Webdesign is een vakgebied dat altijd in beweging is. Nieuwe technieken en inzichten volgen elkaar razendsnel op. Het afgelopen jaar zagen we de opkomst van AI en kozen steeds meer websites voor een minimalistisch design. Wat staat er het komende jaar allemaal te gebeuren? De webdesigners van Saleswizard hebben de 17 belangrijkste webdesign trends van 2024 voor je op een rijtje gezet.

Inhoud:

De belangrijkste webdesign trends van 2024 zijn:

1. Minimalisme

Minimalisme is al jaren een trend in webdesign. En dat is heel begrijpelijk. Een website met weinig elementen en een beperkt kleurenpalet zorgt namelijk voor een snelle, overzichtelijke website met een hoog conversiepercentage! Alles draait alles om de inhoud en hoe die gepresenteerd wordt. In 2024 maak je hierin het verschil door de user experience en de branding te optimaliseren. Zo voorkom je meteen dat jouw website straks lijkt op al die andere websites met een minimalistisch ontwerp!

Versterk je merk met superieure branding

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten biedt een minimalistische website volop mogelijkheden voor de branding van je bedrijf. De afwezigheid van afleidende elementen zorgt ervoor dat je met de juiste kleuren, typografie en woorden een sterke merkbeleving kunt creëren die in elke pixel van je website doordringt.

2. AI-generated afbeeldingen

Gratis stockfoto’s zijn vaak net niet wat je zoekt, terwijl betaalde stockfoto’s veel geld kosten. Dit geeft kapitaalkrachtige websites al jarenlang een voorsprong op de rest. Met de opkomst van generatieve AI zou hier in 2024 wel eens een einde aan kunnen komen.

Met AI image generators als MidJourney v5 en DALL·E 3 kun je goedkoop afbeeldingen genereren die goed genoeg zijn om de betaalde stockfoto’s te vervangen. Daarom verwachten wij dat het aantal AI-generated afbeeldingen op websites dit jaar explosief zal stijgen. Vervelend natuurlijk voor websites die al jarenlang profiteren van hun superieure afbeeldingen. Maar de gemiddelde kwaliteit van webdesign zal erop vooruitgaan nu ook websites met minder budget toegang krijgen tot goede afbeeldingen.

3. Duidelijke of zichtbare borders

Een duidelijke structuur maakt je website overzichtelijk en eenvoudig in gebruik. Een trend die we in 2024 daarom zeker terug zullen zien zijn borders. Zichtbare borders, schaduweffecten en kleurcontrasten zijn met minimale wijzigingen aan het webdesign te realiseren. Het is dan ook een eenvoudige en snelle manier om de verschillende secties op je website beter te benadrukken.

De bezoekers van je website zien dankzij de borders sneller wat bij elkaar hoort en kunnen je website dan makkelijker scannen op de informatie die ze zoeken. Andere manieren om borders in te zetten zijn om hiermee een bepaalde sectie extra te benadrukken. En het plaatsen van borders rondom afbeeldingen en foto’s waardoor je website meer rust en eenheid uitstraalt.

4. Focus op digitale toegankelijkheid

Op 28 juni 2025 wordt in Nederland de European Accessibility Act (EAA) ingevoerd. Deze wet is bedoeld om de toegankelijkheid van producten en diensten op de Europese markt te verbeteren. Het gevolg daarvan is dat alle aanbieders van digitale producten en diensten die vanaf die datum een website lanceren rekening moeten houden met de WCAG 2.1 (AA) richtlijnen die nu al voor (semi)overheidsinstellingen gelden. Dat vraagt erom om op een andere manier naar webdesign te kijken.

Wat zijn de WCAG 2.1 (AA) richtlijnen?

De WCAG-richtlijnen hebben tot doel om websites en apps toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Ze zijn gebaseerd op vier principes:

  1. Waarneembaar: alle elementen van een website moeten waarneembaar zijn met de zintuigen die de gebruiker tot zijn beschikking heeft.
  2. Bedienbaar: de content van een website moet op elke wenselijke manier bruikbaar zijn (muis, toetsenbord, op mobiele apparaten en met stembesturing).
  3. Begrijpelijk: mensen moeten de content kunnen begrijpen en snappen hoe de website werkt.
  4. Robuust: de code van een website moet technisch goed in elkaar zitten, zodat de inhoud correct wordt weergegeven en alle functies naar behoren werken

Toegankelijkheid groot thema in 2024

Inclusiviteit is anno 2024 een groot thema in onze maatschappij. Daarom is toegankelijkheid in webdesign zoveel meer dan gewoon een trend. Onze maatschappij digitaliseert in een rap tempo. Maar de groep mensen die moeite heeft om online informatie te vinden of een product aan te schaffen is helaas schrikbarend groot.

