Op zoek naar personeel? Zo werf je nieuwe medewerkers met Facebook!

Steeds meer bedrijven komen moeilijker aan personeel. Vandaar ook dat we steeds vaker om hulp worden gevraagd bij het promoten van vacatures via social media. Facebook blijkt daarvoor een uiterst krachtig middel. Als je deze stappen volgt, kun jij ook personeel werven via Facebook.

  1. Schrijf een wervende vacaturetekst
  2. Plaats de vacature op je website en optimaliseer de tekst voor Google
  3. Deel de vacature op je Facebookpagina
  4. Maak een vacature aan op je Facebookpagina
  5. Deel het bericht via je eigen Facebookaccount en dat van je medewerkers
  6. Deel het bericht in relevante Facebookgroepen
  7. Start een advertentie op Facebook

Stap 1: Schrijf een goede vacaturetekst

Een goede vacaturetekst is het halve begin. Nu je als werkgever minder te eisen hebt, moet je als het ware jouw vacature verkopen aan aan je doelgroep. Zorg dus voor een opvallende functietitel en beschrijf de functie en je bedrijf aantrekkelijk genoeg om te reageren. Schrijf dus niet gewoon “Medewerker technische dienst” maar wel bijvoorbeeld “Medewerker Technisch Dienst met vastdienstverband”. Andere tips bij het schrijven van een goede vacaturetekst zijn:

  • zorg voor een aantrekkelijke functietitel;
  • begin altijd met de functiebeschrijving;
  • wees concreet (dus gebruik niet marktconform salaris maar wel €2300 bruto per maand);
  • schrijf je vacaturetekst kort en bondig en vooral wervend;
  • maak de tekst persoonlijk en spreek de doelgroep in de juiste taal aan.

Stap 2: Plaats de vacature in tekst op je website

Upload geen vacature PDF naar je website maar plaats de tekst in zijn geheel op je website. Je kunt ervoor zorgen dat de vacaturetekst goed wordt gevonden door de tekst te optimaliseren. Kies daarvoor de meeste gezochte functienaam als target zoekterm en optimaliseer de vacature pagina voor Google. Lees hier hoe je een pagina kunt optimaliseren voor Google/SEO.

Horecapersoneel werven via Facebook

Gebruik een goede afbeelding

Kies op de pagina voor een afbeelding die de aandacht trekt. Dus geen afbeelding van bijvoorbeeld planken maar een afbeelding van een medewerker. Afbeeldingen van mensen trekken namelijk over het algemeen meer aandacht op social media dan afbeeldingen van dingen.

Om de vacature te kunnen delen op Facebook, kun je het beste een afbeelding gebruiken met het formaat van 1200 x 628 pixels. Gebruik nooit meer dan 20% tekst in je afbeeldingen of meer dan 90 tekens. Als je afbeelding te veel tekst bevat, wordt deze veel minder verspreid door Facebook.

Effectief Personeel werven via Facebook?

Heb je moeite om aan personeel te komen? Facebook is het instrument om personeel te werven. Wil je personeel werven via Facebook? Download dan ons whitepaper “Personeel werven via Facebook in 7 stappen”.

Ja, stuur mij het whitepaper

Stap 3: Deel de vacature op je Facebook Bedrijfspagina

De meeste bedrijven hebben wel een zakelijke Facebook Pagina. Maak ook hier niet de fout om gewoon de PDF van je vacaturetekst te uploaden. Als je meer dan 20% tekst in een afbeelding gebruikt, zal Facebook je vacature namelijk minder delen.

Deel in plaats daarvan de link van je vacaturepagina op je Facebookpagina. Dat doe je door de URL van de vacaturepagina te kopiëren en te plakken in je paginabericht. Vervolgens wacht je even en dan zie je dat Facebook de afbeelding en de metabeschrijving ophaalt van je website. Je kan het bericht nog wat opvallender maken door emoticons te gebruiken en wervende tekst.

Stap 4: Maak een vacature aan op je Facebookpagina

Sinds enige tijd kan je als paginabeheerder ook een vacature aanmaken en koppelen aan je Facebookpagina. Voor je vacatures wordt automatische een paginatab aangemaakt. Je pagina zoekers kunnen zo snel je vacatures inzien en direct solliciteren. Als je een Facebook vacature wilt aanmaken, ga je als volgt te werk:

  • Klik op de 3 rechter bolletjes onder het schrijven van een bericht;
  • Klik op publiceer een vacature;
  • Verwerk de gevraagde informatie op het vacature scherm en klik op publiceren;
  • Deel je vacature in groepen waarin jouw doelgroep goed vertegenwoordigd is;
  • Je vacature kan nu worden gedeeld en is altijd te zien in het tabje vacatures van jouw Facebookpagina.

