Waarom zou je een technische SEO Audit laten uitvoeren?

Techniek blijkt steeds belangrijker om je concurrenten in Google voorbij te streven. Het is naast goede content en autoriteit, de belangrijkste pijler waarop SEO rust. Is een website optimaal indexbaar, snel, veilig en voorzien van alle SEO Tags? Waarschijnlijk zegt je webdesigner van wel, maar waarom zou je dat niet controleren met een complete technische SEO analyse?

Maar hoe voer je een technische SEO audit uit en wat betekent het allemaal. In deze stapsgewijze handleiding leg ik je het allemaal uit. Ook vind je hier alle tools om een SEO analyse uit te voeren en een handige Technische SEO Checklist. Tijd dus om te beginnen met optimaliseren!

Wat is een technische SEO Audit

Een technische SEO audit is het proces waarbij alle technische aspecten van je website en hun impact op SEO worden gecheckt. De uitkomst van dit proces is een overzicht of rapport met fouten die je kunt verhelpen. Technische SEO is naast content en links eén van de belangrijkste zaken waarop je kan sturen om de zichtbaarheid van je website in Google te verbeteren.

Inhoudsopgave Technische SEO audit / analyse

Klik op één van onderstaande links om direct naar het betreffende onderdeel van de Technische SEO audit te gaan. Of start gewoon met lezen.

1. Indexeerbaarheid
2. Redirects
3. Links
4. Onpage SEO Tags
5. Afbeeldingen SEO
6. Multi language
7. Gebruikservaring & Core web vitals
8. Structured data
9. Overige Technische Factoren
10. Tools voor een technische SEO audit

1. Indexeerbaarheid

De check op indexeerbaarheid omvat de controle op factoren die zoekmachines helpen je website en inhoud te kunnen indexeren. Onderdelen van deze technische SEO audit zijn:

  • 4xx meldingen: Als een pagina op je website is verwijderd en mensen proberen die pagina te vinden via een link of vermelding in Google, dan veroorzaakt dat een 404  melding. Als je een pagina verwijdert op je website, zorg er dan voor dat de verwijderde URL verwijst naar de meest relevante andere content op je website.
  • 5xx meldingen: Als een uitgaande link van je website niet goed is ingesteld of niet meer werkt, dan veroorzaakt dat een 5xx melding. Verwijder de link of pas deze aan naar de correcte bestemming.
  • no index: Met de no index tag zorg je ervoor dat een pagina wordt uitgesloten van indexeren. In principe geven zoekmachines daar gehoor aan. Zorg ervoor dat je content zo volledig als mogelijk geïndexeerd kan worden en vermijd onnodige no index tags.
  • 404 pagina: Het hebben van en goede 404 pagina kan helpen om jouw bezoekers op jouw website te houden. Een 404 pagina vertelt de bezoeker dat de pagina die hij zocht, niet meer bestaat en helpt bij het vinden van de juiste content op je website. Ook genereert een 404 pagina de 404 status code waarmee je als beheerder deze meldingen kunt monitoren en kunt oplossen.
  • .xml sitemap: De xml-sitemap is een pagina met links naar alle pagina’s die moeten worden geïndexeerd. Je kunt deze sitemap koppelen aan de search console van Google. Normaal gesproken versnelt dit de indexering. NB: zodra de website verandert qua structuur, moet de sitemap automatisch mee veranderen.
  • robots.txt bestand: Het robots.txt bestand geeft crawlers zoals de Google Bot instructies wat ze moeten doen als ze je website bezoeken. Bijvoorbeeld waar je xml-sitemap staat en welke pagina’s ze niet mogen indexeren, bijvoorbeeld je inlogpagina.

2. Redirects

Een redirect is een doorverwijzing van de ene URL naar de andere URL. Deze kan tijdelijk zijn (bijvoorbeeld als een product tijdelijk niet op voorraad is) of permanent. Een goede implementatie van redirects zorgt voor een prettige gebruikservaring omdat bezoekers daarmee altijd naar de meest relevante content op je website worden geleid. Zorg echter wel voor een correcte implementatie. Bijgaand de controles die  onderdeel moeten zijn van je technische SEO audit en analyse.

