Wat is een Facebook sjabloon?

Wanneer je een Facebook bedrijfspagina hebt dan is de kans groot dat je de afgelopen dagen een e-mail van Facebook kreeg. Facebook laat je weten dat het sjabloon van je pagina gaat veranderen. ➡️

Voor mij genoeg reden om een blog te schrijven zodat je weet wat een Facebook sjabloon is en welke mogelijkheden deze optie biedt voor jouw bedrijf.

Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid een bepaald sjabloon te gebruiken voor de bedrijfspagina. Met de sjablonen kun je, je pagina zo inrichten dat deze optimaal aansluit op jouw bedrijfstype en -doelstellingen.

Het veranderen van je Facebook sjabloon beïnvloedt de lay-out van je bedrijfspagina. De belangrijkste elementen die veranderen zijn ‘tabs’ en ‘buttons’.

Facebook sjabloon e-mail

Bedrijfspagina ‘tabs’

Tabs zijn tabbladen die onder de omslagfoto van jouw bedrijfspagina worden weergegeven. Ze maken het voor bezoekers van jouw pagina gemakkelijk om naar de juiste informatie te navigeren. Daarnaast geeft het jou meer invloed op het gedrag van bezoekers van jouw bedrijfspagina. Voor een webwinkel is het bijvoorbeeld interessant om een ‘aanbiedingen’ tab te hebben terwijl een ander bedrijf liever meer aandacht schenkt aan een ‘vacatures’ tab.

Call-to-action buttons

Buttons zijn knoppen die onder de omslagfoto van jouw bedrijfspagina staan. Met buttons kun je bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om jouw website te bezoeken of om contact met je op te nemen.

Waarom je per direct een sjabloon moet selecteren

Op het eerste gezicht lijken de verschillen tussen de sjablonen nogal subtiel te zijn. Toch is het belangrijk om snel het juiste sjabloon te selecteren voor jouw bedrijfspagina. Facebook geeft je de mogelijkheid om jouw bedrijfspagina volledig toe te spitsen op jouw product, doelgroep en doelstellingen. Hieronder 3 redenen:

  1. Je speelt optimaal in op de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Voor webwinkel klanten zijn aanbiedingen interessant, terwijl voor mensen die uit eten willen de menukaart belangrijker is.
  2. Je laat jouw bedrijfspagina aansluiten op jouw doelstellingen. Heb je dringend personeel nodig? Neem dan een Facebook sjabloon dat het mogelijk maakt om vacatures te plaatsen. Of wil je jouw product in de schijnwerpers zetten? Kies dan voor het sjabloon dat is gemaakt voor webwinkels.
  3. Je verkoopt meer! Wanneer je bezoekers de juiste informatie geeft en voorziet van de juiste prikkels, zullen ze eerder contact met je opnemen of een aankoop doen.

 

Hoe je het Facebook sjabloon verandert

Als je jouw Facebook bedrijfspagina een ander sjabloon wilt geven dan doe je dat als volgt:

  1. Ga naar jouw bedrijfspagina.
  2. Klik rechts bovenin de pagina op ‘Instellingen’.
  3. Ga in het linkermenu naar
  4. Klik op onder het kopje ‘Sjablonen’.
    Facebook sjabloon kiezen
  5. Kies vervolgens een sjabloon dat aansluit bij jouw bedrijfstype en -doelstellingen.

Je kunt, nadat je het sjabloon hebt aangepast, ook weer meteen terugschakelen naar het oude- of een ander sjabloon.

Leer alles over Facebook marketing

Wil je weten welke kansen jij nu laat liggen op Facebook? Wil je meer halen uit je Facebook advertenties? Neem dan contact met ons op en vraag naar de 1-op-1 Facebook coaching.

ik heb interesse

Welk Facebook sjabloon je moet selecteren

Er zijn in totaal 10 sjablonen waar je uit kunt kiezen. Hieronder licht ik per sjabloon toe voor wat voor bedrijfstypen en -doelstellingen het gebruikt kan worden.

Standaard Facebook sjabloon

Het standaard sjabloon
Het standaard sjabloon houdt alles zoals het is.

Diensten Facebook sjabloon

Het diensten sjabloon
Verkoop jij een ‘dienst’? En wil je dat mensen makkelijker jouw dienst vinden en sneller contact met je opnemen?

Dit sjabloon is gemaakt voor bedrijven die graag meer leads genereren voor diensten. Het sjabloon is zo ingericht dat het voor bezoekers gemakkelijker wordt de nodige informatie te verkrijgen.

Winkelen Facebook sjabloon
Het winkelen sjabloon
Heb je een webwinkel? Of verkoop je online producten? Met het winkelen sjabloon kun jij jouw product(en) optimaal presenteren. Dit sjabloon is bedoeld om online verkopen te boosten.