Je vacature is nu openbaar en geplaatst op Facebook. Nu moet je er nog voor zorgen dat de vacature onder de aandacht komt van je doelgroep. Dat doe je door het bericht te delen.

Hoe kan ik een vacature delen op mijn facebookpagina?

Stap 5: Deel de vacature via je eigen Facebook en dat van je medewerkers

Vervolgens kan je de vacature ook delen via je eigen facebook account en dat van je medewerkers. Dat kan je op 2 manieren doen:

  • je kopieert wederom de link en kopieert dat in een een bericht op je eigen Facebookpagina;
  • je deelt het bericht dat je hebt gemaakt op je zakelijke pagina via je eigen account.

Dat laatste is het meest eenvoudig. Ga naar je zakelijke bedrijfspagina en scroll naar het bericht met de vacature. Onderaan zie je nu een pijl met “Delen”. Als je daarop klikt kies je voor “Bericht nu delen”en het bericht is gedeeld met al je vrienden. Als je dit aan aan je medewerkers vraagt om te doen, is het bereik natuurlijk enorm groot. Gemiddeld heeft een Facebookgebruiker namelijk 200 vrienden. Dus als je bedrijf 20 medewerkers heeft, dan is het bereik al snel 4.000 mensen (20 x 200).

Stap 6: Deel je vacature in relevante groepen op Facebook

Op Facebook zijn groepen zeer effectief om je vacature in te delen. Dat kan al in 3 eenvoudige stappen:

  • zoek relevante groepen op Facebook waar je doelgroep lid van is;
  • word ook lid van deze groep;
  • deel je vacature in groepen waar je lid van bent.

Omdat het aantal leden in groepen soms 30 duizend of meer is, vergroot je zo vrij simpel het bereik van je vacature.

Vacature delen in Facebookgroepen

Stap 7: Maak een advertentie aan in Facebook

De meest eenvoudige manier om een advertentie te promoten met een advertentie op Facebook is de blauwe knop die onder je bericht zichtbaar is. Het voordeel van deze manier is dat het snel een eenvoudig te doen is.

  • klik op “Promoten”;
  • geef de locatie in;
  • kies de functie;
  • selecteer het opleidingsniveau;
  • bepaal je budget en looptijd.

Echter je benut niet alle voordelen van het Facebook Advertentiebeheer. Beter is het daarom om een advertentie aan te maken via het advertentiebeheer van Facebook.

Je vacature promoten op Facebook

Vacature Advertentie aanmaken via Facebook Advertentiebeheer

Een vacature advertentie aanmaken via het Facebook advertentiebeheer lijkt moeilijker dan het is. Volg deze simpele stappen en je vacature advertentie is binnen 30 minuten online:

Ga naar het advertentiebeheer van Facebook en:

  • ga naar het advertentiebeheer van Facebook;
  • kies leads genereren als doelstelling en geef je campagne een herkenbare naam;
  • kies de regio waarin je advertentie zichtbaar moet zijn;
  • kijk of je de doelgroep aan de hand van interesses etc. kunt aanscherpen
  • stel het budget in:
  • je kan een looptijdbudget instellen(je geeft niet meer uit dan je maximum) of een dagelijks budget van bijvoorbeeld 5 euro. Je kan dan wel een einddatum instellen.

Maak de advertentie op en:

  • kies een goede foto;
  • beschrijf de functie;
  • maak een goede koptekst;
  • maak een goede call-to-action;
  • kies de juiste knop ( je kunt kiezen uit meer informatie, shoppen, etc);

Maak een formulier aan en:

  • geef je formulier een goed koptekst;
  • selecteer de vragen in je formulier;
  • stel het formulier in op Nederlands;
  • geef je formulier een herkenbare naam.

De ingevulde formulieren (sollicitaties) zijn vervolgens via je bedrijfspagina te downloaden. Ga daarvoor naar je Facebookpagina, klik bovenin op Publicatietools en vervolgens in de linkerkolom op formulierenbibliotheek. Je ziet nu je formulier(en) en kunt deze downloaden. Eventueel kan je zo ook koppelen aan je CRM of ervoor zorgen dat ze automatisch gemaild worden. Dat is wat ingewikkelder en valt buiten de scope van dit artikel.

Vacature Advertentie op Facebook

Hulp nodig bij personeel werven via Facebook?

Saleswizard heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het werven van personeel via Facebook. Tot onze opdrachtgevers behoren uitzendbureaus maar ook verschillende opdrachtgevers in de bouw- en installatiebranche. Daar waar de nood het hoogste is, blijkt Facebook een zeer krachtig instrument om personeel te werven. Heb je ook dringend behoefte aan personeel? Vraag ons om hulp en wij bouwen je Facebook wervingscampagne en helpen je snel aan nieuw personeel. Bel 088-7709999 of mail naar sales@saleswizard.nl.

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.

Anderen lazen ook:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *