Google rolt opnieuw een belangrijke update uit

Op 24 september 2019 kondigde Google opnieuw een update aan, de Google september 2019 Core Update. Een core update wil zeggen dat Google de kern van het zoekmachine algoritme verandert. Meestal heeft een Google Core Update voor verschillende branches of SEO strategieën een flinke impact. Reden waarom wij de effecten van deze updates altijd met veel interesse bestuderen. Wat zijn de effecten van deze september Core Update? Voordat ik deze vraag beantwoord eerst een stapje terug, want wat is een core update eigenlijk?

Wat is een Google Core Update?

Google wijzigt dagelijks zaken aan het zoekmachine algoritme, zoals onlangs met de introductie van het rel=”sponsored” linkattribuut. Maar eens in de zoveel tijd (tegenwoordig zelfs elk kwartaal) verandert het de kern van het algoritme ingrijpend. Vroeger was Google nog geheimzinniger over deze Google Updates, maar tegenwoordig kondigt Google bij monde van Danny Sullivan zelf de Google updates aan op op Twitter.

Google Searchiason: september update

Gevolgen van vorige Google Updates

Eerdere Google Updates hadden elk een flinke impact op een of meerdere branches. Hierna zijn enkele van de vorige updates opgesomd met de belangrijkste gevolgen:

  • juni 2019: Google juni update, unieke en oorspronkelijk content rankt hoger.
  • maart 2019: Google maart update, gedeeltelijk terugdraaien van de Medic update.
  • augustus 2018: Google Medic update, introductie van E.A.T. als basis van rankings.
  • januari 2019: Google Maccabees update, strategie met afzonderlijke pagina’s voor semantische gelijke woorden niet langer succesvol.
  • maart 2017: Google Fred update, private blog netwerken worden sneller gedetecteerd en penalties worden uitgedeeld.
  • augustus 2013: Google Hummingbird update, introductie semantisch zoeken in Google.
  • april 2012: Google Penguin update, linkbuilding aan banden.
  • maart 2011: Google Panda update,  slechte kwaliteit content wordt ‘afgestraft’.

In de afgelopen jaren zijn er wel meer grote en kleine updates geweest. Maar een rode draad is in deze veranderingen van het zoekmachine algoritme wel te ontdekken:

  • manipulaties (bijvoorbeeld met linkbuilding of ‘keyword stuffing’) om posities in Google te verbeteren, werken niet meer of minder goed;
  • kwaliteit en autoriteit van content wordt beloond.

Impact van de Google september core update 2019

Mochten vorige updates op veel rumoer rekenen binnen de SEO community, dit keer is het redelijk stil als gevolg van de september Update. Is er dan weinig veranderd? Dat nou ook weer niet.

Rankranger-september google update

Toch flinke schommelingen in Google

Rankranger (een tool waarmee je posities in Google kan monitoren), meldt in haar blog belangrijke schommelingen in de financiële en gezondheidsbranche. Deze branches worden ook wel YMYL genoemd (your money or your life). Vanwege de impact op iemands leven, is het nog meer van belang dat Google de juiste zoekresultaten toont. Deze branches liggen sinds de medic update in augustus 2018 dan ook flink onder de loep van Google.

Betere aansluiting bij de zoekintentie

Uit nader onderzoek binnen deze branches blijkt dat autoriteit en kwaliteit van de content dit keer geen bijzondere rol spelen. Het blijkt vooral te gaan om zoekintentie, het achterliggende doel van de zoekopdracht van de gebruiker. Met deze Google update lijkt Google beter te begrijpen wat het achterliggende doel (zoekintentie) is van de gebruiker en de relevante content en website daaraan te koppelen. Google wordt dus slimmer en dat geldt voor alle branches….

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie is het achterliggende doel van de zoekopdracht. Er zijn 3 soorten zoekintenties:

  1. Informerende zoekopdrachten
  2. Transactionele zoekopdrachten
  3. Navigationele zoekopdrachten

Informatie zoekopdrachten zijn zoektermen waarbij het direct duidelijk is dat de gebruiker op zoek is naar informatie. Bijvoorbeeld:

  • wat is een lening?
  • hoe kan ik een lening afsluiten?
  • leningen vergelijken
  • lening berekenen

Transactiegerichte zoekopdrachten bestaan uit toevoegingen aan je zoekopdracht met werkwoorden als ‘kopen’, ‘afsluiten’ of ‘aanvragen’.

Navigationele zoekopdrachten zijn zoekwoorden gecombineerd met een plaatsnaam of regio, ‘dichtbij’ of ‘online’.

Wat moet je doen als je rankings zijn gedaald?

Als posities in Google zijn gedaald als gevolg van de september core update, dan lijkt Google niet goed te begrijpen wat de doelstelling is van je pagina of website. Wil je de gebruiker informeren of wil je de gebruiker iets verkopen?

Breng daarom een duidelijkere scheiding tussen je sales en informatiepagina’s aan op je website. Heeft jouw weblog bijvoorbeeld als doel je klant te informeren? Wees dan voorzichtig met het gebruik van transactiegerichte zoekopdrachten of Call-to-actions(CTA’s). Heeft je pagina vooral als doel te converteren? Vermijd dan een te veel aan informatie en help de gebruiker met duidelijke CTA’s en navigatie.

Blijf continu werken aan de verbetering van je website en content

Daarnaast werken de eerdere Google updates ook gewoon door. Blijf daarom gewoon werken aan de kwaliteit van je website, content en autoriteit. Daalt je website in Google? Dan hoeft het niet perse zo te zijn dat je last hebt van een update of een penalty. Het kan ook zo zijn dat je concurrenten eenvoudigweg betere content of techniek bieden. Blijf je concurrenten dus altijd een stapje voor en blijf investeren in kwaliteit!

Vrijblijvende SEO Audit?

Wil je weten welke online SEO kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website of weten waarom jouw concurrent je voorbijstreeft? Laat ons weten hoe we contact met je kunnen opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige SEO Audit!

Ja, stuur mij de SEO Audit

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.