Twee nieuwe linkattributen

Google verandert de wijze waarop je links kan taggen op ingrijpende wijze. Het voegt twee nieuwe link attributes toe aan de bestaande rel=”nofollow” en title tag namelijk rel=”sponsored” en rel=”usg”. Wat betekenen deze linkattributen en wat betekent dit voor jouw linkbuilding strategie?

Wat zijn linkattributen(link attributes)?

Linkattributen zijn de eigenschappen waarmee de ene website met de andere website linkt. Een link kun je herkennen aan de duidelijke gemarkeerde tekst (andere kleur of een underline) waarop je kunt klikken. Na te klikken kom je op een andere pagina binnen dezelfde website (interne link) of een andere website (uitgaande link).

Voor Google zijn de volgende eigenschappen van links van belang:

  1. Links zonder attributen
  2. Title=”anchortekst”
  3. Rel=”nofollow”
  4. Rel=”sponsored”
  5. Rel=”usg”

Wat betekenen deze attributen? Hoe moet je ze toepassen?

1. Geen linkattribuut

Het is gewoon mogelijk om zonder linkattribuut te linken naar een andere website (de meeste mensen doen dat ook zo). Met een link naar een andere website, geef je een stukje waarde (en autoriteit) van jouw website door aan de website waarnaar je linkt. Verwijzen veel links naar jouw website, dan verkrijgt jouw website een hogere autoriteit. Meestal heeft een hogere autoriteit een hogere positie in Google tot gevolg.

2. Title tag

De title tag wordt zichtbaar als je met je muis over een link beweegt. Een voorbeeld zie je in de afbeelding van een stuk tekst uit het blog over social media strategie.

Voorbeeld title tag

In html code ziet deze link er dan zo uit:

<a href=”https://www.saleswizard.nl/social-media-uitbesteden/” title=”Social Media Uitbesteden”>Social Media uitbesteden</a>

Anchor tekst is een andere veelgebruikte term voor de title tag. De anchortekst is van groot belang voor de vindbaarheid van een pagina in Google. Deze tekst laat de gebruiker zien wat hij kan verwachten als hij op de link klikt en waar de pagina over gaat. Als je op bepaalde woorden beter gevonden wilt worden, kun je deze iets vaker gebruiken als title tags. Maar ook weer niet te veel, want dat wordt weer gezien als overoptimalisatie.

2. Rel=”nofollow”

Als je wilt dat jouw website geen waarde (autoriteit) doorgeeft aan de bestemmingswebsite of -pagina, voeg je rel=”nofollow” toe als attribuut. Links met dit attribuut worden nofollow links genoemd. Deze link ziet er zo uit:

<a href=”https://www.url.nl” title=”anchortekst” rel=”nofollow”>zichtbare tekst</a>

De nofollow link en bestemmingspagina wordt nu nog niet gecrawld door de Google Bot. Maar ook dat gaat binnenkort veranderen. Nofollow links worden vanaf 1 maart 2020 gewoon gecrawld en ook als ‘ranking signal’ gebruikt. Er wordt dan nog steeds geen waarde meegeven.

Volgens de webmaster guidelines van Google, moest je deze nofollow gebruiken voor links afkomstig van gekochte of gesponsorde links, bijvoorbeeld in advertenties. Specifiek voor links in advertenties heeft Google nu een nieuw attribuut toegevoegd: rel=”sponsored”.

3. Rel=”sponsored”

Het attribuut rel=”sponsored” kan worden gebruikt voor advertorials, guestblogs en andere links waarvoor wordt betaald. Google crawlt de link wel, maar stuurt de linkwaarde niet door naar de bestemmingswebsite.

4. Rel=”usg”

Het attribuut rel=”usg” staat voor ‘user generated content’. Dit attribuut kan bijvoorbeeld in links op forums of reacties op blogs gebruikt worden.

Als jouw blog of website de mogelijkheid biedt om te reageren, dan heb je vast wel eens te maken gehad met ‘reactiespam’. Dit betreft bots en personen die louter reageren om een link naar de eigen website te verkrijgen.

Best practice is om standaard de rel=”usg” tag toe te voegen aan comments en forumpost. Alleen die bijdragers die echt kwaliteit toevoegen, kun je belonen door de rel=”usg” tag te verwijderen.

Waarom verandert Google de werking van nofollow links?

Op het officiële webmaster blog van Google licht het bedrijf de wijzigingen toe. Tussen alle regels door staat dit belangrijke stukje tekst:

“Looking at all the links we encounter can also help us better understand unnatural linking patterns.“

Als je hier wat langer over nadenkt, begrijp je de achterliggende bedoeling van Google. Zodra op een website rel=”sponsored” links worden geplaatst, weet Google dat op de betreffende website betaald kan worden voor een link. Het gebruikt deze informatie om andere uitgaande links als onnatuurlijk en ‘link spam’ te kunnen detecteren. Best slim van Google.

Wat betekent de wijziging voor je linkbuildingstrategie?

Google geeft de volgende zaken aan:

  1. Bestaande nofollow links hoef je niet aan te passen.
  2. Je kan meerdere attributen combineren, bijvoorbeeld rel=”usg nofollow”.
  3. Pas indien mogelijk links waarvoor je hebt of wordt betaald aan naar rel=”sponsored”.
  4. Alle links (ook nofollow, sponsored en usg) gelden voortaan als ‘hint’ en dragen bij aan de vindbaarheid van je website.

Naast deze ‘officiële’ tips voor Google, verwacht ik dat je nog meer dan ooit voorzichtig moet zijn met je linkbuilding profiel. Heb je te veel van het ene of het andere soort links, dan wordt het voor Google nog eenvoudiger om onnatuurlijke links te ontdekken.

Dit geldt dus zeker voor websites die voor hun rankings en links afhankelijk zijn van guestblogs en private blog netwerken (PBN’s). Zodra rel=”sponsored” links gebruikt gaan worden op websites waar jij (of je linkbuilding bureau) links hebt gekocht zonder nofollow of sponsored, loop je het risico op een google penalty.

Linkprofiel analyse

Links dragen bij aan een hogere positie in Google en met deze update laat Google feitelijk weten alle links nodig te hebben. Linkbuilding is en blijft dus nog wel even belangrijk. Alleen waar en hoe je te werk gaat met linkbuilden, wordt na deze update nog belangrijker. Het is altijd verstandig je linkprofiel regelmatig te (laten) analyseren. Maar nu nog meer…..

Meer lezen over linkbuilding? Lees dan:

Linkbuilding Uitbesteden?

Wil je weten welke linkbuilding kansen jij nu laat liggen? Of ben je bezorgd over een Google Penalty omdat je links hebt gekocht? Laat ons weten hoe we contact met je kunnen opnemen en je ontvang van ons een vrijblijvende linkprofiel analyse!

ik heb interesse

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.