Wat zijn aangepaste doelgroepen?

Met de aangepaste doelgroepen functie van Facebook Ads kun je doelgroepen samenstellen op basis van eerdere interacties die mensen hadden met jouw bedrijf. Je kunt heel gericht je advertenties targeten. In dit blog bespreek ik de belangrijkste mogelijkheden van Aangepaste doelgroepen.

Wanneer je online adverteert heb je meestal te maken met mensen die je bedrijf nog niet of amper kennen. Er is daardoor weinig vertrouwen en dat maakt het lastig voor iemand om zomaar met jouw bedrijf in zee te gaan. De aangepaste doelgroepen functie biedt uitkomst.

Je kunt namelijk doelgroepen samenstellen op basis van eerdere interacties die mensen hebben gehad met je bedrijf. Ik zal de belangrijkste mogelijkheden toelichten.

Hoe kun je een aangepaste doelgroep aanmaken?

Voor het aanmaken van aangepaste doelgroepen is in veel gevallen de Facebook Pixel nodig. Een handleiding voor hoe de Facebook Pixel werkt, vind je hier.

Als je de Facebook Pixel correct hebt geïnstalleerd, ga je naar Facebook en log je in met het account waarmee je de bedrijfspagina beheerd.

  1. Klik rechts bovenin op  en ga naar “advertenties beheren” in het uitklapmenu.
  2. Klik vervolgens links bovenin op ‘Advertentiebeheer’ en beweeg je muis over ‘Alle Hulpmiddelen’.
  3. In het menu dat uitklapt, klik je op ‘Doelgroepen’.
  4. Nu kun je rechts bovenin op ‘Doelgroep maken’ klikken.

Je hebt verschillende soorten aangepaste doelgroepen die je kunt aanmaken.

Facebook aangepaste doelgroep opties

Een klantenbestand uploaden

klanten bestand uploaden Facebook
De eerste mogelijkheid die je kunt kiezen is ‘Klantenbestand’. Met deze functie kun je een klantenbestand uploaden om vervolgens een doelgroep te maken die overeenkomsten heeft met je huidige klanten, dit noemen we een look-a-like doelgroep. Je kunt ook bepalen in hoeverre de nieuwe doelgroep moet overeenkomen met je huidige klanten en je kunt een bepaald gebied selecteren waar de doelgroep woonachtig moet zijn.

Website bezoekers bereiken via Facebook


Meer dan 90% van jouw website bezoekers verlaten de website zonder iets te kopen of contact op te nemen. Daarna is de kans groot dat ze je vergeten en uiteindelijk bij een ander klant worden. Met aangepaste doelgroepen kun je deze groep op Facebook benaderen met een advertentie en dat kan heel waardevol zijn. Dit stelt je in staat om een betere band op te bouwen met je doelgroep. Mensen komen zo meerdere malen met je bedrijf in contact. Het is zonde om die 90% van de websitebezoekers nooit meer terug te zien.

Je kunt de doelgroep verder verfijnen door te selecteren hoe lang iemand op je website moet zijn geweest of welke pagina iemand moet hebben bezocht.

Doelgroep aanmaken op basis van betrokkenheid

Een andere handige mogelijkheid die aangepaste doelgroepen biedt, is het maken van doelgroepen op basis van de betrokkenheid met jouw bedrijf op Facebook of Instagram. Heb je een video geplaatst? Dan kun je een doelgroep maken van iedereen die de video voor een bepaalde tijd hebben bekeken. Als iemand jouw bedrijfsvideo helemaal heeft bekeken, dan zegt dat vaak iets over de interesse die iemand heeft in jouw product. Benader diegene daarom met een advertentie om hem over de streep te trekken.

Je kunt verder ook bezoekers van jouw Facebook bedrijfspagina, mensen die een bericht stuurden naar jouw bedrijfspagina of personen die een post hebben geliked, gebruiken als doelgroep voor Facebook advertenties.

De voordelen van aangepaste doelgroepen

Er is ontzettend veel mogelijk met de aangepaste doelgroepen. Wanneer je creatief gebruik maakt van de mogelijkheden die deze functie bieden, kan dat zorgen voor meer websiteverkeer en leads/verkopen.

  • Met de look-a-like functie target je mensen waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze klant worden, de groep die je target lijkt immers op je huidige klanten.
  • Met remarketing target je website bezoekers of mensen die een bepaalde pagina van je website hebben bezocht. Veel mensen kopen niets bij hun eerste websitebezoek en vergeten je, dat wil echter niet zeggen dat ze geen interesse hebben.
  • Met de betrokkenheid functie target je mensen die nog geen klant zijn, maar al wel tekenen van interesse in je organisatie hebben vertoond.

Uiteindelijk stelt de aangepaste doelgroep functie van Facebook, jou in staat om meer grip te hebben op wie je wat, wanneer laat zien. Je kunt boodschappen op maat maken voor verschillende fasen in de customer journey.

Zelf leren omgaan met Facebook aangepaste doelgroepen

Wil je graag zelf aan de slag met de aangepaste doelgroepen functie van Facebook? Maar zie je door de bomen het bos niet meer? Stel dan gerust je vraag aan mij door te mailen naar Timhornes@saleswizard.nl. Je kunt ook een 1-op-1 coaching traject volgen bij mij. Tijdens dit traject leer je alle ins en outs van Facebook en wordt je zelf een Facebook Master.

Over de auteur

Tim Hornes

Tim is online marketeer bij Saleswizard. Tim heeft een voorliefde voor Social Media marketing en praat hier graag over. Vandaar dat hij de Social Media trainingen en workshops geeft aan ambitieuze ondernemers.