Wat zijn LSI zoekwoorden en hoe gebruik je ze voor SEO? | Saleswizard
SEO

Wat zijn LSI zoekwoorden en hoe gebruik je ze voor SEO?

Wat zijn LSI zoekwoorden en hoe gebruik je ze voor SEO

Geschreven door
Daniek te Boome

Bijgewerkt op
13 maart, 2024

Wat zijn LSI zoekwoorden en waarom zijn ze zo belangrijk voor SEO?

Als het op SEO aankomt, lag vroeger de focus altijd op het toepassen van één specifiek zoekwoord. Vandaag de dag zien we steeds vaker dat ook LSI zoekwoorden (Latent Semantic Indexing keywords) gebruikt worden. Maar wat zijn LSI zoekwoorden precies? En hoe kun jij ze effectief inzetten om de content van jouw website te optimaliseren? Daar wil ik je bij helpen! Ik laat je zien hoe je LSI zoekwoorden het beste in jouw inhoud kunt gebruiken voor een maximale impact. Lees snel verder, want ik vertel je wat LSI zoekwoorden zijn, waarom ze belangrijk zijn voor SEO optimalisatie en hoe je ze kunt toepassen.

SEO optimalisatie met LSI zoekwoorden – inhoud

In dit blog behandel ik de volgende onderdelen over SEO optimalisatie met LSI zoekwoorden:

Wat zijn LSI zoekwoorden?

De afkorting LSI is afkomstig uit Engeland. LSI betekent “Latent Semantic Indexing”. Vertaald staat de term LSI keywords voor semantische zoekwoorden. Maar ook dit klinkt misschien nogal vaag. Wat zijn semantische zoekwoorden precies vanuit SEO perspectief? Eigenlijk is dit heel simpel. Semantische zoekwoorden zijn specifieke woorden die een relevante connectie hebben met het hoofdzoekwoord. Met andere woorden: semantische zoekwoorden liggen dus eigenlijk in het verlengde van de belangrijkste zoekterm. Deze woorden worden ook door (potentiële) klanten gebruikt wanneer zij hun zoekopdracht in Google intypen. Het gaat dus om woorden die vaak samen voorkomen of die iets met elkaar te maken hebben.

Semantische zoekwoorden en synoniemen

Belangrijk om hierbij te onthouden, is dat LSI zoekwoorden synoniemen kunnen zijn, maar niet alle synoniemen LSI zoekwoorden zijn. Een synoniem voor bloem is bijvoorbeeld plant. Maar semantische zoekwoorden voor bloem zijn bijvoorbeeld: zomer, tuin, blad, etc. Het gaat echt om woorden die sterk samenhangen met het hoofdzoekwoord. Mocht iemand bijvoorbeeld op zoek zijn naar een loodgieter, dan wordt er niet altijd alleen maar op het hoofdzoekwoord ‘loodgieter’ gezocht, maar ook op ‘loodgieter in de buurt’. Probeer het zelf maar eens uit, wanneer je ‘loodgieter’ intypt in een zoekmachine geeft de zoekmachine je direct al een aantal suggesties. Deze suggesties zijn voorbeelden van de LSI zoekwoorden van het hoofdzoekwoord ‘loodgieter’.

Voorbeelden van LSI zoekwoorden

Wanneer je dus in Google gaat zoeken op ‘loodgieter’, krijg je direct enkele suggesties. Maar ook als je door scrolt naar beneden, komen er onderaan de pagina diverse associaties met het hoofdzoekwoord tevoorschijn. Dit krijg je ook bij andere zoektermen. Zoek je bijvoorbeeld op de hoofdzoekterm ‘automonteur’, dan kun je als gerelateerde zoekopdrachten onder andere ‘automonteur bedrijf’, ‘automonteur aan huis’ of ‘automonteur vacature’ krijgen. Al deze woorden hebben dus iets te maken met het hoofdzoekwoord en worden ook gebruikt in de zoekopdrachten van gebruikers. Dit geldt ook voor het hoofdzoekwoord ‘SEO marketing’. Als je ‘SEO marketing’ in Google intypt, krijg je een aantal LSI zoekwoorden te zien. Er kan bijvoorbeeld ‘SEO voor dummies’, ‘SEO cursus’ of ‘SEO wordpress’ staan.

Gerelateerde zoekopdrachten loodgieter
Gerelateerde zoekopdrachten automonteur
Automonteur zoekbalk

De invloed van de geografische locatie en voorafgaande zoekopdrachten

De LSI zoekwoorden die de zoekmachine bij jou toont als je bijvoorbeeld ‘loodgieter’ intypt, zullen niet hetzelfde zijn als de LSI zoekwoorden die bij andere gebruikers tevoorschijn komen als zij dezelfde zoekopdracht invoeren. De verwante woorden veranderen namelijk op basis van jouw geografische locatie en jouw voorafgaande zoekopdrachten. Toch is het belangrijk om bepaalde LSI zoekwoorden mee te nemen in jouw tekst. Welke dit zijn? En waarom dit nodig is? Dat vertel ik je graag.

Latent Semantic Indexing

Zoekmachines, zoals Google, maken gebruik van een analysemethode die in het Engels “Latent Semantic Indexing” heet. Dit houdt in dat Google niet alleen pagina’s rankt op het hoofdzoekwoord, maar ook op zoekwoorden die er logisch mee samenhangen, dus de LSI zoekwoorden of semantische zoekwoorden. Als je dus LSI zoekwoorden gebruikt, zal jouw website hoger in de zoekmachine komen.

Waarom gebruiken we LSI zoekwoorden?

Pagina’s die een gebruiker de juiste content meegeven, komen hoger in de zoekresultaten te staan. Door LSI zoekwoorden toe te voegen aan een tekst, creëer je gemakkelijk gerichtere content. Gebruikers zoeken namelijk op deze woorden. De LSI zoekwoorden geven je dus eigenlijk een beter inzicht in de zoekintentie van gebruikers. En als jouw website deze woorden bevat, zal een zoekmachine jouw content als relevant beoordelen, waardoor jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan en meer mensen jouw website vinden. En dat is natuurlijk wat je wil, want het gaat erom dat jouw website gezien wordt. LSI zoekwoorden leveren dus waardevolle informatie op, zeker voor SEO optimalisatie.

LSI zoekwoorden en SEO optimalisatie

Ieder bedrijf wil zo veel mogelijk klanten trekken. Een manier om dit te doen is met SEO optimalisatie. Bij SEO optimalisatie draait het allemaal om de juiste zoekwoorden. Daar wordt jouw website op beoordeeld door Google. Het gebruiken van de juiste zoekwoorden is een geweldige manier om de online vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Nu moet je alleen nog weten hoe je dit moet doen. Het kan moeilijk zijn om erachter te komen welke zoekwoorden het beste zijn voor jouw website, maar het is nog moeilijker om LSI zoekwoorden te vinden die je helpen hoger te ranken.

Google wordt steeds slimmer. Waar we vroeger ons alleen maar focusten op de hoofdzoekwoorden bij SEO optimalisatie, is dat nu niet genoeg meer. Je zult ook rekening moeten houden met mogelijke LSI woorden. Door woorden in jouw tekst te gebruiken die sterk in verband staan met het hoofdzoekwoord, weet Google dat jij op jouw website een uitgebreide uitleg hebt staan over het onderwerp. Hierdoor zal jouw website als relevant worden gezien. De kans dat de gebruiker op jouw website een antwoord op zijn of haar vraag vindt, is namelijk groot. Maar hoe laat je zien dat jij relevante content hebt voor gebruikers? Dan moet je eerst weten welke LSI zoekwoorden voor jou van belang zijn.

SEO

Hoe bepaal je welke LSI zoekwoorden je gebruikt?

Door LSI zoekwoorden toe te passen in teksten, zorg je er dus voor dat je Google laat zien dat jouw website relevant is. Maar wat zijn de LSI zoekwoorden voor jouw hoofdzoekwoord? En hoe bepaal je welke LSI zoekwoorden je moet gebruiken?

Suggesties van Google onderaan de resultatenpagina

Dit is heel eenvoudig, namelijk door gebruik te maken van de suggesties die Google onderaan de resultatenpagina geeft. Hierin worden gerelateerde zoekopdrachten weergegeven, die je kunnen helpen bij het bepalen van de LSI woorden voor jouw hoofdzoekwoord. Want Google geeft namelijk zelf al aan dat deze termen relevant zijn voor jouw onderwerp.

Suggesties van Google in de zoekbalk

Dit doet Google ook wanneer je een zoekopdracht invoert in de zoekbalk. Je krijgt direct suggesties wanneer je start met typen, waarvan Google denkt dat die relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Natuurlijk worden er wel veel verschillende LSI zoekwoorden weergegeven. Deze kan en mag je niet allemaal gebruiken. Verwerk de semantische zoekwoorden die het beste bij het onderwerp van de tekst passen in jouw tekst.

SEMrush en Ahrefs

Wat je hierbij wel moet weten, is dat het bepalen van de semantische zoekwoorden op de bovengenoemde twee manieren niet heel efficiënt of betrouwbaar is. Je kunt beter gebruik maken van de programma’s SEMrush of Ahrefs.

Semantische zoekwoorden bepalen met SEMrush

Het hulpmiddel SEMrush geeft je een uitgebreid overzicht van de mogelijke SEO optimalisaties voor jouw website. Je kunt de posities van jouw zoekwoorden inzien en vergelijkbare zoekwoorden achterhalen. Terug naar het voorbeeld van het zoekwoord ‘loodgieter’. Typ je dit in op SEMrush, dan zie je dat er meerdere gerelateerde zoekwoorden worden weergegeven, zoals ‘ik zoek loodgieter’.

SEMrush related keywords loodgieter
SEMrush questions loodgieter
SEMrush keyword variations loodgieter 1

Dat geldt ook voor het zoekwoord ‘automonteur’.

SEMrush related keywords automonteur
SEMrush questions automonteur
SEMrush keyword variations automonteur

Je ziet precies welke zoekwoorden vaak worden gebruikt bij het hoofdzoekwoord. Door deze in jouw tekst te verwerken, zul je hoger scoren in de zoekmachines. Bedenk hierbij dat dus LSI zoekwoorden die het beste passen bij het onderwerp, beter geschikt zijn voor jouw tekst.

Ahrefs gebruiken

Ook met Ahrefs kun je jouw website analyseren. Door middel van de Keyword Explorer kun je bepalen wat relevante zoekwoorden zijn, zodat je jouw website beter vindbaar kunt maken voor zoekmachines. Er wordt weergegeven hoe vaak zoekwoorden worden ingetypt, hoe groot de concurrentie is en op welke zoekwoorden het hoofdzoekwoord nog meer rankt. Als we de zoekwoorden ‘loodgieter’ en ‘automonteur’ weer als voorbeeld nemen en deze in de Keyword Explorer zetten, zie je dat de resultaten redelijk overeenkomen met de resultaten uit het programma SEMrush.

Ahrefs loodgieter termenovereenkomst
Ahrefs loodgieter vragen
Ahrefs loodgieter ranken ook op
Ahrefs automonteur termenovereenkomst
Ahrefs automonteur vragen
Ahrefs automonteur ranken ook op 1

Tips voor het toepassen van LSI zoekwoorden

Je hebt bepaald welke LSI zoekwoorden relevant zijn voor jouw hoofdzoekwoord. Nu is het wel belangrijk dat je de LSI zoekwoorden op een goede manier gebruikt. Hiervoor heb ik een aantal tips.

LSI zoekwoorden in de metabeschrijving

Google beschouwt jouw website als relevanter wanneer de zoekmachine ziet dat jij een LSI zoekwoord als hulpmiddel gebruikt. Zet daarom altijd een LSI zoekwoord samen met jouw hoofdzoekwoord in de metabeschrijving. Hiermee heb je bij het algoritme van Google al een streepje voor.

LSI zoekwoorden in de tekst

Maar ook op de pagina zelf is het gebruik van LSI zoekwoorden van belang als aanvulling op jouw hoofdzoekwoord. Gebruik LSI zoekwoorden in de tussenkopjes en met name in de eerste helft van de pagina. Zorg er wel voor dat je de LSI zoekwoorden natuurlijk gebruikt. Het gaat erom dat de content goed blijft. De tekst moet goed leesbaar zijn en de informatie moet duidelijk op de lezer overgebracht worden voor het beste resultaat. Daarom raad ik je aan om niet te veel LSI zoekwoorden te gebruiken.

Conclusie: LSI zoekwoorden helpen jouw website met ranken in Google

De concurrentie wordt als maar groter. Zeker online. Als het op SEO aankomt, kan het moeilijk zijn om op te vallen in een overvolle markt. Maar met het juiste gebruik van LSI zoekwoorden, kun je ervoor zorgen dat jouw website gezien wordt.

Het draait allemaal om het begrijpen van jouw doelgroep. Als je weet wat zij belangrijk vinden, wordt het creëren van waardevolle, relevante content een stuk eenvoudiger. Niet alleen om hoog te scoren in Google, maar ook voor een hoge waardering van (potentiële) klanten. Ben jij klaar om deze tips in praktijk te brengen? Begin vandaag nog met het creëren van geweldige content met behulp van LSI zoekwoorden. Vraag meer informatie aan via het contactformulier en laat ons je daarbij helpen!

Jouw SEO verbeteren met LSI zoekwoorden

Kunnen wij je helpen met het verbeteren van jouw SEO door optimaal gebruik te maken van LSI zoekwoorden? Zodat jij met jouw website hoger in de zoekresultaten terecht komt? Laat het ons weten door contact met ons op te nemen en je ontvangt van ons een vrijblijvend advies!

Ja, neem contact op

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?