  • www en non-www: Mensen kunnen je website bereiken door het intypen van je domeinnaam met en zonder www ervoor. Let erop dat maar één versie het hoofddomein van je website is en de andere automatisch wordt geredirect.
  • HTTP en HTTPS: HTTPS is de veilige opvolger van HTTP en het communicatieprotocol waarmee informatie tussen de website en server wordt verstuurd. Ook hiervoor geldt dat maar één versie van je URL als hoofddomein mag zijn ingesteld en HTTP automatisch naar het veilige HTTPS wordt geredirect.
  • canonical URL: Om te voorkomen dat Google meerdere versies van je pagina indexeert is het aanbevolen deze op elke pagina te specificeren met een zogenaamd rel=canonical element. Standaard moet deze op een pagina naar zichzelf verwijzen. Alleen als de oorspronkelijke content op een andere pagina staat, moet deze verwijzen naar de bron.
  • 302 redirects: 302 redirects zijn tijdelijke redirects en sturen geen linkwaarde (autoriteit) door. Tijdelijk moet echt tijdelijk zijn. Is er sprake van een permanente redirect, gebruik dan een 301 redirect.
  • 301 redirects: 301 redirects zijn permanent en worden gebruikt om oude URL’s naar nieuwe URLS’s te verwijzen. Bijvoorbeeld als je een pagina verwijdert. Correct gebruik van 301 redirect zorgt voor een goede gebruikerservaring en wijzen dus niet direct op problemen in je website. Desalniettemin is het verstandig deze redirects geregeld na te lopen als onderdeel van je technische SEO audit.
  • redirect chain: Als een redirect verwijst naar een pagina die ook is geredirect, is er sprake van een redirect chain. Dit kan zorgen voor een langere laadtijd van de pagina en geen indexatie door Google. Deze redirect chains kan je oplossen door de betreffende links rechtstreeks naar de juiste pagina te verwijzen.
  • meta refresh: Meta refresh is de methode om een webpagina na een bepaald tijdsinterval om te leiden naar een andere pagina. Google adviseert deze niet te gebruiken omdat het gebruikers in verwarring kan brengen. Gebruik in plaats daarvan 301 redirects.

Links of hyperlinks zijn stukjes tekst waarop je kan klikken om naar andere pagina’s binnen je website te gaan (interne links), andere websites te bezoeken (uitgaande links) en vanuit andere websites jouw website te bezoeken (inkomende links). Er is veel te zeggen over linkbuilding, maar hier behandelen we alleen de achterliggende techniek en mogelijk geconstateerde fouten als gevolg van de technische SEO Audit:

  • gebroken links: gebroken links zijn links die niet (meer) werken omdat de bestemmingspagina is verwijderd. Verwijder deze of pas deze aan naar de juiste bestemming.
  • pagina’s met veel uitgaande links: pagina’s die veel uitgaande links hebben, duiden op linkruil wat in strijd is met de webmaster guidelines van Google. Linkruil is een tactiek waarbij men links naar de eigen website verkrijgt in ruil voor een link terug. Sowieso is het een indicator dat de pagina zelf niet veel toegevoegde waarde heeft aangezien er zoveel links naar andere websites verwijzen. Probeer dit soort pagina’s met veel uitgaande links te vermijden.
  • dofollow links: Als een link dofollow is, geeft de link waarde door aan de bestemming. Op zich is dat geen probleem mits de bestemming een hoge autoriteit kent in Google. Wil je geen linkwaarde doorgeven, gebruik dan rel=”nofollow” of rel=”sponsored” als voor een link betaald is.
  • link title: Een link title is de titel van een link. Met zo’n titel kun je een link van extra informatie over de bestemming voorzien (het link title attribuut). De link title verschijnt als je met je muis over de link beweegt. Gebruik je links op je website, zorg er dan voor dat deze zijn voorzien van een link titel.
  • noopener: Met het gebruik van het attribuut rel=”noopener” bij uitgaande links wordt voorkomen dat kwaadaardige websites de browserbeveiliging kunnen omzeilen. Voeg bij uitgaande links dus altijd het link attribuut rel=”noopener” toe.

