Ondanks alles is het nog steeds Facebook First

Facebook heeft nogal wat tegenslagen te verwerken gehad. Ook kent het platform afnemend gebruik onder jongeren. Toch blijft Facebook nog steeds het aantrekkelijkste social media platform voor adverteerders.

Wat is toch de kracht van Facebook en hoe kan het dat advertentiecampagnes op Facebook zo verschrikkelijk veel succes hebben? Er zijn 5 belangrijke redenen:

  1. Facebook is by far het grootste social media platform
  2. ‘Gratis’ pagina updates worden bijna niet meer vertoond
  3. Mogelijkheden om de juiste doelgroep te selecteren zijn ongekend groot
  4. Kunstmatige intelligentie van Facebook verslaat de mens
  5. Remarketing maakt van geïnteresseerde websitebezoekers klanten

Gebruikers Facebook

Reden 1: Facebook is nog steeds het meest gebruikte social media platform

Facebook wordt in aantallen gebruikers en dagelijks gebruik alleen maar overtroffen door WhatsApp. Op WhatsApp is het echter niet mogelijk gratis organisch bereik te verkrijgen of te adverteren. Dat maakt het platform wel geschikt voor 1-op-1 communicatie, maar niet als 1-2-many communicatieplatform. Van de platforms die dat wel mogelijk maken, is Facebook ontegenzeggelijk de grootste in aantallen bereik en dagelijks gebruik. De belangrijkste reden voor het succes van Facebook, ligt dus voor de hand: Facebook heeft gewoon het grootste bereik.
Organisch bereik Facebook

Reden 2: Enorme daling in de weergave van Facebookpagina updates

Elke paginabeheerder heeft ongetwijfeld wel gemerkt dat het aantal bereikte mensen de afgelopen jaren sterk is afgenomen. Zag je in de beginjaren nog 90% van jouw paginavolgers al je updates, is dat nu afgenomen tot een magere 3%. Er is duidelijk sprake van een organic drop. Met de update die Facebook begin 2018 invoerde, vertoont Facebook veel minder nieuws van bedrijven en veel meer van vrienden en communities. Als je niet adverteert, is het dus een illusie om te denken dat je veel mensen bereik. Adverteren dus….

Reden 3: Mogelijkheden om de juiste doelgroep te selecteren zijn ongekend

Facebook biedt je een goudmijn aan selectiemogelijkheden om de juiste doelgroep te kiezen. Je kan selecteren op leeftijd, interesses, locatie, geslacht, gedrag, opleiding, etc. Klik op onderstaande afbeelding om alle targeting opties te bekijken.

Cheat sheet Targetingmogelijkheden Facebook

Ik begrijp de focus op gratis bereik in Facebook eigenlijk niet zo goed. De meeste blogs op Facebook gaan over trucjes hoe je meer gratis bereik kan realiseren. Leuk, gratis is goed. Maar hoe gratis is gratis eigenlijk? Als je al die besteedde uren bij elkaar optelt, kan je dat budget net zo goed uitgeven aan Facebook Advertenties.

Dan kan je tenminste je ook kiezen wie je wilt bereiken en bereik je andere mensen dan alleen je tante, oom of andere vrienden die al je posts toch wel liken. De mogelijkheden tot het selecteren van de juiste doelgroep zijn echt ongekend.  Het duizelingwekkend wat Facebook van ons weet. Voor jou als bedrijf komen al deze mogelijkheden tot je beschikking met 1 druk op de knop.

Reden 4: Kunstmatige Intelligentie verslaat de online marketeer

Het is natuurlijk wel even een deuk in je ego, maar ook wij moeten erkennen; Facebook weet beter wie onze potentiële klant is dan wij zelf kunnen bedenken. Bij het opstellen van een nieuwe campagne, vraagt Facebook wat je doelstelling is. Doelstellingen zijn er in 3 categorieën:

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Het Facebook algoritme en deze campagnedoelstellingen blijken in de praktijk de specialist te verslaan. Vind jij het lastig om precies die doelgroep te selecteren voor jouw product? Geen probleem dus, want Facebook kan dat beter.

Reden 5: Maak je perfecte Facebook Marketing Funnel

Het is verleidelijk om direct te kiezen voor de campagnedoelstelling “conversie”. Het draait toch allemaal om verkopen? Maar helaas, zo werkt dat niet. Bied je potentiële klanten daarom eerst de gelegenheid kennis te maken met je bedrijf, om dan meer te weten te komen en kom daarna pas met een aanbieding.

Het Facebook Pixel helpt je het gedrag van je potentiële klanten te monitoren en op precies het juiste moment met het juiste aanbod te komen. Het Facebook Pixel is een klein stukje code dat je op je website plaatst.

De verschillende campagne doelstellingen sluiten perfect aan bij de customer journey van je klant. Eerst moet een klant bekend met je bedrijf worden, vervolgens overtuigd om daarna pas tot aankoop over te kunnen gaan. In het het blog “Wat is jouw customer journey?” schreef ik daar al eerder over.

Facebook stelt je dus in staat, met de juiste soort campagnes in combinatie met het Facebook Pixel, de ideale klantreis samen te stellen. Meetbaar, realiseerbaar en aanpasbaar voor elke adverteerder. En als je denkt dat je daarvoor een gigabudget nodig hebt, dan heb je het mis. Campagnes kan je klein beginnen vanaf enkele euro’s per dag en groter maken bij succes. Zo verandert hope marketing (“vooruit, ik probeer ik het een keer”) in succesvol adverteren op Facebook!

Ook succesvol adverteren op Facebook?

Wil je ook starten met Facebook Adverteren? En wil je op weg worden geholpen met de juiste aanpak? Wij richten een complete Facebook Funnel voor je in, configureren het Facebook Pixel, maken de verschillende advertenties en koppelen de juiste campagnedoelstellingen en budgetten. Het bedrag dat we daarvoor rekenen is €500,- eenmalig. Meer weten? Mail naar sales@saleswizard.nl

Eerst gratis een Facebook Workshop bijwonen?

Regelmatig organiseren wij Facebook Workshops waarin de nieuwste trends en mogelijkheden aan bod komen. Je ontvangt wel meer dan 30 tips waar je direct mee aan de slag kunt. Deelnemen? Vul je gegevens in met een druk op de onderstaande knop en we je sturen jou een uitnodiging met de komende data.

Ja, ik wil uitgenodigd worden

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.