Alleen al in Nederland gaat het al om ruim twee miljoen mensen. Hierin zitten digibeten en mensen met een (zichtbare) beperking tussen, maar bijvoorbeeld ook ouderen die moeite hebben om de kleine letters op hun smartphone te lezen. De toegankelijkheid van het internet moet dus omhoog en de EAA moet hiervoor gaan zorgen.

Hoewel de EAA niet met terugwerkende kracht wordt ingevoerd, houdt wie in 2024 nog een website lanceert hier natuurlijk wel rekening mee. Vooral omdat het sociaal is, maar vooral ook omdat dan veel meer mensen in staat zijn om je website te gebruiken en dat is uiteindelijk toch waar je hem voor hebt!

5. UX focused webdesign

Nu steeds meer websites een minimalistisch design hebben, is UX (user experience) focused webdesign de manier om interacties boeiender en betekenisvoller te maken. Een website wordt namelijk niet alleen bekeken, maar ook ervaren. Wie online relevant wil blijven, houdt hier rekening mee.

Daarom wordt bij UX focused webdesign elke interactie en elk touchpoint van de customer journey ontworpen met de gebruiker in gedachten. Bij elk onderdeel van de website is direct duidelijk wat de bedoeling is en wat de meest logische vervolgstap is. Zo worden websitegebruikers op natuurlijke wijze naar hun doel geleid. Dat zorgt voor een prettige gebruikerservaring en meer conversie. Hiervoor moet je natuurlijk wel weten welke onderdelen van de customer journey voor verbetering vatbaar zijn.

Ontdek waar jouw bezoekers tegenaan lopen

Achterhalen waar de bezoekers van je website tegen aanlopen is dankzij AI en de vele beschikbare analysetools redelijk eenvoudig te achterhalen. Met programma’s als ‘Google analytics’ en ‘Hotjar’ kun je precies zien wat een gebruiker op je website doet en waar in je funnel het vaak mis gaat. De volgende stap is dan om een aanpassing te doen en de resultaten weer te meten. Zo verbeter je stap voor stap de user experience van je website. In dit artikel vind je meer dan genoeg inspiratie om de UX van je website te verbeteren.

6. Gradiënts

Een gradiënt is een kleurverloop van licht naar donker of van de ene kleur naar een andere kleur. Bepaald geen nieuwe techniek, maar nu veel websites kiezen voor minimalistisch webdesign, worden ze weer vaker toegepast. Met gradiënts kun je namelijk eenvoudig een diepte-effect creëren op de achtergrond van je website, in bepaalde secties en in je logo. Zo geef je een platte, minimalistische website een gelikte, professionele look; zonder dat je extra elementen toe hoeft te voegen die de website trager maken.

Verder kun je een gradiënt ook toepassen als colorful overlay over foto’s die zo beter bij het kleurenpalet van je website passen. Iets extra laten opvallen kan ook door een opvallende kleur aan een gradiënt toe te voegen. Zo trek je eenvoudig de aandacht naar bijvoorbeeld je call-to-action.

7. Glassmorphism in de hero-sectie

De hero-sectie is het bovenste gedeelte van een webpagina en het eerste wat in beeld komt als je een website bezoekt. Dit gedeelte van je website moet dus zo aantrekkelijk mogelijk zijn om de gebruiker over te halen om op de website te blijven. In 2024 lijkt glassmorphism de belangrijkste trend voor de hero-sectie te worden.

Glassmorphism is een designstijl die, zoals de naam al doet vermoeden, oppervlakken van een glasachtig effect voorziet. Deze designtechniek wordt in webdesign al jaren gebruikt vanwege het esthetisch, aantrekkelijke effect. Geplaatst over een gekleurde achtergrond zorgt het glaseffect voor een futuristische, professionele look. Deze trend is toepasbaar op websites in elke sector en zelfs op websites met een minimalistisch webdesign.

8. Micro animaties op de homepage

Micro animaties zijn een uitstekende manier om zonder al te veel poespas je website interactiever en gebruiksvriendelijker te maken. Je gebruikt ze om de aandacht van de gebruiker subtiel naar de juiste plek te trekken of om hem van informatie te voorzien. Denk aan een animatie tijdens het laden zodat de gebruiker weet dat er iets gebeurt. Een cursor die verandert wanneer er ergens op kan worden geklikt. Of een animatie die je aanspoort om naar beneden te scrollen.

