Voorkomen deze 8 linkbuilding fouten en bouw een betrouwbaar linkprofiel
Google probeert manipulatie door links zoveel mogelijk tegen te gaan. Een natuurlijk linkprofiel is daarbij een goede graadmeter voor een betrouwbare website. Maar wat is een natuurlijk linkprofiel? Aan de hand van 8 linkbuilding fouten die ik vaak tegenkom (en die jij natuurlijk niet wilt maken), zal ik uitleggen hoe je een sterk en betrouwbaar linkprofiel kunt opbouwen.
Zorg eerst dat de basis goed is
Voordat je gaat beginnen met linkbuilding, is het belangrijk dat de website en pagina’s die je beter vindbaar wilt maken in orde zijn. Wanneer je gevonden wilt worden op een bepaalde zoekopdracht maar de pagina hiervoor op jouw site is onduidelijk of onvolledig, dan is linkbuilding zonde van je tijd.
Het is te vergelijken met een slecht georganiseerde supermarkt waar je iets probeert te vinden. Als je op zoek gaat naar desinfecterende handgel, heb je meer aan een geordende indeling dan wanneer de winkel een rommeltje is. Zelfs een goedbedoelde aanwijzing “tweede pad links” van een vakkenvuller, helpt dan niet. Zorg er dus voor dat de SEO, techniek en content van je website op orde is. Zo heb je de juiste basis om met behulp van linkbuilding de posities in Google te verbeteren.
Fout 1. De meeste links gaan naar dezelfde pagina op je website
Als alle inkomende links naar 1 pagina op je website gaan dan is dat niet logisch. Een veelgemaakte fout is alleen of vooral links naar de homepage aan te vragen. Dat is zonde en slecht voor de vindbaarheid van je website en alle pagina’s waar je tijd en moeite in hebt gestoken om te schrijven. Waarschijnlijk heb je voor elk onderwerp waarop je gevonden wilt worden een pagina. Om de vindbaarheid in Google te verbeteren, heb je links naar alle pagina’s nodig.
De homepage is niet altijd de eerste pagina van je website die een bezoeker te zien krijgt. Wanneer je op “handzeep” zoekt in Google wil je het liefst op de product- of categoriepagina terechtkomen waar handzeep te vinden is. Als je dan op de homepage van de webshop belandt, moet je zelf binnen de site op zoek gaan. Natuurlijk haak je dan af en zul je het proberen bij een andere site die je hebt gevonden.
Als maatstaf kun je het beste een verdeling van ongeveer 30% / 70% aanhouden. Hierbij verwijst 30% naar links die naar de homepage gaan en 70% naar links naar andere pagina’s binnen je site.
Fout 2. Links van sites die niets met jouw dienst of product te maken hebben
Sinds de “Penguin update” kan Google steeds beter de kwaliteit en relevantie van links beoordelen. De sites met links naar je website moeten dus gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw website. Een bouwbedrijf heeft weinig aan links van sites over yoga. Deze twee onderwerpen hebben niets met elkaar te maken en Google ziet de relatie ertussen niet als relevant.
Bedenk dus voor je om een linkje vraagt altijd of de site waar de link komt te staan, gerelateerd is aan het onderwerp van jouw website.
Fout 3. Je hebt veel dezelfde soort links
Er zijn veel verschillende mogelijkheden om een link naar jouw site te krijgen. Zo kun je op de oude vertrouwde startpagina’s links plaatsen of een link op een linkpartners pagina van een lokaal bedrijf aanvragen. Een goed geschreven blog plaatsen op een relevante externe site met een link naar jouw site, is ook een goede manier. Daarnaast zijn interne links en zelfs no-follow links ook belangrijk voor een afwisselend linkprofiel.
Een goede mix van verschillende soorten links zorgt ervoor dat je linkprofiel er natuurlijk en betrouwbaar uitziet. Hierdoor zal Google je niet snel verdenken van het manipuleren van de links en hoef je niet bang te zijn dat ze je website lager in Google zullen ranken.
Fout 4. Alleen links van sites met een hoge DA
Wanneer je alleen maar links hebt van websites met een hoge betrouwbaarheid (DA 50+) dan is dat natuurlijk niet logisch. Het is misschien verleidelijk om alleen links aan te vragen op sites met een hoge autoriteit, maar het is juist belangrijk om te zorgen voor afwisseling tussen hogere en lagere betrouwbaarheid van links, om zo bij te dragen aan een natuurlijk linkprofiel.
