Google plus stopt

Op 2 april 2019 valt definitief het doek voor Google Plus. Oorspronkelijk was de datum 1 april, maar om te voorkomen dat mensen dachten dat het een grap was, is de datum verzet naar 2 april. Dit sociale netwerk van Google had de tegenhanger moeten worden van Facebook, maar dat is dus jammerlijk mislukt. Na de ondergang van Hyves op 2 december 2013 (dit lijkt alweer zo lang geleden!), geeft Google nu ook definitief de strijd op tegen Facebook.

Sunsetting Consumer Google+

Google+ is nooit echt van de grond gekomen, maar toch kwam dit een beetje als een verrassing. Niet alles wat Google aanraakt verandert kennelijk in goud. Na Google Glass is dit het volgende debacle van Google. Dat Google niet echt trots is, blijkt wel uit de manier waarop Google het einde van Google+ deelt.

Google kondigde het einde van Google+ namelijk terloops aan in een blog en als onderdeel van het Project Strobe. Dit project heeft als doel de veiligheid en privacy van Google gebruikers te beschermen. Directe aanleiding was een datalek waarbij gegevens van meer dan 500.000 Google Plus gebruikers op straat zijn komen te liggen. Google+ is vanaf 2 april 2019 alleen nog maar beschikbaar voor zakelijke gebruikers.

Google zette alles op alles met Google+

Google probeerde het al eerder met social media kanalen als Orkut en Wave, maar Facebook bleek niet te stuiten. Om die reden trok Larry Page (een van de oprichters van Google) alle middelen uit de kast en zette hij honderden medewerkers aan het werk in een speciaal daarvoor opgerichte Campus. Google Plus werd in 2011 geïntroduceerd en zou Google transformeren op een manier zoals nog nooit gebeurd was. Zo werd het aangekondigd, maar wat was er nou eigenlijk nieuw?

Lancering Google Plus

Google+: de allesomvattende oplossing van Google

Google+ kon méér worden dan Facebook door Google+ met Google Hangouts, YouTube, Gmail en Drive te combineren. In eerste instantie was Mark Zuckerberg ook onder de indruk en deed er alles aan om Google+ te verslaan. Met succes, want Google+ kwam niet van de grond. In een poging Google+ alsnog vleugels te geven, werden alle Google en Youtube accounts automatisch omgezet naar Google Plus accounts. Het aantal gebruikers steeg daardoor gigantisch, maar het daadwerkelijke gebruik is nooit echt van de grond gekomen.

Waarom werd Google+ dan geen succes?

In de tijd dat Google+ werd geïntroduceerd, had Facebook al een flinke voorsprong opgebouwd. Alhoewel mensen nog steeds nieuwe social media omarmen, doen ze dat alleen als er daadwerkelijk iets nieuws wordt toegevoegd. Instagram met de foto app, Pinterest met de visuele zoekmachine, Snapchat met stories. Allen voegen iets nieuws toe. Iets wat er nog niet was. Het enig echt vernieuwende van Google+ waren de kringen van gebruikers met wie wel of niet updates gedeeld konden worden. Daarnaast was er ook een beetje de angst dat Google te veel van ons te weten zou komen. Iets wat Facebook nu ook parten speelt. Weinig vernieuwend dus en tevens angst om onze privacy bleken te grote hindernissen voor Google Plus.

Wat gebeurt er nu met je Google+ account en pagina’s?

Op 2 april wordt de inhoud van je Google+ account definitief verwijderd. Mocht je een Google Plus pagina hebben gemaakt, dan wordt deze ook verwijderd. Heb je met je Google+ account gereageerd op blogs, dan verdwijnen die reacties ook. Google biedt je tot 31 maart de kans de inhoud van je account te downloaden, mocht je iets willen bewaren.

Heb je een verwijzing op je website naar je Google Plus pagina, dan kun je die beter ook verwijderen. Of vervang deze door een link naar je Google Mijn Bedrijf pagina. De andere Apps zoals Drive, Gmail en Hangouts blijven gewoon toegankelijk via je Google account.

En verder? Verder verandert er eigenlijk niet zoveel. Wij richten ons weer op de actuele social media trends en sluiten het Google+ hoofdstuk af. Als laatste afscheid delen wij deze post nog via onze Google+ pagina. Bedankt Google+ voor de afgelopen 8 jaar!

Last Post Google Plus

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.