Natuurlijk gebruiken micro animaties wel de nodige bandbreedte. Gebruik ze dus met mate en alleen als het ook echt iets toevoegt. Je wil voorkomen dat je homepage traag wordt; of een soort kermis, want dan gaat het effect verloren.

9. Grote en oversized tekst

De focus op typografie van afgelopen jaar is een webdesign trend die zich doorzet in 2024. Grote en oversized tekst zal dit jaar worden ingezet als blikvanger en om meer visuele hiërarchie op een website aan te brengen. Deze trend is toe te passen in elke sectie van je website die wat extra aandacht kan gebruiken. Houd de tekst hierbij zo kort mogelijk. Een groot formaat tekst trekt namelijk niet alleen de aandacht, maar is ook lastig te lezen als het een lange zin is. Vaak is een enkel woord al genoeg om je boodschap over te brengen. Probeer dus meer te zeggen met minder woorden. Dan haal je het maximale uit deze trend!

Oversized tekst in de hero-sectie

De hero-sectie heeft als doel om de aandacht te trekken; en hier wordt vaak een gelikte afbeelding of video voor gebruikt. In 2024 zullen we – vooral bij websites met een minimalistisch ontwerp – zien dat deze worden ingeruild voor oversized tekst. De voordelen zijn: een sterke eerste indruk, bezoekers die in één oogopslag zien waar je website over gaat én snellere laadtijden.

Grote vetgedrukte kopteksten

Grote vetgedrukte kopteksten vallen natuurlijk beter op dan een kop in standaard formaat. Zo versterk je de visuele hiërarchie op je website en vinden de bezoekers van je website makkelijker hun weg. Je tekst is zo makkelijker te scannen en de extra witruimte maakt je tekst makkelijker leesbaar. Hierdoor hoef je geen onnodige afbeeldingen toe te voegen om die muur van tekst te doorbreken en blijft je website lekker snel! Een extra voordeel van minder afbeeldingen is dat ook de mobile responsiveness toeneemt. Tekst is namelijk veel makkelijker om te verschalen!

Kies voor een uniek lettertype

Waar websites de afgelopen jaren allemaal dezelfde lettertypes gebruikten, mag je met deze webdesign trend best voor een afwijkend lettertype kiezen, zolang dit maar goed leesbaar is en bij de bedrijfstijl past. Nu veel websites voor een minimalistisch ontwerp kiezen, is de typografie dé manier om de branding van je website tot in perfectie door te voeren en jezelf van de massa te onderscheiden.

10. Jaren 90 nostalgie

In webdesign is het een komen en gaan van trends, en net als in de mode maken ze af en toe een comeback. Retro doet het namelijk altijd goed, en in 2024 laten veel webdesigners zich inspireren door de jaren 90.

Webdesign uit de tijd van MS-DOS en Windows 95 kenmerkt zich door oversized tekst, neonkleuren, tekst in Matrix-stijl en zo nu en dan een pixelige afbeelding. Dit is zeer herkenbaar en voor veel mensen pure nostalgie! En, zoals je ongetwijfeld weet, wordt nostalgie in de marketing vaak gebruikt om ergens een positieve emotie aan te koppelen.

We verwachten geen oldskool jaren 90 websites, maar rekenen er wel op dat de kenmerkende typografie, kleurgebruik en retro-afbeeldingen dit jaar hun stempel op het webdesign zullen drukken.

11. Virtual en augmented reality

De integratie van virtual reality en augmented reality in webdesign is een trend waar we in 2024 veel van verwachten. Nu deze technieken steeds toegankelijker worden, zullen webdesigners ze vaker toepassen. Zo kan content worden gemaakt die dynamischer is dan alles wat we tot nu toe hebben gezien. De techniek is er, nu de toepassing nog!

Virtual reality

Virtual reality (VR) bootst een situatie realistisch na in 3D. Dit geeft websitebezoekers de mogelijkheid om een object of locatie van alle kanten te bekijken, alsof ze er echt naast staan. Loop virtueel door je toekomstige woning op de website van de makelaar. Proef sfeer op je volgende vakantiebestemming. Of bezoek virtueel de beste musea ter wereld, gewoon vanuit je luie stoel. VR brengt de wereld naar je toe!