4. Onpage SEO Tags

Onpage SEO tags oftewel meta tags zijn stukjes code op een pagina (on page) die niet zichtbaar zijn voor gebruikers, maar wel voor zoekmachines en je technische SEO analyse. De belangrijkste SEO tags zijn de title tags en de meta description tag. Hierna de belangrijkste onderdelen van de onpage technische SEO audit:

  • title tags: Een pagina mag maar één H1 tag hebben en meerdere H2,H3, H4, H5 of H6 titels. Het nummer geeft het niveau aan. H1 is de belangrijkste title tag. Voorkomende fouten zijn ontbrekende, te lange en gekopieerde H1 tags of meerdere H1’s op dezelfde pagina. Voor de technische SEO audit is het daarnaast van belang om minimaal één of meerdere H2 tags op de pagina te gebruiken.
  • meta beschrijving: Meta descriptions vormen het tekstfragment dat je direct onder de title ziet in de zoekresultaten. Alhoewel Google dit fragment regelmatig overschrijft, hebben ze wel invloed op de CTR en de weergave van jouw website in Google. Vaak voorkomende fouten zijn te lange, te korte en gekopieerde metabeschrijvingen. Zorg daarom dat al je pagina’s voorzien zijn van metabeschrijvingen met de juiste lengte en unieke tekst die uitnodigen om te klikken.

Het is verstandig om de focuszoekterm(en) van de pagina meerdere malen te laten terugkomen in de H1, H2 kopteksten en meta omschrijving. Kijk hier goed naar als onderdeel van je technische SEO analyse.

5. Afbeeldingen SEO

Afbeeldingen vormen een belangrijk onderdeel van je technische SEO. Ondanks de vooruitgang in techniek is het voor Google en andere zoekmachines niet mogelijk om de inhoud van een afbeelding te interpreteren. Daarvoor dienen de title en alt-tekst van de afbeelding. De technische SEO audit moet daarom ook oog hebben voor een correct gebruik van afbeeldingen op je website.

  • gebroken afbeeldingen: Een afbeelding is gebroken als de afbeeldingen op een website niet wordt weergegeven of een 404 melding genereert. Dat kan zijn omdat de afbeelding is verwijderd of niet goed meer werkt.
  • afbeeldingen zonder titeloptimalisatie: De titel van de afbeelding is de naam van het bestand. Zorg dat deze overeenkomt met inhoud van de afbeelding en vermijd het gebruik van geautomatiseerde bestandsnamen van fotocamera’s of iPhone’s.
  • alt-tekst: Alt-tekst is het attribuut dat je aan een afbeelding kunt meegeven zodat zoekmachines kunnen begrijpen waar je afbeelding over gaat. Vaak geconstateerde fouten zijn missende, dubbele of nietszeggende alt-teksten. Maak voor elke afbeelding  een unieke alt-tekst geoptimaliseerd met relevante zoektermen om zoekmachines te helpen de inhoud van je afbeelding en je pagina beter te begrijpen.

6. Multi language

Als je meerdere versies van één of meerdere pagina’s hebt in andere talen of voor andere regio’s, kan je dat aangeven met behulp van Hreflang. Bijvoorbeeld als je website binnen Nederland in het Nederlands en het Engels wordt aangeboden. Voeg daarvoor de code <link rel="alternate" hreflang="lang_code"... > toe om aan te geven welke taal en regionale varianten je website bevat.

Elke taal- of regioversie van een pagina moet hreflang-kenmerken bevatten, die verwijzen naar de pagina zelf en ook naar andere taal/regio-versies van een pagina. Geef voor een pagina alle varianten op, inclusief de pagina zelf. Vaak geconstateerde fouten na technische SEO audit zijn:

  • onjuiste taalcodes
  • ongeldige URL’s
  • missende retourlinks
  • conflicterende Hreflang elementen
  • incomplete Hreflang elementen
  • non-canonical pagina met Hreflang elementen
  • missende x-default waarde

