A/B-testen met Google Optimize

Altijd al willen weten of de veranderingen aan je website het gewenste effect hebben? Of wil je het conversiepercentage van jouw website verhogen? Dan biedt Google Optimize de uitkomst.

Google Optimize is een gratis tool van Google waarmee je eenvoudig verschillende A/B testen kunt uitvoeren op jouw website. Naast het verkrijgen van meer bezoekers naar jouw website, is het namelijk zaak om zoveel mogelijk bezoekers te laten converteren. Elke aanpassing aan jouw website zal invloed hebben op het conversiepercentage. Met Google Optimize kun je dit eerst testen, alvorens de aanpassing volledig door te voeren op basis van onderbuikgevoelens. Wellicht heeft de aanpassing die je in gedachte hebt wel een negatief effect in plaats van een positief effect. Met Google optimize kom je daarachter. Tijd dus om Google Optimize te installeren en te starten met je eerste test.

Wat kun je testen met Google Optimize?

Google Optimize biedt enorm veel mogelijkheden om verschillenden veranderingen op je website te testen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Welke kleur knop zorgt voor een betere CTR? Oranje of groen?
  • Moet ik het contactformulier links of rechts op mijn pagina plaatsen?
  • Welke koptekst van mijn pagina is duidelijker voor de bezoeker?
  • Is een langere tekst beter dan een korte tekst?
  • Werkt een andere afbeelding beter dan de huidige afbeelding op de pagina?
  • Wat gebeurt er met mijn conversie als ik de tekst in de knop verander?

Bovenstaande zaken zijn eenvoudig aan te passen, maar waarom niet eerst testen of de veranderingen wel het juiste effect teweeg brengen?

De verschillende testen in Google Optimize

In Google Optimize kun je verschillende soorten testen uitvoeren.

  • A/B-test: hiermee kun je twee of meer varianten van een element op een pagina testen.
  • Multivariate-test: hiermee kun je combinaties van aanpassingen aan elementen testen om te kijken wat de beste combinatie is.
  • Omleidingstest: je maakt verschillende pagina’s aan om te kijken welke variant het beste presteert.

Handleiding: Hoe Google Optimize instellen en gebruiken?

Zelf aan de slag met Google Optimize? Hieronder hebben wij stap voor stap uitgelegd hoe je Google Optimize kunt instellen en zelf aan de slag kunt met het testen op jouw website.

Stap 1: Doel aanmaken in Google Analytics

  1. Log in via Google Analytics en ga naar Beheerder. Klik vervolgens op Doelen. Het instellen van een doel is verplicht, gezien je anders niet het succes van een pagina kunt meten. In dit voorbeeld is het doel het versturen van aanvragen via het contactformulier te verhogen.
  2. Selecteer in stap 1 bij doelen “Aangepast”
  3. Geef bij stap 2 het doel een naam en selecteer bij type “Bestemming”
  4. Bij stap 3 voer je de bestemming in. In mijn geval is dat “Gelijk aan /bedankt/”
  5. Je kunt het doel verifiëren om te testen. Werkt hij? Klik dan op de blauwe knop “Opslaan”

Stap 2: Installeer de Google Chrome Optimize extensie

  1. Installeer de Google Chrome Optimize extensie.

Stap 3: Start Google Optimize

  1. Ga naar de website van Google Optimize.
  2. Klik op “Aan de Slag”.
  3. Volg de stappen en ga akkoord.

Stap 4: Analytics koppelen met Google Optimize & Code toevoegen aan website

  1. Allereerst is het zaak om Google Optimize te koppelen met Google Analytics. Klik rechts bij stap 3 op de blauwe link “Property Linken”
  2. Selecteer je Google Analytics account en klik op “Linken”
  3. Wanneer je dit succesvol hebt gedaan krijg je de melding of je de Optimize-fragment wilt toevoegen aan de website. Klik op “Fragment ophalen”
  4. Kopieer de volledige code en plaatst deze in de head ter vervangen van de huidige Analytics code. Klik op “Volgende”.
  5. Kopieer ook deze code en plaats deze boven de code die je zojuist geplaatst hebt in de head. Klik op “Gereed”.

Stap 5: Starten met je eerste A/B-test

  1. Klik op de blauwe knop “Experiment maken”
  2. Geef het Experiment een naam. In dit voorbeeld wil ik testen of een andere kleur van een offerteknop beter werkt dan de huidige kleur. Ik geef het experiment dan ook als naam “Kleur offerteknop”.
  3. Geef de URL van de pagina op waarop je wilt gaan testen.
  4. Kies voor A/B-test.
  5. Klik op “Maken”.

Stap 6: Maak je eerste variant aan

  1. Klik op “Variant maken”.
  2. Geef het variant een naam. Ik wil testen of een groene knop beter werkt, dus ik noem het variant “Groene knop”. Klik vervolgens op “Toevoegen”.
  3. Klik rechtsboven op “Opslaan”.
  4. Klik op de rode tekst “0 wijzigingen” in de variant die je zojuist hebt aangemaakt.
  5. Je gaat nu naar de opgegeven pagina. Hier kun je het element selecteren die je wilt aanpassen. Selecteer het element dat je wilt gaan testen. In dit voorbeeld selecteer ik de verzendknop en maak deze met het behulp van het bewerkings tooltje groen.
  6. Klik vervolgens rechtsboven op “Opslaan” en vervolgens op “Gereed”. Je hebt nu een variant aangemaakt en je wordt weer teruggestuurd naar het dashboard van Google Optimize.

Stap 7: Doel koppelen aan het experiment

  1. Nu je de variant hebt aangemaakt, dien je een doel te koppelen aan het experiment. Klik op “Experimentdoel toevoegen”.
  2. Klik op “Kiezen uit lijst”.
  3. Selecteer het aangemaakt doel dat je in stap 1 hebt aangemaakt.
  4. Geef een beschrijving en hypothese op.
  5. Klik rechtsboven op “Opslaan”

 

Stap 8: Experiment starten

  1. Klik in de donkergrijze balk op “Experiment Starten”
  2. Klik vervolgens op “Starten”
  3. Je experiment staat live

Vrijblijvende Online Marketing Scan

Wil je weten welke online marketing kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met Google, Facebook of Remarketing? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvang van ons een vrijblijvende en volledige online marketing Scan

ik heb interesse

Hulp nodig bij het instellen van Google Optimize?

Kort samengevat bestaat het opstarten en instellen van Google Optimize uit de volgende stappen:

  • Maak een doel aan in Google Analytics
  • Installeer de Google Chrome Optimize extensie
  • Maak een account aan in Google Optimize
  • Koppel Analytics met Google Optimize en plaats de Fragment code op jouw website
  • Creëer je eerste experiment met één of meerdere varianten
  • Koppel je Analytics doel aan het experiment
  • Zet je experiment live en analyseer de statistieken

Enthousiast geworden, maar lukt het niet helemaal om goed een A/B-test op te zetten? Neem dan contact met ons op via 088-770999 of via mail via sales@saleswizard.nl.

Over de auteur

Tim

Tim is SEO en SEA marketeer bij Saleswizard.

Anderen lazen ook:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *