Facebook Ads Advertentiesets

In deze blog serie behandel ik alle verschillende onderdelen van de Facebook Ads wizard. Eerder heb ik het gehad over Facebook campagne doelstellingen. Deze week is het de beurt aan de Facebook Ads Advertentieset.

Wat is een Facebook advertentieset?

Wanneer je een Facebook Ads campagne opzet kom je na het kiezen van de campagnedoelstelling bij de advertentieset. In een advertentieset stel je in op wie je de advertentie wilt richten, waar je de advertentie wilt plaatsen en welk budget je voor een campagne vrijmaakt.

In dit blog behandel ik de drie onderdelen in chronologische volgorde. Je kunt onderstaand overzicht dus prima gebruiken wanneer je zelf een advertentieset inricht.

Facebook Advertentieset: Doelgroep vormgeven

Het eerste onderdeel van de advertentieset gaat over de doelgroep. Wie wil je dat jouw advertentie te zien krijgt?

Locaties: Je kunt heel Nederland selecteren als doelgroep. Je kunt echter ook bepaalde plaatsen targeten of een gebied dat in een straal om een plaats heen ligt. Heb je bepaalde gebieden die je juist niet wilt targeten? Dan kun je hier ook plaatsen en gebieden uitsluiten.

facebook ads

Leeftijd: Je kunt ook de leeftijd van mensen waar de advertentie aan wordt weergegeven aanpassen. Zo kun je, wanneer jouw product vooral gericht is op ouderen, alleen ouderen in de doelgroep opnemen. Daarnaast stelt deze optie je in staat om voor verschillende leeftijdsgroepen verschillende advertenties te maken. Jongeren moet je immers anders benaderen dan ouderen.

Geslacht: Het is mogelijk om een advertentiecampagne op een bepaald geslacht te richten. Zo kun je als make-up merk mannen uitsluiten. Hierdoor voorkom je dat je betaalt voor advertentieweergaven die een kleine kans hebben dat ze in een lead of sale veranderen. Pas hier echter wel mee op. Wil je een vacature vervullen met Facebook Ads? Het is niet toegestaan om met Facebook Ads te discrimineren op basis van geslacht. Je advertentie zal daarom in de meeste gevallen niet goed worden gekeurd wanneer je een vacature promoot bij alleen vrouwen of alleen mannen.

Talen: Wil je mensen die een bepaalde taal spreken targeten met een advertentie? Ook dit kun je gemakkelijk instellen bij de advertentieset. Dit kan erg handig zijn wanneer je een advertentie wilt richten op mensen die naast Nederlands een andere taal spreken. Het kan ook gebruikt worden om bijv. expats te targeten.

Gedetailleerde doelgroepen: Bij gedetailleerde doelgroepen kun je de doelgroep definiëren op basis van interesses, gedrag of demografische gegevens. Door op ‘Bladeren’ te klikken kun je per categorie de opties bekijken. Het werkt echter vaak beter door zelf iets in de zoekbalk te typen en vervolgens naar de suggesties te kijken.

Doelgroep verkleinen: Wanneer je bij ‘Gedetailleerde doelgroepen’ meerdere eigenschappen invult zeg je eigenlijk dat de doelgroep moet voldoen aan het een OF het ander. Je kunt echter ook instellen dat de doelgroep aan zowel het een als het ander moet voldoen. Zo kun je bijvoorbeeld iedereen targeten die net is verhuisd en interesse heeft in het onderwerp ‘home decoration’.

facebook ads

Personen uitsluiten: Het is ook mogelijk om bepaalde eigenschappen uit te sluiten. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de doelgroep ‘net verhuisd en geïnteresseerd in home decoration’ verkleinen door doe-het-zelvers uit te sluiten. Hiermee voorkom je dat je betaald voor advertentieruimte bij mensen die niet in jouw doelgroep horen.

Connecties: Bij dit onderdeel van de advertentieset kun je o.a. instellen dat advertenties alleen worden getoond bij vrienden van mensen die jouw pagina al leuk vinden of volgen. ‘Sociale bevestiging’ is een sterk mechanisme wanneer je mensen wilt overtuigen. “als hij het goed vindt, dan zal het wel goed zijn’. Hiermee speel je in op het kuddegedrag van de mens. Mensen zullen eerder met je in zee gaan wanneer ze weten dat mensen die ze kennen jou al leuk vinden.

Een andere optie die je hier kunt gebruiken is het targeten van bezoekers van een bepaald evenement. Ideaal om een aftermovie van een feest te promoten bij de bezoekers.

Doelgroep grootte en geschatte dagelijkse resultaten: Je ziet bij het vormgeven van jouw doelgroep aan de rechterkant telkens hoe groot de doelgroep is en wat de geschatte resultaten zijn.