7. Gebruikservaring & Core web vitals

Core web vitals zijn signalen die Google monitort als het gaat om de gebruikservaring van je website. Eerdere versies hiervan betroffen al de pagespeed, veiligheid en mobiel vriendelijkheid van je website. Dit heeft Google in mei 2020 uitgebreid met Core Web Vitals zoals is het lezen in het blog “Evaluating page experience for a better web“. In het blog SEO trends 2021 was al te lezen dat Core Web Vitals een belangrijke ranking factor wordt vanaf mei 2021. Vandaar dat ze in geen enkele technische SEO audit mogen ontbreken. Hierna staan de bekende en nieuwe web vitals opgesomd:

  • page speed: De belangrijkste indicator van je website is paginasnelheid, oftewel hoe lang duurt om je pagina te laden. Dit kan nog separaat worden gemeten via pagespeed insights. De score wordt voor zowel mobiel als desktop weergegeven en moet op zijn minst boven de vijftig zijn.
  • safe browsing: Google heeft zich voorgenomen bij te dragen aan een veilig World Wide Web. Behalve een vrijwel onmiddellijke signalering van malware of hacks op je website, check Google ook of je website wel gebruikmaakt van de meest recente versie van server en website software. Zorg er daarom voor dat je altijd gebruikmaakt van de meest recente en veilige software updates.
  • https: Het HTTPS protocol versleutelt informatieoverdracht (zoals naam, bankrekening of telefoonnummer) waardoor deze informatie minder eenvoudig gestolen kan worden. Configuratie van het HTTPS protocol is dan ook een vereiste.
  • mobiel vriendelijkheid: Via deze google link kan je testen of je website geschikt is voor mobiele apparaten. Is je pagina goed te bekijken op een mobiel apparaat, laden alle onderdelen snel genoeg, zijn afbeeldingen geoptimaliseerd en staan de klikdoelen ver genoeg uit elkaar? Dit zijn onderdelen die getest worden. Voor een optimale mobiele beleving is het echter niet meer voldoende dat je desktop website zich aanpast aan een mobiel apparaat. Het design moet juist helemaal gericht zijn op de mobiel.
  • intrusieve elementen: Het gebruik van pop-ups (met uitzondering van verplichte zaken zoals Cookie consent) die moeten worden weg geklikt, beschouwt Google als een slechte gebruikservaring. Als je al pop-ups wilt gebruiken, implementeer dan pop-ups welke slechts een gedeelte van de content verbergen, slechts eenmaal verschijnen en gemakkelijk zijn te sluiten.

Nieuwe controles voorkomend uit Google’s Core Web Vitals zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP): LCP meet de laadsnelheid en markeert de tijd waarbinnen de belangrijkste inhoud van de pagina geladen lijkt te zijn.
  • First Input Delay (FID): FID meet de interactiviteit en kwantificeert de gebruikservaring als zij voor het eerst proberen te klikken op een link, knop of andere functie.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): CLS meet de zichtbare stabiliteit van een pagina en kwantificeert de mate van onverwachte verschuiving. Bijvoorbeeld als een knop verschuift bij het laden van een afbeelding.

8. Structured data

Door je website te voorzien van structured data, maak je het zoekmachines eenvoudiger je content te begrijpen. In een complete technische SEO analyse mag controle op structured data dan ook niet ontbreken:

  • Microformats: Microformats voegen semantiek toe aan de bestaande elementen en maken daarmee de weg vrij voor diepgaandere interpretaties door zoekmachines.
  • Schema.org: Het gebruik van schema.org data is een krachtige manier om je website beter zichtbaar te maken in de zoekresultaten.
  • The Open Graph: Met informatie uit de open graph bepaal je de wijze waarop je website in Facebook wordt vertoond als bijvoorbeeld een link wordt gedeeld.
  • Twitter Card: Met Twitter Card data bepaal je de manier waarop je organisatie en website wordt vertoond op Twitter als bijvoorbeeld een link wordt gedeeld.

