Twee belangrijke Google updates uitgerold begin juni 2019

Google lanceert dagelijks updates van het zoekmachine algoritme, maar sommige daarvan zijn zo groot dat deze een “core update” worden genoemd. Een primeur dit keer is dat deze Google June Update oftewel Google Juni Update werd aangekondigd via haar Twitter account @GoogleSearchliason. Zie bijgaande afbeelding.

aankondiging Google June Update

Wat is er veranderd met de Google June Update?

Het lijkt erop dat de Google June Update de makers van oorspronkelijke content beloont en websites met gekopieerde of verspreide content lager toont in de zoekresultaten. Voor het eerst lanceerde Google in 2011 al de Google Panda Update die daarna meerdere upgrades kreeg. Dit lijkt een nieuwe upgrade van Panda te zijn en bedoeld om het kopiëren van content tegen te gaan.

Sommige websites ‘schrapen’ als het ware content van andere websites en publiceren dat vervolgens op hun eigen website. Andere websites ‘hergebruiken’ content van andere websites en formuleren dat een beetje anders. Daar zijn zelfs geautomatiseerde tools voor. Deze praktijken worden ook wel ‘auto generated content’ genoemd en ‘content spinning’.

Maar ook het klakkeloos kopiëren of overtypen van bijvoorbeeld productbeschrijvingen kan je beter laten. Ontkom je er niet aan tekst van andere websites te gebruiken, markeer dat dan als canonical. Met behulp van Yoast kan je dat eenvoudig doen.

  1. Klik op het tandwieltje
  2. Voer onderin de URL in waar de bron van de content staat
Canonieke URL aanmaken

Wat als anderen jouw tekst gebruiken?

Helaas komt het nog wel eens voor dat concurrenten je website teksten 1-op-1 kopiëren. En ook met deze update kan Google niet voorkomen dat je concurrent met gekopieerde tekst wel wordt getoond in Google. En jouw website met de oorspronkelijke tekst niet of een stuk lager. Dat heeft te maken met de autoriteit van je website en domein. Lees daarvoor het blog over de Google Medic Update in augustus 2018.

Google Duplicate content

Google geeft hiermee feitelijk dus aan dat je zelf actie moet ondernemen als anderen jouw webteksten gebruiken. Als jouw teksten zonder toestemming worden gebruikt, dan is dat een inbreuk op jouw auteursrecht. Je kan de ‘dader’ sommeren de tekst van zijn website te verwijderen en zelfs een schadevergoeding claimen. Daarnaast is het ook mogelijk Google om verwijdering van de content te vragen vanwege schending van auteursrecht.

Google Diversity Update

Vlak na de aankondiging van de Google June Update volgde op 6 juni 2019 de bijgaande Tweet van Google. Deze update beperkt het aantal resultaten dat een website kan hebben op een zoekterm tot 1. In de top 10 van Google zie je zo altijd maar 1 resultaat per website of domein. Voorheen kon het zo zijn dat je tot wel 3 verschillende pagina’s van dezelfde website zag. Daar is nu een einde aan gemaakt.

Google Diversity Update

Kwalitatieve content belangrijker met de Google Juni Update

Behalve dat je tekst oorspronkelijk moet zijn, is kwaliteit belangrijker geworden na deze Google Juni update. Kwaliteit is wel een lastig begrip. Google heeft er zelf ruim 166 pagina’s voor nodig om uit te leggen wat zij onder kwaliteit verstaan. Zo blijkt uit dit deze quality guide lines.  John Mueller, Webmaster Trends Analyst bij Google, helpt je hierbij door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Zou jij de informatie in dit artikel vertrouwen?
  • Lijkt het artikel geschreven door een echte expert of is het meer oppervlakkig?
  • Heeft de website overlappende content alleen gericht op kleine verschillen in zoektermen?
  • Zou je creditcard informatie invullen op de website als je wat zou willen kopen?
  • Is de content geschreven voor de lezers of voor zoekmachines?
  • Voegt de pagina wat toe in vergelijking met andere resultaten in Google?

Met boerenverstand komt je dus al een heel eind. Kwalitatieve content wordt geschreven door een echte expert. Waarbij de informatie echt wat toevoegt ten opzichte van hetgeen er al over geschreven is. Op een website die goed van opzet en structuur is en bovendien veilig is en op alle vlakken betrouwbaarheid en autoriteit uitstraalt.

Zijn je website rankings gedaald in Google?

Na een (belangrijke) Google Update kan het zijn dat je rankings in Google flink dalen. Als je de posities van je website wilt herstellen, ligt bij de inhoud van de Google Update vaak een aanwijzing voor de maatregelen die je kunt treffen. In het verleden zijn er bijvoorbeeld de volgende google updates geweest die een flinke impact hebben gehad:

Helaas is het tegenwoordig niet meer zo eenvoudig om 1 quick fix toe te passen om al je website posities in Google te herstellen. Het vergt een langdurige en consistente aanpak die is gebaseerd op 3 belangrijke pijlers namelijk:

  1. kwalitatieve content die echt wat toevoegt voor je gebruiker;
  2. goede techniek waarbij het draait om snelheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid;
  3. hoge autoriteit bevestigd door de Google Knowledge Graph, reviews en (social) mentions en links.

Vrijblijvende SEO Scan

Wil je weten in hoeverre jouw website gevaar loopt als gevolg van de recente Google Updates? Laat het mij weten en ik scan je website op meer dan 12 punten die van belang zijn voor een hoge positie in Google.

Ja, ik heb interesse

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.