Onderneming Facebook sjabloon
Het onderneming sjabloon
Het onderneming sjabloon is ontzettend flexibel. Het sjabloon leent zich perfect voor bedrijven die zowel meer leads willen genereren als vacatures onder de aandacht willen brengen.

Locaties Facebook sjabloon
Het locaties sjabloon
Het locaties sjabloon is zo ontworpen dat je nuttige informatie onder de aandacht kan brengen. Denk hierbij aan de openingstijden, locatie en aankomende evenementen die op de locatie worden georganiseerd.

Films Facebook sjabloon
Het films sjabloon
Het films sjabloon is gemaakt om aanvangstijden uit te lichten voor jouw doelgroep. Dit is voornamelijk bedoeld voor bioscopen.

Non profit Facebook sjabloon
Het non-profit sjabloon
Het non-profit sjabloon is ontworpen om mensen aan te moedigen om geld te doneren of in te zamelen voor jouw goede doel.

Politici Facebook sjabloon
Het politici sjabloon
Ingericht om politici te helpen hun aanhangers te bereiken en hun boodschap te communiceren.

Restaurant Facebook sjabloon
Het restaurant/café sjabloon
Het sjabloon voor restaurants en cafés geeft je de mogelijkheid om foto’s en informatie over je menukaart, openingstijden en locatie onder de aandacht te brengen. Hierdoor maak je alle informatie die iemand nodig heeft alvorens diegene langs komt toegankelijk. Daarnaast wordt er een ‘routebeschrijving’ toegevoegd.

Video page Facebook template
Het video page sjabloon
Als laatste is er een sjabloon dat geheel in dienst staat van pagina’s die video’s plaatsen. Ideaal voor wanneer je, je puur richt op video content en dit zo effectief mogelijk onder de aandacht wil brengen.

Wat je moet doen nadat je het Facebook sjabloon verandert

Wanneer je een nieuw Facebook sjabloon hebt geselecteerd moet er nog e.e.a. gebeuren alvorens jouw Facebook bedrijfspagina af is. Hieronder de belangrijkste punten waar je nog naar moet kijken:

Vul ontbrekende informatie aan
Vaak krijgt je pagina er na het selecteren van een sjabloon nieuwe ‘tabs’ bij. Deze tabbladen zijn in de eerste plaats leeg. En lege tabbladen op je Facebook pagina zorgen vooral voor teleurstelling bij jouw bezoekers.

Kies de juiste buttons
Vaak worden ook de knoppen onder de omslagfoto verandert wanneer je van sjabloon verandert. Wil je dat mensen jouw benaderen via de chat? Of wil je dat ze naar de website/webwinkel gaan? Een ‘chat’ button is natuurlijk alleen maar vervelend als je niet de tijd hebt om vragen snel te beantwoorden. Verder is het verstandig om te testen welke buttons het beste werken. Vaak brengt het afwisselen van ‘call-to-action’ nieuwe inzichten in hoe je jouw doelgroep het beste kunt prikkelen.

Een button instellen doe je als volgt:

  1. Ga naar je bedrijfspagina.
  2. Beweeg je muis over de knop rechts onder de omslagfoto en klik op ‘Knop bewerken’.
  3. Kies vervolgens de knop uit die het beste aansluit bij jouw doelstelling.

Vergeet de volgorde van tabs niet
Je kunt zelf de volgorde van ‘tabs’ bepalen. Dit is ontzettend belangrijk omdat op smartphones meestal maar 4 tabbladen in beeld zijn. Bezoekers moeten opzij scrollen om de overige tabs te bekijken. Zorg daarom dat jouw belangrijkste tabbladen bovenaan staan.

De volgorde van tabbladen wijzigen doe je als volgt:

  1. Ga naar je bedrijfspagina en klik rechts bovenin op ‘instellingen’.
  2. Klik in het linkermenu op 
  3. Onder het kopje ‘tabbladen’ zie je de lijst met actieve tabs. Je kunt de tabbladen ordenen door op  te klikken en het tabblad naar de juiste plek te slepen.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Facebook bedrijfspagina?

Loop je ergens tegenaan bij het instellen van jouw nieuwe sjabloon? Of vind je het lastig om een keuze te maken tussen de 10 opties die worden aangeboden? Stuur dan een e-mail naar timhornes@saleswizard.nl. Of wil je graag zelf alles leren over Facebook marketing en wat er allemaal mogelijk is? Bekijk dan eens de 1-op-1 Facebook coaching die wij aanbieden. Gedurende 5 lessen leer ik je de ins en outs van Facebook en kijken we samen hoe Facebook bij kan dragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen.

Over de auteur

Tim Hornes

Tim is online marketeer bij Saleswizard. Tim heeft een voorliefde voor Social Media marketing en praat hier graag over. Vandaar dat hij de Social Media trainingen en workshops geeft aan ambitieuze ondernemers.