Het zou bijvoorbeeld ook niet logisch zijn als er ineens allemaal bekende Nederlanders een onbekend merk gaan promoten. “Ze zullen er wel geld voor krijgen,” is je eerste gedachte. Met je linkprofiel en Google werkt dat ongeveer hetzelfde. Als je alleen maar links hebt van de top sites in jouw branche dan kan dat bijna niet op een natuurlijke manier zijn gegaan. Google herkent dit als onnatuurlijk en het kan ervoor zorgen dat je minder goed vindbaar zal zijn. Variatie blijft ook hier weer belangrijk voor het beste resultaat.
Fout 5. Te veel links met het exacte zoekwoord
Niet iedereen die jou kent, spreekt je hetzelfde aan. Je vrienden noemen je waarschijnlijk anders dan je collega’s, en je ouders spreken je anders aan dan je buurman. Maar je weet wel altijd dat ze jou bedoelen.
Zo zou het ook met ankerteksten voor links moeten werken. Je kunt met verschillende woorden het onderwerp van de pagina aangeven. Als je naar jouw mondkapjes pagina alleen links hebt met “mondkapjes” en “mondkapjes kopen” dan probeer je het te hard volgens Google. Zorg ervoor dat je niet meer dan 25% van dit soort zoekwoordrijke ankerteksten naar de pagina gebruikt.
Hieronder een overzicht van mogelijke ankerteksten:
- Exact: precies het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden
- Trefwoorden plus: één van jouw zoekwoorden aangevuld met andere tekst
- Merk: jouw merknaam bijv. Saleswizard
- Merk + zoekwoord: jouw merknaam aangevuld met een zoekwoord bijv. Saleswizard Linkbuilding
- Gedeeltelijk zoekwoord: een deel van het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden
- Volledige URL: je gebruikt de volledige url
- WebsiteNaam.nl: je gebruikt de url zonder https://www.
- Home-URL: de homepage url kun je gebruiken voor links ook al verwijzen die niet naar de homepage
- Paginatitel / Blogtitel: je gebruikt de pagina- of blogtitel
- Generiek: algemene termen zoals “klik hier” “lees meer” “deze website”
Fout 6. Je hebt veel links van hetzelfde domein
Zoveel mogelijk relevante links vanaf zoveel mogelijk verschillende domeinen is de beste verdeling. Google hecht minder waarde aan links vanaf hetzelfde domein. Je kunt het zien als een collega die elke dag maar blijft roepen dat je echt de serie Breaking Bad moet gaan kijken. Je vindt het eerder irritant dat er steeds over begonnen wordt dan dat je het gevoel hebt dat je de serie moet kijken. Dit verandert wanneer je steeds meer verschillende mensen hoort zeggen dat het toch echt een goede serie is.
Wellicht één van de meest gemaakte fouten is een onvoorstelbaar grote hoeveelheid links van één domein. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat je meerdere links van één site hebt, maar als dit er honderden zijn dan klopt er iets niet. Vaak staat je link dan op een plek die op elke pagina wordt opgeroepen, waardoor je link op elke pagina van de site staat. Bijvoorbeeld in de footer of in de sidebar van de website. Neem contact op met de eigenaar van de site om te vragen of de link verplaatst kan worden.
Probeer als je zelf een link ergens aanvraagt dus altijd te controleren of je niet toevallig al een link van dat domein hebt. Helemaal wanneer het om startpagina’s met meerdere dochterpagina’s gaat, is het belangrijk hierop te letten.
Fout 7. Je vergeet interne links
Links vanaf andere sites zijn natuurlijk erg waardevol, maar ook de interne links op je site zijn belangrijk. Door links te plaatsen naar belangrijke pagina’s zorg je dat jouw site gebruiksvriendelijk is. Zo kunnen gebruikers altijd de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Ook blijven ze langer op je website, waardoor de kans dat ze contact opnemen ook toeneemt.
Een andere erg belangrijke reden voor een goede interne linkstructuur is de vindbaarheid van je site in Google. Door het gebruik van interne links maak je het Google makkelijker om pagina’s te beoordelen en te indexeren. Elke pagina bouwt een bepaalde waarde op (page authority). Deze waarde is een belangrijke rankingfactor voor de vindbaarheid van de pagina. De waarde is als het ware de betrouwbaarheid / autoriteit van de pagina in Google. Een link van een pagina met hoge autoriteit heeft meer waarde dan een link van een pagina met lagere autoriteit. Linkwaarde wordt ook wel linkjuice genoemd. Via interne links kun je linkwaarde goed verdelen over je website.
