Dit zijn de 12 belangrijkste SEO Trends

Het afgelopen jaar is er weer veel veranderd op het gebied van SEO. Hoog tijd dus om de belangrijkste SEO trends voor 2020 op een rij te zetten.

Als je de verschillende SEO blogs volgt, zoals Search Engine Land of Search Engine Journal, dan buitelen de Google Updates en belangrijke veranderingen over elkaar heen.

Maar wat zijn nu de belangrijkste veranderingen? Met welke SEO trends moet je echt rekening houden?

In dit blog praat ik je bij over de 12 belangrijkste SEO trends in 2020:

  1. De Bert Update
  2. Rankbrain
  3. Contentkwaliteit
  4. E.A.T.
  5. Technische SEO
  6. Mobile First Design
  7. Structured Data
  8. Brandbuilding
  9. Visual Search
  10. Voice Search
  11. Lokale SEO
  12. Dalende CTR’s
Google Bert Update

SEO trend 1: De Bert Update zet SEO op zijn kop

Eind oktober 2019 introduceerde Google de Bert Update: volgens velen de meest ingrijpende Google update sinds het ontstaan van SEO. Het betrof dit keer géén verandering van zoekmachine algoritme, zoals vele eerdere updates.

Het ging om een update waarmee Google beter begrijpt wat we zoeken en wat onze zoekintentie is. Daarmee is Google beter in staat te begrijpen welke websites aansluiten op onze zoekvraag. Vooral als het gaat om langere zoekopdrachten, zoals gesproken zoekopdrachten, weet Google nu precies wat we bedoelen.

Louter optimaliseren op basis van het herhaaldelijk gebruik van één of meerdere woorden in titels, tekst en metabeschrijving, lijkt daarmee verleden tijd. Een beter begrip van de zoekintentie en zoekvraag en optimale aansluiting van jouw pagina, gebruikservaring en websiteteksten, zorgen voortaan voor duurzaam succes.

Google Rank Brain seo trends

SEO trend 2: Google gebruikt Rankbrain in steeds meer zoekopdrachten

Het is alweer meer dan 4 jaar geleden dat Google Rankbrain introduceerde. Rankbrain is onderdeel van het zoekmachine algoritme en is bedoeld om unieke zoekopdrachten te (leren) begrijpen met behulp van Machine Learning.

Rankbrain is zelflerend en wordt met elke zoekopdracht dus beter. Speelde Rankbrain bij introductie in april 2015 nog maar in 15% van de zoekopdrachten een rol, nu is dat al in meer dan de helft van de zoekopdrachten het geval.

Gecombineerd met Bert neemt de kwaliteit van de zoekmachine toe en zal deze daarmee elke dag verbeteren. Dit betekent automatisch ook dat de kwaliteit van de content op jouw website moet verbeteren!

content is king google panda

SEO trend 3: Contentkwaliteit bepaalt de winnaars van morgen

De hoeveelheid content zorgt niet meer voor meer traffic op je website. Juist de kwaliteit van jouw content zorgt voor dit resultaat. De tijd van matig geschreven webteksten vol met fouten, geschreven voor zoekmachines in plaats van gebruikers, is nu echt voorbij. Neem de tijd om al je bestaande teksten te doorlopen, aan te passen en waar nodig samen te voegen.

  1. check je website op duplicate content en voeg deze samen
  2. identificeer je slecht presterende pagina’s in Google, pas deze dan aan of verwijder ze
  3. onderzoek via welke pagina’s bezoekers jouw website verlaten
  4. voeg overlappende inhoud samen tot één volledige pagina
  5. benut je toppagina’s beter door extra zoekvragen en LSI woorden toe te voegen
  6. investeer in betere content en laat pagina’s herschrijven
Deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid

SEO trend 4: E.A.T. maakt het verschil

Het internet maakt kennis toegankelijk en transparant. Dit is een voordeel, maar ook een nadeel. Hoe weet je nu of iets echt waar is of een ‘alternative fact’? Dat is waar E.A.T. een belangrijke rol speelt. E.A.T. staat voor ‘Expertise’, ‘Authority’ en ‘Trust’. E.A.T. werd in augustus 2018 door Google geïntroduceerd met de zogenaamde ‘Medic Update‘.  Sinds deze update ranken gezondheidswebsites een stuk lager als ze geen erkenningen, publicaties of certificeringen bezitten. Awards, citaten, verwijzingen, aantal brand searches en online reviews bepalen je E.A.T. factor en voor een belangrijk deel jouw rankings in Google.

Websites en content van bedrijven met goede beoordelingen en awards zullen zichtbaarder zijn en hoger ranken in Google. Dit gaat voor steeds meer branches gelden. Heb je een erkenning of certificering? Vermeld deze dan op jouw website.

Need-for-speed

SEO trend 5: Technische SEO en UX steeds belangrijker

Één van de drie belangrijkste pijlers van goede SEO (naast content en autoriteit) blijft goede technische SEO. Dit omvat, behalve het juiste gebruik van SEO Metatags, vooral ook de veiligheid en snelheid van je website en gebruikservaring op de landingpage.

Analyseer daarom hoge bouncerates en langzame pagina’s en verbeter de laadsnelheid. Je langzaamste pagina’s vind je tegenwoordig gerapporteerd in het search console van Google. Zo kun je hier direct mee aan de slag.

Mobiel vriendelijk webdesign

SEO trend 6: Van mobielvriendelijk naar Mobile First Webdesign

Dat je website mobielvriendelijk moet zijn, wist je natuurlijk al langer. Een mobielvriendelijke website zorgt ervoor dat je desktop website ook met je mobiel kan worden geraadpleegd.