Augmented reality

Augmented reality (AR) betekent letterlijk ‘verrijkte realiteit’. Oftewel er wordt digitale content toegevoegd aan de echte wereld. Een bekend voorbeeld hiervan is de Ikea-app waarbij je meubels virtueel in je woonkamer kunt plaatsen om te zien hoe het staat. Dat geeft een websitebezoeker net even een beter beeld dan uitsluitend een productfoto.

AR biedt websitebezoekers dus de mogelijkheid om producten ‘uit te proberen’ voordat er wordt gekocht. Dit is een goede manier om twijfelaars over de streep te trekken. Maar ook om te voorkomen dat mensen een miskoop doen. Er zijn al websites waarop je kleding virtueel kunt passen voordat je bestelt. Zo weet je voordat je bestelt of de kleding je staat én of het de goede maat is.

AR heeft de potentie om (1) het aantal retourzendingen fors terug te dringen en (2) om de klanttevredenheid te verhogen, doordat een aankoop vaker aan de verwachtingen voldoet.

12. Dark mode

Volgens recent onderzoek heeft 81,9% van de smartphone gebruikers zijn telefoon altijd in de dark mode stand staan. Dark mode – oftewel donkere achtergrond, lichte tekst – is comfortabeler voor de ogen in donkere en slecht verlichte ruimtes en verbruikt minder stroom.

Maar dark mode is vooral ook zo populair vanwege het stijlvolle en visueel aantrekkelijke uiterlijk. Om deze reden bieden steeds meer websites en apps de mogelijkheid om naar dark mode te switchen om zo hun webdesign aantrekkelijker te maken.

Toch hebben de meeste websites nog steeds een lichte achtergrond met donkere tekst. Dark mode is dus ook een manier om je te onderscheiden van de rest. Het afgelopen jaar zagen wij al enkele spectaculaire voorbeelden van dark mode first webdesign, waarbij niet gewoon donker en licht worden omgewisseld, maar waarbij het kleurenpalet, de typografie en de icoontjes specifiek voor dark mode zijn ontworpen. Op basis van de enthousiaste reacties kan het niet anders dan dat in 2024 anderen dit zullen kopiëren.

13. Bento grids

Liefhebbers van stijlvol en functioneel webdesign kunnen in 2024 zomaar verliefd worden op de Bento grid. Het ontwerp is geïnspireerd op de Bento Box – een lunchtrommeltje met vakjes. En inderdaad, wanneer je dit lunchtrommeltje van bovenaf bekijkt, ziet het eruit als een rooster met vakjes.

Bento grids zijn modern en speels, maar ook eenvoudig en overzichtelijk doordat de verschillende elementen gerangschikt zijn in een rooster. Dit geeft webdesigners de mogelijkheid hun content op een aantrekkelijke, maar overzichtelijke manier organiseren.

Het creëren van een visueel aantrekkelijk website die responsive is met schermen van verschillende formaten en oriëntaties is geen eenvoudige opgave. Maar met een Bento grid is dit geen enkel probleem. De verschillende blokken schalen zich moeiteloos naar de afmetingen van het scherm waarop de website wordt geopend. Hierdoor ziet een Bento grid er op elk apparaat even goed uit.

Een belangrijk aandachtspunt is dat een doordacht webdesign nodig blijft. Zo voorkom je dat het een visuele chaos wordt en mensen niet meer weten waar ze moeten kijken. Gebruik dus niet te veel vakjes en stem het kleurgebruik van de verschillende elementen op elkaar af, dan haal je het maximale uit deze trend.

14. Handgemaakte illustraties

Anno 2024 gebruiken we generatieve AI voor het maken van afbeeldingen en foto’s en zelfs om complete websites te bouwen. Erg handig, maar dit brengt ook het risico met zich mee dat alle websites op elkaar gaan lijken. Met handgetekende illustraties lijkt er een tegentrend te ontstaan. Deze voegen meer authenticiteit en een persoonlijke touch toe aan het webdesign.

Omdat de meeste websites kiezen voor foto’s en virtuele creaties om hun verhaal te ondersteunen, zijn handgetekende illustraties vrij zeldzaam op het internet. Deze webdesign trend biedt dan ook mooie kansen om je te onderscheiden van de rest en de branding van je website een persoonlijk tintje te geven.

15. Fluid lay-outs

De komst van smartphones, tablets en – recent – opvouwbare telefoons heeft ons veel gebracht. Maar voor webdesigners is het een behoorlijke opgave om hun webdesign er op al deze verschillende schermformaten goed te laten uitzien.

