Google januari update schudt de boel flink op

Op maandag 13 januari introduceerde Google de January 2020 Core Update. De Google Update werd aangekondigd via het Twitteraccount @searchliason en het webmastersblog. De laatste jaren is Google iets transparanter dan voorheen over wijzigingen aan het Google Algoritme, hoewel het nog steeds gissen is naar de precieze gevolgen die dat heeft. Nu, bijna een maand later, hebben we de consequenties geanalyseerd en in kaart gebracht. Deze update is niet zomaar een update; hij is enorm en werkt dagelijks door in de Google rankings….

Enorme verschuivingen door de update

Verschillende SEO-tools zoals Moz, Sistrix, Rankranger, Semrush houden voor duizenden websites de rankings in Google bij. Zij beschikken daardoor over enorm veel data, en het is interessant om te kijken wat zij constateren. Rankranger stelt vast dat vooral Financiële- en Gezondheid-gerelateerde websites zijn geraakt. Maar liefst 92% van de top-10 resultaten zijn beïnvloedt. Semrush constateert hetzelfde, maar ziet ook grote schommelingen in Sport, Nieuws, Forums en andere online communities. Ook Moz (zie de tabel hierna) ziet dezelfde schommelingen en vult daarbij de categorieën Beaty, Internet, Overheid en Recht aan. Bijna iedereen is het met elkaar eens: deze update voelt groots en heeft een enorme impact.

Google january update impact

Wat zegt Google zelf over de update?

Via het Twitteraccount geeft Google min of meer aan dat deze update een vervolg is op de Medic Update die 8 augustus 2018 voor het eerst het licht zag. E.A.T. (Expertise, Authority en Trust) werd een bepalend begrip als rankingfactor voor websites. Op het blog over Core Updates beschrijft Google hoe je kunt vaststellen of een website aan deze E.A.T. criteria voldoet:

  • Content en kwaliteit: geeft de website originele informatie ondersteund met onderzoek en analyse?
  • Expertise: blijkt uit de inhoud duidelijk de expertise van de auteur?
  • Presentatie: is de inhoud vrij van fouten en wordt deze goed getoond op zowel dekstop als mobiel?
  • Vergelijking: biedt de pagina meer of minder toegevoegde waarde voor de bezoeker in vergelijking met andere websites?

Een andere tip die Google geeft, is het lezen van de Quality Rater Guideliness. Dit is zeg maar de instructie aan menselijke beoordelaars van content die Google op haar beurt weer gebuikt voor het Google algoritme.

Uit bovenstaande wordt steeds beter duidelijk dat de tijd van ‘trucjes’ voorbij is als het aan Google ligt. Websites die laten zien over autoriteit expertise en vertrouwen te beschikken, worden beloond met hogere posities en meer bezoekers. Om hoog te ranken moet je beschikken over een lange adem en flink wat doorzettingsvermogen.

De factor Trust lijkt dit keer bepalend

Van de E.A.T. factoren betreft, lijkt het dat vooral de factor Trust opnieuw is geladen. Vooral bij YMYL (your money, your life) websites (gezondheid, beauty, geldzaken) is trust belangrijk. Maar bij de Google January 2020 update blijkt dit keer dat deze factor nu ook voor andere branches wordt uitgerold als belangrijke rankingfactor. Links van andere websites bepalen voor een belangrijk deel de trustflow. Het maakt daarbij een groot verschil of je een linkje krijgt van de een of andere obscure website of van een website die hoog staat aangeschreven. Wij onderzochten met behulp van Nederlandse websites de correlatie tussen trustflow en wijzigingen in rankings. Zie hieronder het resultaat.

Verschuivingen in Google als gevolg van de januari Update

In de tabel worden de websites weergegeven die in de top-10 ranken als je zoekt op “wat is mindfullnes?”. Vervolgens wordt het aantal zoekwoorden in Google na de update en voor de Google January 2020 core update getoond. En daarna het percentage meer of minder zoektermen in Google. De laatste kolom bevat de Domain Rating (DR), afkomstig van Ahrefs. DR geeft de relatieve linkpopulariteit weer van de website.

Natuurlijk is het niet helemaal wetenschappelijk verantwoord, maar deze observaties bevestigen wel dat websites met een hoge trust erop vooruitgaan en websites met een lage trust dalen. Een ander opmerkelijk punt is de hoeveelheid content. De enige website die er wel op vooruit ging en toch een lage DR heeft, is Fresssh.nl. Deze website is kennelijk in staat met een hoge kwaliteit en volume aan blogs veel autoriteit en trust te verdienen.

Herstellen van de Google Core Update?

Waarschijnlijk lees je dit blog, omdat je posities in Google zijn gedaald en je wilt herstellen van deze Google Core Update. Als dat klopt, dan moet ik je helaas teleurstellen: er bestaat niet zoiets als een quick fix. Maar het is wel degelijk mogelijk om je posities terug te winnen. Aan de hand van een zorgvuldige analyse kun je zien op welke punten de techniek, content en trust je website tekort schiet. Wil je weten welke punten dat zijn? Laat het me weten door je gegevens achter te laten via het formulier bovenaan deze pagina. Ik neem dan direct contact met je op.

Google January 2020 Core Update

Wil je weten waarom je website daalt of stijgt in Google? Wil je beter voorbereid zijn op de volgende Google Updates die zeker nog gaan volgen? Laat je gegevens achter en wij scannen je website op alle E.A.T. factoren,

ik heb interesse

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.