Echter, met een gemiddelde van 25% desktop gebruik en 75% mobiel gebruik, is dit wel de omgekeerde wereld. Met dit gebruik kun je beter een mobiele website ontwerpen die ook gebruikt kan worden op desktop. Bovendien indexeert Google tegenwoordig als eerste op basis van jouw mobiele website. Zorg er daarom voor dat jouw website ook primair voor de mobiel is ontworpen. Mobile First Design dus.

structured data aan je site toevoegen

SEO trend 7: Structured data markup

Alhoewel Google en andere zoekmachines steeds beter in staat zijn jouw webteksten te begrijpen, maakt structured data dit gemakkelijker en sneller. Je verbetert daarmee de vindbaarheid van jouw website en de kans dat de site bijvoorbeeld in Voice Search naar voren komt of op positie 0 (uitgelichte informatie bovenaan de pagina met zoekresultaten).

Structured data zijn stukjes code waarmee je bijvoorbeeld aan kan geven wie de auteur is van een blog, maar ook de prijs van een product of de datum van een event. Je website is daarmee beter voorbereid op het gebruik door Voice Search, Chatbots en Voice Assistants. Ook benut je het Google crawl budget beter. Misschien speelt Structured Data nu nog geen belangrijke rol. Persoonlijk denk ik dat dit één van de belangrijkste SEO trends van dit moment is.

Persberichten versturen

SEO trend 8: Van Linkbuilding naar Brand Building

Linkbuilding blijft een niet te onderschatten factor op basis waarvan Google websites rankt. De wijze waarop linkbuilding nu gebeurt met linkruil verzoeken, startpaginalinks en guest blogs vermindert in waarde.

Zodra je bedrijf echter vaker genoemd wordt in relatie tot je vakgebied en expertise, en publicaties worden overgenomen in toonaangevende media, ben je bezig met Brand Building. Laat onderzoeken uitvoeren in samenwerking met universiteiten en hogescholen, publiceer hier over op jouw website en verspreid je kennis met persberichten.

Visual search met Pinterest Lens

SEO trend 9: Opkomst visual search niet te stuiten

Ondertussen is de smartphone bijna het verlengstuk van ieders hand geworden. Met applicaties zoals Google Lens en Pinterest, is visueel zoeken doodeenvoudig en daarmee sterk in opkomst. Open Google Now, gebruik je lens en laat je verbazen wat Google weet over het onderwerp van jouw camera.

trends voice search

SEO trend 10: Wordt 2020 het jaar van de doorbraak van Voice Search?

Wij denken van wel. Na de Bert Update is Google veel beter in staat te begrijpen wat we bedoelen. En aangezien praten echt veel sneller is dan typen, ligt het antwoord voor de hand. Voice Search gaat definitief doorbreken in 2020.

Bij Voice Search is er maar één positie die ertoe doet: nummer 1! Websites die als eerste naar voren komen in Voice, hebben de volgende zaken met elkaar gemeen:

  1. De titel bevat de betreffende vraag
  2. Het artikel of de pagina bevat korte antwoorden
  3. Op de geserveerde pagina staan meer dan 2000 woorden
  4. De pagina bevat structured data
  5. SSL certificaat is correct geïmplementeerd
  6. De autoriteit van de website is hoog
  7. Een hoge laadsnelheid

SEO trend 11: Lokale SEO belangrijker

Zolang Google mag weten waar je bent (en de meeste smartphone bezitters staan dit gewoon toe), presenteert Google automatisch de meest dichtstbijzijnde winkels, restaurants of kappers als je daarnaar zoekt. Afstand is daarbij maar één factor. Andere factoren zijn het gebruik van structured data, je Google mijn bedrijfsvermelding en optimalisatie op plaats van je website.

SERP Trends

SEO trend 12: Dalende CTR’s

De CTR (Click Through Rate) daalt jaar na jaar. Dat komt niet alleen door het toenemend aandeel van advertenties. De zoekresultatenpagina (Search Engine Results Page oftewel SERP) van Google wordt namelijk steeds uitgebreider. Net zoals Facebook, LinkedIn en andere Social Media, wil Google je op haar website houden in plaats van door te klikken (met uitzondering van kliks op advertenties…). De SERP geeft vaak al antwoord op jouw zoekvraag zonder dat je hoeft door te klikken.

Dat doet Google met de zogenaamde Featured Snippet, de Knowledge Graph, Google Maps en gerelateerde afbeeldingen of video’s. Blijkbaar resulteert inmiddels al meer dan 50% van de zoekopdrachten niet meer in een daaropvolgende klik.

Inspelen op deze SEO Trends?

Merk je dat je website de laatste tijd minder presteert? Wordt je website steeds minder zichtbaar? Grote kans dat je onvoldoende rekening houdt met één of meerdere van deze 12 SEO trends, of dat jouw concurrenten dat gewoon beter doen. Dat wat nu nog prima werkt, kan morgen wel eens verleden tijd zijn. Blijf bij de tijd, blijf je concurrenten een stapje voor en laat jouw website eens flink door de molen halen. Wij helpen jou daar graag bij!

Vrijblijvende SEO Audit?

Wil je weten op welke SEO trend jouw website onvoldoende inspeelt? Of waarom je website steeds minder bezoekers trekt? Of waarom jouw concurrent boven je staat in Google? Ontdek het met onze SEO check!

Doe mij zo’n SEO Check!

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.