Black Friday nu ook in Nederland een mega succes

Op dit moment vliegen de aanbiedingen je om de oren. Morgen is het zo ver, dan is het Black Friday!!! Je komt er niet omheen, ook in Nederland is Black Friday nu een gierend succes. De uit Amerika afkomstige kortingen storm is nu helemaal in Nederland ingeburgerd. Werd Black Friday als mega kortingsactie de afgelopen jaren nog vooral door de grote (web)winkels als Bol.com en de Mediamarkt gebruikt, nu stunt ook de fietswinkel op de hoek ermee. Maar wat is Black Friday nu eigenlijk en hoe kan jij Black Friday succesvol gebruiken voor jouw onderneming? Lees het hierna in ons blog over Black Friday.

Wat is Black Friday en hoe is het ontstaan?

Black Friday is afkomstig uit de Verenigde Staten en vind plaats op de eerste vrijdag na Thanksgiving Day. Thanksgiving Day is zowel in de VS als in Canada de nationale feestdag waarin (God) wordt bedankt voor de oogst en alle andere mooie dingen van het afgelopen jaar. De feestdag vindt plaats op de 4e donderdag van november en de dag erna, op Black Friday, hebben alle Amerikanen vrij. Op Black Friday starten de winkels met adverteren voor de kerstaankopen en lokken de mensen met giga kortingen naar de winkels. De toevoeging Black aan Friday is ontstaan door de politie die geen andere term konden bedenken dan Black Friday om de chaos te beschreven op wegen en winkelstraten. Een andere verklaring is dat de meeste winkels pas beginnen met het schrijven van zwarte cijfers, bij de start van de kerstaankopen. Ruim 30% van de omzet wordt in deze periode behaald. Één ding is zeker: Black Friday is een niet te missen kans voor bedrijven!

Hoelang duurt Black Friday en wat is Cyber Monday?

Black Friday start meestal op de vrijdag zelf, maar duurt bij de meeste deelnemers het hele weekend lang. Daarnaast is nu ook Cyber Monday in opkomst. Deze dag is ontstaan doordat veel koopjesjagers op maandag checkten of ze echt wel zo’n mooie deal hadden gesloten. Zo kan de Black Friday nu tot vier dagen lang doorgaan. Veel acties kunnen wel per uur veranderen, en dat is ook slim om te doen omdat je daarmee extra verkeer op je website trekt.

Black Friday ook in Nederland niet te missen

In 2014 stuntten nog maar twee winkels met Black Friday. In 2017 waren dat er al meer dan 125 en nu blijkt dat elke winkel wel een Black Friday heeft. Enkele voorbeelden op een rij:

Er is zelfs een speciale website die alle Black Friday Deals en deelnemende winkels verzamelt: www.blackfridaynederland.nl. Het aanbod van deelnemende winkels is duidelijk toegenomen sinds 2014. Voor consumenten dus een niet te missen dag om een slag te slaan. Maar ook voor bedrijven is deze dag extra aantrekkelijk om nieuwe klanten aan te trekken.

Black Friday MarketingHoe speel je in op Black Friday?

Natuurlijk zijn koopjesjagers niet altijd de beste klanten. Het verlenen van hoge kortingen past ook niet bij elk bedrijf. Maar toch kan Black Friday ook voor jou een mogelijkheid zijn om twijfelaars over de streep te trekken. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan:

  • winkelwagen verlaters, dus websitebezoekers die wel producten hebben uitgekozen maar niet hebben afgerekend;
  • websitebezoekers in het algemeen;
  • websitebezoekers die informatie hebben aangevraagd maar nog geen klant zijn;
  • abonnees op je nieuwsbrief;
  • mensen die bij je social media kanalen betrokken zijn zoals volgers op Facebook of Instagram.
  • websitebezoekers die één of meerdere belangrijke pagina’s van je website hebben bezocht.

Door gebruik te maken van de remarketing pixels of aangepaste doelgroepen van Google of Facebook, zijn deze doelgroepen exact te bepalen en te gebruiken voor je Black Friday Deals. Potentiële klanten kan je dus met zo’n gerichte actie nu wel over de streep halen, daar waar het eerder net niet lukte.

Te laat voor Black Friday?

Misschien denk je nu “Mooi, bedankt voor de tip Frank maar nu is het te laat om er wat mee te doen”. Dat kan ik me best voorstellen. Maar voor volgend jaar is het zeker niet te laat😀. En er zijn de komende maanden nog wel meer social media inhakers te bedenken waar we je mee kunnen helpen. Dus heb je hulp nodig bij het ‘remarketten’ van potentiële klanten en het gericht inzetten van Google Ads, Facebook of Linkedin? Laat me het weten. En als je op Black Friday contact met me opneemt, dan ontvang je een Online Marketing Consult van 1,5 uur ter waarde van €200. Interesse? Laat het me weten door te mailen naar sales@saleswizard.nl of via Facebook Messenger

 

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.