Waarom zou Facebook Business Manager moeten gebruiken?

Als je meer met Facebook doet en met verschillende mensen samenwerkt aan Facebook en Instagram campagnes, is het gebruik van Facebook Business Manager (Facebook Bedrijfsmanager) al snel handig en eigenlijk onmisbaar.

Met de Facebook Business Manager kan je alle Facebook gerelateerde middelen bij elkaar brengen en vanuit 1 plek beheren. Dat zijn 1 of meerdere:

  • Facebookpagina’s
  • Facebookadvertentie accounts
  • App’s
  • Instagram accounts
  • Productcatalogi
  • Pixels
  • Betalingsmethoden

Via het businessmanager account kan je heel eenvoudig rollen toewijzen aan individuele gebruikers. Of je kan partners toestemming geven om te werken met jouw Facebookmiddelen. Op deze manier breng je een betere scheiding aan tussen het individuele en zakelijke Facebookgebruik en beheer je de toegang vanuit 1 plek: Facebook Business Manager.

Bedrijfsmanager Facebook aanmaken

Stap 1: Facebook Business Manager Aanmaken

Het aanmaken van een Facebook Business Manager account is vrij eenvoudig:

  1. Login met je normale Facebookaccount.
  2. Open de link https://business.facebook.com.
  3. Automatisch wordt er nu een Facebook Bedrijfsmanager aan je Facebookaccount gekoppeld zoals het voorgaande voorbeeld.
  4. Pagina’s die je beheert met je persoonlijke login, zijn nu ook toegankelijk via de business manager.
  5. Je kan een logo toevoegen aan je Bedrijfsmanager (handig als je toegang hebt tot meerdere bedrijfsmanagers).
  6. En door op het tandwieltje rechts te klikken(Bedrijfsinstellingen), kan je verder gaan met het inrichten van je Facebook business manager account.
Bedrijfsinstellingen Business Manager

Stap 2: Bedrijfsinstellingen Facebook Bedrijfsmanager

Als je op het tandwieltje hebt geklikt, zie je het dashboard en aan de linkerzijde alle middelen die je via de Facebook Business Manager kunt beheren, rollen die je kunt toebedelen en instellingen die je kunt aanpassen. Als eerste maken we nu je Bedrijfsmanager compleet door het te voorzien van je algemene bedrijfsgegevens zoals je bedrijfsnaam, het adres en telefoonnummer.

Dat is belangrijk omdat Facebook de echtheid van je bedrijf moet kunnen verifiëren. Doe je dat niet, dan kan je mogelijk geen advertentieaccounts en advertenties aanmaken. Sinds de fraude tijdens de Amerikaanse verkiezingen, is Facebook hier natuurlijk erg streng op geworden. Dus neem even de tijd om dit zorgvuldig te doen.

Advertentie Account toevoegen aan Businessmanager

Stap 3: Een advertentieaccount toevoegen aan je Bedrijfsmanager

Nadat je de bedrijfsgegevens hebt ingevuld, kan je 1 of meerdere advertentie accounts toevoegen aan je Facebook Bedrijfsmanager. Je hebt daarbij de keuze uit 3 opties:

  1. Een advertentie account toevoegen aan Businessmanager
  2. Toegang vragen tot een advertentieaccount
  3. Nieuw advertentieaccount aanmaken via Businessmanager

Je kiest voor de 1e optie [toevoegen] als het advertentieaccount gekoppeld is en blijft aan jouw businessmanager. Let op: een advertentieaccount kan maar gekoppeld zijn aan 1 businessmanager account en loskoppelen is onmogelijk. Om een advertentieaccount te koppelen heb je het ID nodig. Als je bent ingelogd in advertentiebeheer, vind je het ID in de linker bovenhoek.

Advertentie-ID Facebook

 

Je kiest voor de 2e optie [toegang vragen] als je via jouw bedrijfsmanager advertenties namens een ander bedrijf wilt aanmaken en beheren. Als wij het advertentiebeheer voor onze klanten verzorgen is dit meestal de manier waarop wij toegang verkrijgen.

De 3e optie [Nieuw Advertentieaccount] kies je als je een nieuw advertentie account wilt aanmaken. Je kunt meerdere advertentieaccounts aanmaken met behulp van één businessmanager.

Stap 4: Pagina’s toevoegen aan je Facebook Businessmanager

Het toevoegen van facebookpagina’s verloopt min of meer op dezelfde manier. Ook hier kan je kiezen voor het toevoegen van de pagina aan jouw businessmanager (wees zeker dat je dat wilt doen!), toegang vragen of een nieuwe facebookpagina maken.

Pagina Toevoegen aan Businessmanager

Stap 5: Overige Bedrijfsmiddelen toevoegen aan je Facebook Businessmanager

Naast je advertentieaccount en pagina’s kan je ook andere Facebookmiddelen toevoegen aan je bedrijfsmanager. Dit zijn bijvoorbeeld je:

  • zakelijke Instagram;
  • shoppingcatalogi;
  • Facebookpixel;
  • en binnenkort ook je WhatsApp Businessaccount…..
Middelen toewijzen aan personen in Facebook

Stap 6: Gebruikers toevoegen

Nadat je de bedrijfsmiddelen hebt toegevoegd, kan je gebruikers toevoegen aan je businessmanager. Je kan personen of partners toevoegen. Personen kunnen bijvoorbeeld zijn werknemers of externen die je bepaalde werkzaamheden wilt laten doen. Partners zijn online marketingbureaus zoals Saleswizard dat is. Om een partner toe te voegen heb je het ID nodig van zijn of haar businessmanager. Dat vind je bij de bedrijfsgegevens van de businessmanager.

Als een persoon of partner is toegevoegd, kan je de middelen toewijzen. Voor elk van de middelen kan je afzonderlijk de rechten instellen. Zo wil je misschien personen aan je Facebookpagina toevoegen die alleen op berichten mogen reageren of bijvoorbeeld alles op je pagina mogen doen. In verband met de AVG wetgeving is het wel zinvol hier bij stil te staan.

Maak vandaag nog een Facebook Business Manager account aan

Facebook Business Manager stelt je in staat al je Facebook, Instagram (en binnenkort Whatsapp) en advertentieaccounts vanuit één dashboard te managen. Je kan je zakelijke en persoonlijk gebruik beter scheiden en beter samenwerken met anderen. Het aanmaken en inrichten van een Facebook Business Manager kost maar 15 minuten (ja we hebben het getest..) is best eenvoudig en je hebt er later veel plezier van.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je Facebook Bedrijfsmanager? Laat het ons weten, we helpen je graag!

Vrijblijvend een gesprek aanvragen?

Wil je weten hoe wij jouw social media marketing taken uit handen kunnen nemen? Vraag dan nu een vrijblijvend gesprek aan met één van onze social media experts.

Gesprek aanvragen

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.