Google weet bijvoorbeeld dat pagina’s die in het menu staan belangrijke pagina’s zijn. Pagina’s in het menu hebben daarom meer linkwaarde dan pagina’s die niet in het menu staan. Over het algemeen zijn links die in een tekst zijn geplaatst het meest relevant en hebben links in de footer vrijwel geen linkwaarde. In het kort komt interne linkbuilding neer op een logische opbouw van je website, zodat de gebruiker makkelijk zijn of haar weg kan vinden.
Fout 8. Je denkt snel resultaat te kunnen halen met linkbuilding
Omdat linkbuilding veel tijd kost, is het verleidelijk om veel links tegelijk te plaatsen als de mogelijkheid zich voordoet. Toch zou ik dat zeker niet aanraden. Als je in één keer honderd links in een week aanvraagt terwijl je er normaal vijf per week krijgt, dan is dat een te groot verschil. Vraag jezelf altijd af of wat je doet geloofwaardig overkomt.
Ook is het helaas niet zo dat het vandaag plaatsen van vijf links naar een bepaalde pagina, morgen al resulteert in een betere vindbaarheid in de zoekresultaten. Gemiddeld duurt het tien weken voordat een goede link invloed heeft op je positie in Google.
Even 3 maanden linkbuilding proberen is ook geen goed idee. Linkbuilding is geen quick fix maar een doorlopend proces. Linkbuilding is nooit klaar. Als je ermee stopt, betekent het niet dat je je huidige posities zult behouden. Je concurrentie zal blijven linkbuilden en je positie overnemen. Zonder linkbuilding kom je met concurrerende zoekwoorden meestal niet in de top 5 in Google.
Linkbuilding is extra belangrijk wanneer je een site op een nieuw domein opzet. Het kan dan een tijd duren voordat Google de site goed oppakt in de zoekresultaten en je goed vindbaar bent. Natuurlijk ligt het ook aan de zoekwoorden die je hebt gekozen en hoeveel concurrentie Met behulp van linkbuilding maak je het Google makkelijker om de pagina’s te indexeren en waarde mee te geven.
Blijf altijd zelf logisch nadenken
Nog een extra tip: Blijf altijd zelf logisch nadenken! Google begrijpt steeds beter hoe mensen zoeken en past de zoekmachine hier constant op aan. Gebruik daarom bij linkbuilding naast allerlei handleidingen, tips en blogs ook je gezonde verstand. Vraag jezelf af of het voor jou zin heeft om in te gaan op een linkruil. Is het logisch dat jouw loodgieter website op een paardenstartpagina komt te staan? Nee, natuurlijk niet. Ga dus zeker niet in op elk verzoek tot linkruil.
Diversiteit is het sleutelwoord voor een natuurlijk linkprofiel
Diversiteit is de rode draad die je voor ogen moet houden wanneer je een natuurlijk linkprofiel wilt opbouwen. Google zegt zelf het volgende over linkbuilding:
“Alle links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en een schending van de richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar je site of links van je site worden gemanipuleerd.” – bron: kwaliteitsrichtlijnen linkuitwisselingsprogramma’s van Google
Door zoveel mogelijk afwisseling in je links te gebruiken zal je een sterk en natuurlijk linkprofiel opbouwen. Een profiel dat voor Google niet zomaar wordt beschouwd als een schending van de richtlijnen, maar je wel beloont met een hogere positie in Google. Zo levert het linkbuilden het gewenste resultaat en is je harde werk niet voor niks geweest.
Hoe zorg je voor een natuurlijk linkprofiel zonder fouten?
Afwisseling in je linkprofiel breng je aan door rekening te houden met de volgend punten
- Zorg voor links naar verschillende pagina’s binnen je website
- De links naar jouw site moeten van sites komen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw site
- Gebruik verschillende soorten links: startpagina links, partnerlinks, links in blogartikelen, bedrijfsvermeldingen
- Plaats niet alleen links van sites met een hoge domain authority
- Zorg voor links van zoveel mogelijk verschillende domeinen
- Vergeet naast links van sites van anderen ook de links binnen je site zelf niet
- Verdeel het plaatsen van links op een logische manier, niet de ene maand 2 en de andere maand 60 links
Nu ga je de in dit blog genoemde linkbuilding fouten natuurlijk nooit meer maken en staat je niks meer in de weg bij het opbouwen van een sterk linkprofiel!
Welke linkbuilding fouten heb jij gemaakt?
Wil je weten welke linkbuilding fouten je hebt gemaakt? Wil je een second opinion om te zien of jouw linkbuilding wel goed wordt uitgevoerd? Wij voeren gratis en vrijblijvend een linkprofiel analyse voor je uit.