Starten met Pinterest voor de promotie van je bedrijf

Pinterest is 1 van de snelst groeiende websites en wordt dagelijks door miljoenen mensen gebruikt om ideeën en inspiratie op te doen. Pinterest is geen social media kanaal zoals Facebook, maar meer een zoekmachine voor afbeeldingen en plaatjes. Pinterest is zeg maar een visuele zoekmachine. Pinterest wordt in Nederland door 3 miljoen mensen gebruikt waarvan er 578 duizend Pinterest dagelijks gebruiken (Bron Marketingfacts 2018). Pinterest is inmiddels Twitter gepasseerd en begint steeds belangrijker te worden voor de promotie van je bedrijf. Lees hierna hoe je Pinterest zakelijk kunt inzetten voor je bedrijf.

Hoe werkt Pinterest?

Pinterest is een zoekmachine met foto’s en afbeeldingen waarmee je als gebruiker inspiratie kunt opdoen. Je kunt afbeeldingen heel eenvoudig bewaren en ordenen in verschillende mappen. De afbeeldingen heten Pins en de mappen heten Borden. Zo kan je verschillende borden maken voor je interieur, je outfit, je huwelijk, je droomreis of waar je ook mee bezig bent. Je kiest zelf of je een bord privé of openbaar is.

Elke Pin linkt door naar een website waar je meer informatie over die pint kunt vinden. Als je bijvoorbeeld Pins bewaart over je droomreis, dan leidt een klik rechtstreeks naar de website waar je deze kunt boeken. Dat maakt Pinterest natuurlijk zeer interessant voor bedrijven.

Hoe maak je een zakelijk Pinterest account aan?

Voor het starten van een zakelijk account maak je eerst een normaal account aan op https://nl.pinterest.com/. Pinterest vraagt je nu eerst om 5 onderwerpen uit te kiezen die je leuk vindt. Selecteer interesses die aansluiten bij jouw bedrijfsactiviteit. Deze interesses gebruikt Pinterest om jouw newsfeed oftewel je startpagina in te richten.

Pinterest account omzetten naar een Zakelijk Pinterest account

Nu je Pinterest account actief is, kan je deze omzetten naar een zakelijke pagina. Zorg dat je ingelogd bent op Pinterest en ga naar https://business.pinterest.com/nl. Vervolgens klik je op [Nu Omzetten] en vul je, jouw zakelijke gegevens in. Je wordt gevraagd om de volgende gegevens in te vullen:

  • voorkeurstaal;
  • land;
  • bedrijfstype;
  • contactpersoon;
  • bedrijfsnaam;
  • logo;
  • gebruiksnaam;
  • bedrijfsprofiel;
  • plaats.

Vervolgens kan je, jouw website koppelen aan Pinterest. Je krijgt daarmee uitgebreid inzicht in je Pinterest statistieken, je kunt een bedrijfslogo uitlichten en je krijgt sneller toegang tot de nieuwste tools, waaronder Adverteren. Adverteren is nu nog niet mogelijk maar het is de verwachting dat dit binnenkort wordt geïntroduceerd.
Statistieken bekijken met Pinterest Analytics

De opbouw van een Pin

Pinterest, de opbouw van een Pin

Elke afbeelding die je upload, is als Pin te zien met de volgende kenmerken en functies:

  • Bewaren: daarmee kan je afbeeldingen bewaren in je eigen Pinterest account;
  • Delen: daarmee kan je de Pin delen via Pinterest of andere social Media;
  • Bewerken: deze functie is alleen te zien bij je eigen Pins en daarmee kan je de eigenschappen bewerken;
  • Websitelink: onderaan zie je de link van de bronwebsite en door daarop te klikken, beland je direct op die website;
  • Beschrijving: helemaal onderin de Pin zie je de beschrijving van de Pin. In de beschrijving kan je hash tags (#) gebruiken wat de vindbaarheid van je Pin kan vergroten.
  • Vergroten: als je met je muis over de Pin beweegt, kan je de afbeelding vergroten.

Je komt in een vervolgscherm met de grote afbeelding. Je hebt nu de beschikking over de volgende extra functies:

  • Rapporteren: hier kan je eventueel misbruik of spam rapporteren;
  • Insluiten: hiermee kan je de Pin delen op je website door de gegenereerde code te kopiëren en plakken in je website;
  • Zoeken: zoeken naar vergelijkbare pins;
  • Reageren: onderaan de Pin kan je reageren met een foto of een reactie.

Als je eenmaal druk aan het Pinnen of delen bent geweest, raak je nog wel eens de weg kwijt op Pinterest. Als je op de rode Pin klikt linksboven in je scherm, ben je met 1 klik terug op je startpagina. Als je op je logo rechts klikt en vervolgens op [Mijn Profiel], kom je op je eigen Pinterest overzicht.

Hoe krijg je meer volgers op Pinterest?

Als je net begint met Pinterest zijn de resultaten niet direct bemoedigend. Je doet je best voor je eerste Pin en tot je grote teleurstelling repint of reageert er niemand en geneer je ook geen verkeer naar je website. Pinterest zakelijk gebruiken zinloos dus? Nee, je bent nog maar net begonnen. Zoals dat bij alles zo is, als je meer tijd en aandacht investeert, levert het ook meer op. Als je meer volgers en bereik wilt op Pinterest, denk dan aan de volgende stappen:

  • upload pins die populair zijn bij jouw doelgroep;
  • ga andere pinners volgen, vaak volgen zij je terug;
  • reageer op pins van anderen;
  • zoek populaire pins in jouw branche en repin deze;
  • plaats een ‘pin it’ knop op je website;
  • voeg je Pinterest toe aan je handtekening
  • tag populaire pinners;
  • gebruik hashtags (#);
  • sharing is caring (deel meer van anderen dan van jezelf)
  • pin liever te veel dan te weinig;
  • repin van andere groepsborden.

Via de website http://pingroupie.com kun je groepsborden vinden met veel volgers. Kies de juiste groepsborden uit en Pin, Pin, Pin.

Adverteren op Pinterest

Helaas is het in Nederland nog niet mogelijk om te adverteren op Pinterest. Adverteren is nu alleen nog maar mogelijk in de US, Australië, Canada, Ierland, Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië zoals je kunt zien op de Adsmanager van Pinterest. De verwachting is dat het binnen enkele maanden ook mogelijk zal zijn in Nederland om gebruik te maken van promoted Pins. De resultaten in andere landen zijn veelbelovend, dus we brengen je zeker op de hoogte als adverteren op Pinterest in Nederland mogelijk wordt.

Pinterest voor Bedrijven: Ontvang vrijblijvend 80 tips!

Wil je weten hoe je Pinterest kan inzetten voor je bedrijf? Wil je meer halen uit Pinterest? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons vrijblijvend 80 Pinterest Tips

Ja, stuur mij de 80 Pinterest tips

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.

Anderen lazen ook:

    Eén reactie op “Hoe kan je Pinterest zakelijk gebruiken?”

    1. Dion schreef:

      Super handig artikel, bedankt! 🙂

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *