Google Florida 2 Update uitgerold op 12 maart 2019

Op 12 maart 2019 heeft Google een belangrijke update uitgerold: de Florida 2 Update. Google heeft aangegeven dat deze update niet zomaar een update betreft. Maar een update die SEO, net als de eerste Florida Update uit 2003, voor eeuwig zal veranderen.

In 2003 werd de SEO wereld namelijk voor het eerst echt opgeschud door een belangrijke Google Update: de Florida Update. Deze eerste belangrijke Google update dankt de naam ‘Florida Update’ aan de orkanen die in november van dat jaar over Florida raasden. De Florida Update raasde namelijk als een storm door álle Google resultaten en de SEO wereld stond op zijn kop.

Verder dan het ‘stormachtige’ karakter van beide updates, hebben de algoritme wijzigingen helemaal niets met elkaar gemeen. Om verdere verwarring te voorkomen, noemt Google deze update daarom gewoon  de “March 2019 Core Update”.

Google Update 12 maart 2019

Wat verandert er met deze nieuwe Google Update?

Verschillende makers van SEO Tools zoals Moz, Cognitive SEO en SemRush melden een flinke turbulentie in Google. Deze bedrijven beschikken over een database van miljoenen rankings in Google en signaleren de wijzigingen in Google vaak als eerste. Moz bijvoorbeeld houdt een soort van weerbericht bij. Hoe hoger de ‘temperatuur’ hoe groter de wijzigingen in Google. Het is dus wel duidelijk dat de Google update al veel impact heeft gehad.

Google spreekt zelf dan ook van een enorm belangrijke update. Tot nu toe zijn er echter geen specifieke branches, soorten websites of SEO tactieken te benoemen die last hebben van de update. Het lijkt erop dat Google vooral de wijze heeft verandert waarop zoekopdrachten van de gebruiker worden geïnterpreteerd. Daarmee moet de zoekmachine beter in staat zijn om te begrijpen wat je zoekintentie is en het best passende zoekresultaat of antwoord daarop te geven. Machine learning en kunstmatige intelligentie gaan dus een belangrijkere rol spelen in het zoekmachine algoritme van Google.

Vaak wordt het pas na enkele weken duidelijk welke veranderingen een Google Update echt met zich meebrengt. De eerste signalen lijken er echter op dat het effect van voorgaande updates (deels) is teruggedraaid. Meest opmerkelijk zijn bijvoorbeeld websites die na de Penguin Update een penalty hebben opgelopen, hun goede posities plots weer terug hebben. Links en linkbuilding hebben hun positie als belangrijke rankingfactor dus een stukje teruggewonnen, zo lijkt het.

Mozcast- Google maart Update

Wat kan je doen als je rankings in Google dalen na een Update?

Bij veel Google Updates van Google in het verleden, werden specifieke branches of SEO tactieken onder de loep genomen. Zo is dat met een Google Core Update niet het geval. Er is ook niet één specifieke actie die je kunt uitvoeren als je posities zijn gedaald als gevolg van deze Florida Update. Net als met de Medic Update in augustus 2018, is de enige manier om te herstellen van een daling in Google het verbeteren van je website. Er is niet één trucje meer dat je kunt toepassen. Het is een continue vorm van werken aan je website zodat deze:

  • technisch en qua gebruikerservaring steeds beter wordt;
  • goede content bevat die echt wat toevoegt voor de gebruiker;
  • meer autoriteit en vertrouwen heeft door meer links en social mention.

Kom in actie na de Florida Update

Is de Florida 2 Update een storm in een glas water? Ja en nee. Er zijn geen directe oorzaken aan te wijzen, er worden geen gebruikte SEO tactieken afgestraft en er is ook niet een directe herstelactie mogelijk. Niets doen en gewoon doorgaan op dezelfde weg dus? Nee dat nou ook weer niet. Eens te meer wordt duidelijk dat Google met elke update nog beter wil worden in het beantwoorden van vragen van gebruikers. Doen ze dat goed, dan blijven we met zijn allen Google gebruiken.

Wat jij dus kunt doen is het zo goed als mogelijk antwoord geven op vragen van je doelgroep en klanten. Biedt je website goede inhoud en informatie aan, is de website snel en de navigatie gebruikersvriendelijk en verwijzen andere websites naar jou als bron van informatie? Dan heeft Google redenen om jouw website boven die van andere te plaatsen. Werk dus op continue basis aan verbetering van je content, je blogs, je social media, je links en de kwaliteit van je website.

Vrijblijvende SEO Scan

Wil je weten welke SEO kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige  SEO Scan!

Ja, ik heb interesse

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.