Het kan daarom ook niet anders dan dat fluid lay-outs in 2024 een van de grote trends in webdesign gaan worden. Met deze techniek wordt het webdesign proportioneel geschaald naar het formaat van het beeldscherm. Deze techniek bestaat al een aantal jaren. Maar met de vele schermformaten die er tegenwoordig zijn, is het de makkelijkste manier geworden om op elk formaat scherm een goede gebruikerservaring te kunnen garanderen.

De fixed-width lay-out waar veel websites nu nog gebruik van maken, schaalt het webdesign namelijk naar vooraf ingestelde breakpoints, waar het webdesign op wordt aangepast. Voor webdesigners is het niet te doen om voor elk formaat scherm een apart ontwerp te maken. En dus vallen met de fixed-width lay-out steeds meer schermen tussen wal en schip, met als gevolg: een slechte user experience (UX).

Met een fluid lay-out heb je dat probleem niet. Je webdesign blijft altijd in verhouding. Dat is goed voor de UX en je bent meteen voorbereid op toekomstige beeldschermformaten. Want zeg nu zelf: had jij een aantal jaren geleden een opvouwbare telefoon voorspeld?

16. Eenvoudige navigatie

Wat helemaal past in het beter toegankelijk maken van websites, is het versimpelen van de navigatie. In 2024 doen we dit door het aantal keuzemogelijkheden te beperken in menu’s en vragenformulieren. Te veel keuzes aanbieden zorgt namelijk voor keuzestress en onduidelijkheid waardoor websitebezoekers voortijdig afhaken.

Menu’s

Menu’s worden eenvoudiger. Het aantal menu-items wordt ingeperkt tot maximaal drie of vier keuzes die duidelijk van elkaar verschillen. Als het nodig is, kan aan deze menu-items nog een submenu worden gekoppeld waarvoor hetzelfde geldt. Dit maakt navigeren via een menu een stuk overzichtelijker, ook op de smartphone.

Vragenformulieren met slides

Wie een website bezoekt, doet dit met een doel en wil dat doel zo snel mogelijk bereiken. Wat daarom echt niet meer kan, is de bezoeker overspoelen met vragen en hem voor zijn gevoel stuurloos laten ronddobberen op je website. De bezoeker moet weten hoever hij zich van zijn doel bevindt en hoe lang het duurt voordat hij dit bereikt.

Steeds meer websites spelen hierop in door vragenformulieren met slides. Het aantal vragen is beperkt en ze worden een voor een gesteld. Elke vraag heeft maximaal drie multiple choice antwoorden die duidelijk van elkaar verschillen. Hierop volgt een relevante vervolgvraag op een nieuwe slide die de gebruiker dichter bij zijn doel brengt. Door op het formulier ook de voortgang aan te geven (vraag 1/5, 2/5 etc.) weet de gebruiker dat hij dichter bij zijn doel komt en hoelang het nog duurt.

17. Kinetische typografie

Kinetische of bewegende typografie zou in 2024 wel eens een hele grote trend kunnen worden. Beweging trekt de aandacht en die kan worden ingezet om de aandacht van gebruikers langer vast te houden. We zijn het tegengekomen als eyecandy in de hero-sectie, maar ook in de koppen en subkoppen op de rest van de website.

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, zorgt dit voor meer rust op je website. Met bewegende tekst heb je geen afbeeldingen of andere elementen meer nodig om de leesbaarheid van je tekst te vergroten. Dat oogt een stuk rustiger. Verder heeft het nauwelijks invloed op de laadsnelheid van je website en werkt deze trend ook nog eens uitstekend op mobiele apparaten.

Is jouw website nog up-to-date?

In 2024 ligt de focus bij webdesign meer dan ooit op het vinden van de perfecte balans tussen functionaliteit, gebruikerservaring en visuele aantrekkingskracht. Een website moet in staat zijn om de gebruiker een meeslepende ervaring bieden. En tegelijkertijd zo ontworpen zijn dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn om er gebruik van te maken. De 17 webdesign trends uit dit blog bieden in elk geval voldoende mogelijkheden.

Is jouw website nog up-to-date genoeg voor online succes? De webdesigners van Saleswizard zoeken dit graag voor je uit. Laat je gegevens achter, dan nemen we snel contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

Ja, ik wil een afspraak!

Ik wil een vrijblijvend adviesgesprek om te kijken hoe we mijn website kunnen verbeteren!

Ja, neem contact op

Over de auteur

Dennis is tekstschrijver bij Saleswizard. Hij schrijft SEO teksten en blogs over uiteenlopende onderwerpen, waarmee websites beter gevonden worden in Google!