9. Overige Technische Factoren

Er zijn nog tal van andere technische factoren die van belang zijn voor goede SEO en een prettige gebruikservaring. Voor een complete technische SEO audit benoem ik hierna de belangrijkste:

  • mixed http/https content: Ook al is het SSL certificaat werkend en goed geïmplementeerd, toch kunnen nog bepaalde bronnen (plaatjes e.d.) verwijzen naar http in plaats van https. Dat zorgt dan weer voor een onbeveiligde verbinding en moet worden voorkomen.
  • iframes: Een iframe zorgt ervoor dat een gedeelte van de inhoud van een andere website op jouw website kan worden vertoond. Alhoewel zoekmachines daar tegenwoordig beter mee omgaan, wordt het nog steeds afgeraden iframes te gebruiken tenzij het veel toegevoegde waarde voor de gebruiker oplevert.
  • dynamische, onleesbare of te lange url’s: De URL (Uniform Resource Locator) geeft de locatie van de pagina weer binnen een website. Dynamische URL’s die telkens veranderen, URL’s met onleesbare symbolen of code en te lange URL’s zorgen voor een vervelende gebruikerservaring en moeten zoveel mogelijk vermeden worden.
  • W3C HTML of CSS fouten: Met W3C Markup Validatie Service (W3C staat voor World Wide Web Consortium) kan je fouten in HTML of CSS opsporen. Deze fouten indiceren een lagere kwaliteit van code en kunnen ervoor zorgen dat Google je content niet indexeert of dat de pagina er raar uit kan zien. Probeer deze fouten dus zoveel als mogelijk te vermijden.
  • Flash: Flash werd gebruikt om bewegende beelden en animatie te tonen op je website. Flash komt nauwelijks meer voor op websites, zeker niet meer sinds End-of-life van Flash werd aangekondigd door Adobe. Maakt je website  toch nog gebruik van Flash, dan kan je dit beter verwijderen.
  • Favicon: De Favicon is de kleine afbeelding van je logo die zichtbaar is bovenin het tabblad van je browser. Deze favicon zorgt dat je website beter is te onderscheiden van andere websites. Heb je nog geen favicon ingesteld, doe dat dan alsnog.

10. Tools voor een technische SEO Analyse

Al met al is het een flinke lijst waarop je de website bij een technische SEO analyse moet controleren. Als je een volledige en complete technische SEO analyse wilt doen van je website zijn SEO Tools daarom onmisbaar. Er zijn vreselijk veel SEO tools voor SEO Audits, maar hierna zet ik de belangrijkste op een rij:

  • https://search.google.com: In deze tool kun je verschillende meldingen vinden over core web vitals, 404 meldingen, mobiele bruikbaarheid en de algemene indexatie.
  • https://web.dev/measure:  Met deze tool vrij complete technische audit uitvoeren op zaken als snelheid, gebruikservaring, SEO en best practices.
  • https://www.link-assistant.nl/website-auditor: Met deze audit tool kan je een vrij complete technische SEO Audit uitvoeren. De proefversie is gratis en je betaalt €149 per jaar voor de professionele versie.
  • https://ahrefs.com: Met Ahrefs kan je meer dan alleen je technische SEO analyseren. De SEO tool bevat uitgebreide mogelijkheden voor concurrentie-en keyword analyse. Een must have voor de professional. Voor de gemiddelde gebruiker met €151,35 wellicht iets te prijzig.
  • Rankmath.com: Rankmath is eigenlijk geen tool zoals de voorgaande tools in dit rijtje, maar mag in dit lijstje niet ontbreken. Rankmath is een plugin voor WordPress websites net zoals het veel meer bekende Yoast dat is. Maar dan wel een beetje beter. De betaalde versie ($59 per jaar) geeft je gigantisch veel mogelijkheden en brengt je technische SEO verbeterpunten goed in kaart.

Speciaal voor de fanatieke doe-het-zelvers heb ik een handige Technische SEO Checklist samengesteld. Kopieer deze handig SEO checklist en gebruik hem op de voortgang bij te houden.

Heb je geen trek om dit allemaal zelf te doen? Vraag via onderstaande knop een blijvende technische SEO check aan of stuur me gewoon een mailtje.

Technische SEO Audit laten uitvoeren?

Ben je benieuwd hoe jouw technische SEO ervoor staat? En in hoeverre je website is voorbereid op de Google’s Core Web Vitals? Laat je website dan volledige technisch analyseren met de meest complete SEO Scan beschikbaar op het internet.

Ja, ik wil een Audit

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.