Persberichten schrijven voor extra publiciteit?

Nog niet zo lang geleden was dé manier om gratis publiciteit te verkrijgen het versturen van persberichten. Tegenwoordig lijkt het erop dat we alleen nog maar social media gebruiken om onze nieuwtjes te verspreiden. Maar is het wel terecht dat we dit krachtige middel niet meer gebruiken? Ik denk van niet. Het versturen van persberichten heeft om meerdere redenen nog steeds zin.

Wat is een persbericht?

Een persbericht is een bericht met nieuwswaarde voor de pers. Je verstuurt een persbericht met als doel dat jouw bericht wordt gebruikt voor kranten, tijdschriften, tv en tegenwoordig natuurlijk digitale media. Meestal om je bedrijf, prestaties of nieuwe producten of diensten onder de aandacht te brengen.

Een persbericht schrijven

Een persbericht bestaat uit 5 onderdelen:

  • Koptekst of titel
  • Intro
  • Uitwerking
  • Noot voor de redactie
  • Foto’s

Hoe beter de titel van je bericht hoe groter de kans dat je persbericht wordt gelezen. Een goede introductie en uitwerking van je bericht doet de rest. De noot voor de redactie zorgt ervoor dat de juiste link naar jouw bedrijf (en website!) wordt gelegd. Eventueel word je dan ook benaderd voor aanvullende vragen, dus wees daarop voorbereid.

Voldoende redenen om persberichten te schrijven en versturen

Alhoewel het schrijven, versturen en opvolgen van persberichten veel werk is, zijn er meer dan genoeg redenen om het nog steeds te blijven doen. Hierna zet ik de belangrijkste 5 redenen voor je op een rij:

1. Persbericht plaatsen voor linkbuilding

Als je persbericht wordt gepubliceerd door andere websites, verkrijg je ook meer links naar je website. Behalve gratis publiciteit levert het dus ook meer backlinks op. Het plaatsen van een persbericht is dus een uitstekende manier van linkbuilding. Wees echter wel selectief in de keuze voor websites waarop jij je persbericht plaatst. Sommige websites worden namelijk gebruikt om te spammen. Een link van zo’n artikelwebsite kan zelfs een negatief effect hebben op jouw positie in de Google zoekresultaten.

2. Meer autoriteit in Google door ‘brand mentions’

Brand mentions zijn vermeldingen van je bedrijfsnaam of merk op websites van derden. Een brand mention beïnvloedt de reputatie van je bedrijf in positieve of negatieve zin. Als mensen bijvoorbeeld een negatieve beoordeling geven in Google Maps dan werkt dat negatief. Zorg er daarom voor dat je reageert op beoordelingen en vermeldingen op internet goed bewaakt.

3. Hogere posities in Google door het versturen van persberichten

Door het schrijven van persberichten, beïnvloedt je de reputatie in positieve zin. Als er vaker naar je bedrijf wordt verwezen dan verbeter je de domein autoriteit van je website. Hoe hoger de domein autoriteit, hoe hoger de kans dat de inhoud van je website hoog rankt in Google. Daarnaast zijn er ook signalen dat Google het aantal keren dat er op je bedrijfsnaam wordt gezocht, ook gebruik als rankingfactor. Het schrijven van persberichten draagt dus bij aan een hogere domein autoriteit en hogere posities in google.

4. Persberichten gebruiken voor social media

Natuurlijk kan je de persberichten ook ‘hergebruiken’ op je eigen website, Facebookpagina, Linkedin Pagina en Twitter. Ook social media mentions en verse content op je eigen website doen het goed in Google. Daarnaast krijgt je social media update nog eens een extra boost als je deelt wat regionale of landelijke media over jouw bedrijf schrijven.

5. Persberichten verspreiden wordt steeds eenvoudiger

Het verspreiden van persberichten gaat tegenwoordig best eenvoudig. Er zijn verschillende websites die je erbij helpen. Een flink aantal zijn gratis maar de betere opties (waar je dus ook wat meer aan hebt) kosten geld. Hieronder zijn de belangrijkste websites waarmee je persberichten kunt verspreiden op een rij gezet.

Website Per bericht Pakket
https://www.buzzpress.nl €250 €250 (3 berichten)
https://www.deperslijst.com n.v.t. €1900 p/j
https://hype.news/nl gratis gratis
https://www.perssupport.nl €200 €1200 per jaar
https://www.ezpress.eu €99 nvt
https://www.persbericht.nu €39 nvt
https://persberichten.com nvt €199 per jaar
http://www.verstuurmijnpersbericht.nl/ €99 nvt

 

De ‘ouderwetse’ manier van persberichten versturen, werkt ook nog steeds. Door een persoonlijke benadering gericht op de journalist of lokale krant of website, heb je meer kans dat je bericht wordt gepubliceerd. Via deze link kan je alle adressen van redacties van lokale, landelijke en overige media inzien.

Tips bij het schrijven van persberichten

Het schrijven van persberichten is een kunst op zich. Over het algemeen blijken de volgende tips het verschil te kunnen maken tussen persberichten die wel of niet worden geplaatst:

  • Bedenk een interessant nieuwsfeit in relatie tot jouw bedrijf
  • Schrijf een ‘killer headline’ die opvalt tussen andere berichten
  • Richt je op de journalist en of het medium
  • Hanteer de gebruikelijke structuur van een persbericht
  • Schrijf kort en bondig en gebruik opsommingen
  • Probeer het bericht zo te schrijven dat het 1-op-1 kan worden geplaatst
  • Volg het versturen van persberichten op
  • Zorg voor een goede timing zodat het op tijd kan worden geplaatst

Houd bij het schrijven van een persbericht wel de volgende dont’s in je achterhoofd:

  • Breng nooit een persbericht uit omdat het moet. Doe dit alleen als je echt wat nieuws te melden hebt.
  • Stuur geen ongevraagde mail of spam naar redacties. Schrijf elke redactie of journalist persoonlijk aan.
  • Verspreid je persbericht niet op alle bij jouw bekende persbericht-platforms. Wees selectief en beperk je tot 1 of 2 platforms.

Kom je er niet uit?

Heb je regelmatig nieuws te delen maar geen tijd voor het schrijven, versturen en opvolgen van persberichten? Wij helpen je graag met het schrijven van een succesvol persbericht. Laat het ons weten via sales@saleswizard.nl.

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.