De geschatte dagelijkse resultaten worden nauwkeuriger naarmate jij meer adverteert. Aan het begin kun je deze schatting dus met een korreltje zout nemen. Naarmate Facebook meer data verzameld wordt deze schatting nauwkeuriger.

facebook ads

Facebook Advertentieset: Waar wil je precies adverteren?

Bij het kopje plaatsingen kun je kiezen voor ‘Automatische plaatsingen (aanbevolen)’. Door deze optie te selecteren plaatst Facebook de Ad op alle beschikbare plaatsen. Het is echter verstandig om handmatig te selecteren waar je wilt dat de advertentie wordt weergegeven.

facebook ads

Wanneer je op ‘Plaatsingen bewerken’ klikt, klapt er een menu uit waar je aan kunt vinken welke plekken je allemaal wilt targeten met de advertentie.

Facebook plaatsingen

Overzichten: Met deze optie worden advertenties in het newsfeed overzicht weergegeven. Dit is de meest gebruikte optie.

Expresartikelen: Dit is een optie die is ontworpen voor uitgevers om snel interactieve artikelen te verspreiden in de Facebook App en in Facebook Messenger. Ook hier kun je adverteren.

In-stream video’s: Hiermee wordt je advertentie in live stream video’s weergegeven.

Rechterkolom: Op Facebook is er een rechter kolom waar advertenties worden weergegeven. Deze kolom wordt vaak minder bekeken dan de newsfeed maar kan wel voor extra impressies zorgen.

Voorgestelde video’s: Facebook geeft gebruikers een overzicht van voorgestelde video’s. Hier kun je ook jouw advertentie tussen plaatsen.

Marketplace: Adverteren in Facebook Marketplace is ook mogelijk. Deze plek kan erg vruchtbaar zijn wanneer je online producten verkoopt.

Verhalen: Na het succes van Instagram Stories heeft Facebook deze functie ook geïmplementeerd. Mensen die Stories bekijken hebben vaak wat meer aandacht dan normaal. Dit maakt dat Facebook Verhalen een erg geschikte plaats is voor jouw advertenties.

Voor het gemak licht ik iedere plaatsing optie kort toe. Het is verstandig om over langere tijd meerdere opties uit te testen om te kijken wat het beste werkt voor jouw product.

facebook ads

Instagram plaatsingen

Overzicht: Met deze optie adverteer je in het newsfeed overzicht van Instagram.

Verhalen: Hiermee adverteer je in Instagram Stories. Deze optie wordt veel gebruikt om dezelfde reden als Facebook Stories, mensen hebben vaak meer aandacht voor de advertentie.

Audience Network plaatsingen

Native, banner en interstitial: Facebook heeft een netwerk van duizenden websites waar jouw advertenties ook kunnen worden weergegeven. Je kunt met deze optie in 3 verschillende formaten advertenties promoten.

In-stream video’s: Zorg ervoor dat een video advertentie voor of tijdens een video wordt afgespeeld. Het gaat hier over video’s die horen bij het ‘audience network’ van Facebook.

Video’s met beloning: Veel (gratis) apps geven gebruikers een beloning voor het bekijken van advertentie video’s. Deze plaatsing zorgt ervoor dat veel mensen je video helemaal bekijken en kan erg waardevol zijn.

Messenger plaatsingen

Postvak In: Plaats je advertentie in het berichtenoverzicht van Facebook Messenger.

Verhalen: Plaats je advertentie in de verhalen omgeving van Facebook Messenger.

Gesponsorde berichten: Geef je advertentie weer als ‘gesponsord bericht’ in Facebook Messenger.

Specifieke mobiele apparaten en besturingssystemen: Uiteindelijk kun je ook nog kiezen op wat voor mobiele apparaten en besturingssystemen je wilt adverteren. Hier kun je bijvoorbeeld instellen dat een advertentie alleen op iPhones wordt weergegeven.

facebook ads

Alleen bij Wi-Fi-verbinding: Wil je adverteren met een video? Het weergeven van video’s  op mobiel kost erg veel data. Om te voorkomen dat mensen je advertentie overslaan omdat ze hun data niet willen besteden aan de video kun je instellen dat advertenties alleen worden weergegeven wanneer iemand Wi-Fi verbinding heeft.

Facebook advertentiegroep: Optimalisatie, budget en planning

Bij dit onderdeel van de advertentieset bepaal je hoeveel geld je wilt uitgeven aan de campagne en welke periode je wilt adverteren. Je bepaalt hier ook waarvoor de Facebook AI op moet letten bij het optimaliseren van de campagne.

facebook ads

Optimalisatie voor advertentieweergave

Dit is een belangrijk onderdeel van de Facebook advertentieset. Hier bepaal je waar Facebook op moet letten bij het optimaliseren van de campagne. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor optimalisatie op ‘Klikken op links’ dan gaat Facebook automatisch kleine aanpassingen doen aan de doelgroep of biedingen om uiteindelijk goedkopere kliks te behalen.

Welke opties je bij dit onderdeel kunt kiezen hangt af van de campagne doelstelling. Hieronder licht ik de belangrijkste optimalisatie opties kort toe.

Weergaven: Facebook toont je advertentie zo vaak mogelijk.

Bereik: Je advertentie wordt aan zoveel mogelijk mensen getoond.

Stijging in advertentieherinnering: Met deze optimalisatie optie richt Facebook zich op het totale aantal mensen dat zich je advertenties herinnert. Facebook doet zelf onderzoek bij een klein deel van je doelgroep om de weergave optimalisatie te verbeteren.

Betrokkenheid bij bericht: Facebook gaat kijken welke mensen het best kunnen worden bereikt om de meeste deelacties, vind-ik-leuks en opmerkingen tegen de laagste kosten.

Uniek bereik per dag: Je advertenties worden een keer per dag aan mensen getoond. Elke dag wordt geprobeerd zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Klikken op links: Met deze optie gaat Facebook de campagne optimaliseren om de meeste klikken te verkrijgen met het budget dat je beschikbaar stelt.

Conversies: Wanneer je Facebook aangeeft wat voor jou conversies zijn dan kan Facebook een campagne optimaliseren om zoveel mogelijk conversies te behalen. Let wel op. Hiervoor moeten conversies wel goed worden gemeten d.m.v. de Facebook Pixel.

Antwoorden: Facebook laat jouw advertenties zien aan mensen die het meest waarschijnlijk zijn om een chatbericht te sturen.

Leads: Je advertenties worden weergeven aan de juiste mensen om zo goedkoop mogelijk leads te verkrijgen. Waarbij een lead een ingevuld contactformulier is.

Budget & planning

Je hebt 2 opties bij het bepalen van een budget.

Budget per dag: kies een maximaal bedrag dat je per dag uit wilt geven. Je kan minimaal € 1,- per dag uitgeven. Met deze optie hoef je nog geen einddatum van de campagne in te stellen.

Looptijdbudget: Kies een maximaal budget dat je over een bepaalde periode uit wilt geven. Bij een looptijdbudget moet je campagne wel een einddatum hebben. Wanneer je kiest voor een looptijdbudget krijg je ook meer controle over de tijdstippen waarop jouw advertentie wordt weergegeven.

facebook ads

Facebook geeft nooit meer uit dan jouw ingestelde budget. Het kan echter wel voorkomen dat de werkelijke uitgaven lager liggen dan het ingestelde budget. Dit gebeurt wanneer Facebook niet genoeg advertentieruimte kan vinden binnen jouw ingestelde doelgroep en plaatsing kaders. Je lost dit op door je doelgroep groter te maken of op meer plaatsen te adverteren.

Doorlopend weergeven: Wanneer je deze optie aanvinkt gaat Facebook door met adverteren totdat jij de advertentie campagne stop zet of pauzeert. Deze optie kun je alleen kiezen wanneer je een Budget per dag hebt ingesteld.

Een begin en einddatum instellen: Met deze optie kies je zelf wanneer de campagne begint en wanneer de campagne is afgelopen.

Geavanceerde instellingen voor budget en planning

Het laatste onderdeel van de Facebook advertentieset bestaat uit geavanceerde opties voor de advertentieplanning en betaling.

facebook ads

Wanneer je wordt gefactureerd: Hier bepaal je waar je voor wilt betalen. De opties die hier worden aangeboden verschillen per campagne doelstelling en optimalisatie doel. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te betalen voor het weergeven van advertenties of voor kliks op de advertentie.

facebook ads

Advertentieplanning: Wanneer je een looptijdbudget hebt ingesteld kun je met deze optie selecteren op welke momenten je advertentie wordt weergegeven. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je advertentie niet tijdens werktijden wordt getoond.

Weergavetype: Bij deze optie kun je ervoor kiezen om jouw budget standaard of versneld te besteden. Wanneer je kiest voor versnelde weergave gaat Facebook jouw budget sneller besteden waardoor je ook sneller resultaten behaald.

Hulp nodig met je Facebook Ads campagne?

Wil je graag beginnen met Facebook Ads? Of ben je er al een tijdje mee bezig maar behaal je niet de gewenste resultaten? Je wordt met onze Facebook 1-op-1 Training een Facebook Master in 5 weken.

ik heb interesse

Over de auteur

Tim Hornes

Tim is online marketeer bij Saleswizard. Tim heeft een voorliefde voor Social Media marketing en praat hier graag over. Vandaar dat hij de Social Media trainingen en workshops geeft aan ambitieuze ondernemers.