Insider Facebook Marketing

Met zijn vieren bezocht Saleswizard op 14 juni 2018 de 6e editie van het Congres Facebook & Instagram Marketing 2018. Tijdens dit congres deelden meer dan 20 nationale en internationale experts hun kennis. Één van sprekers die onze aandacht echt trok en wist vast te houden was Thomas Moen. Thomas Moen is de bedenker van de Jab Jab methode waarmee je jouw online sales via Facebook kunt verbeteren. Gebruik van de Jab Jab Methode blijkt in de praktijk de cost per sale te kunnen halveren. Klinkt mooi, maar wat is de Jab Jab methode?

De Jab Jab Methode

De Jab Jab Methode, ook wel genoemd de Jab Jab Hook methode, draait om het bouwen van trust, dus trust marketing. Net als in het echte leven, koop je niet snel iets van iemand die je niet kent of vertrouwt. Toch zijn we teleurgesteld als direct sales op Facebook niet werkt.

Het starten met een campagne gericht op direct sales, zonder enige presales noemt Thomas “Hope Marketing”. Beter werkt een campagne waarbij de relatie stapsgewijs wordt opgebouwd in voorbereiding op de uiteindelijk sale: “Trust Marketing” dus.

Facebook en Instagram congres 2018

Hope marketing

De meeste Facebook campagnes worden daardoor al beëindigd voordat ze begonnen zijn. Na de inzet van een klein testbudget, worden er geen resultaten behaald. Onterecht wordt dan de conclusie getrokken dat Facebook niet werkt. Deze vorm van Facebook Marketing noemt Thomas ook wel ‘hope marketing’. Hopen tegen beter weten in dus…

Trust Marketing

Met de Jab Jab Methode deel je als eerste waardevolle content of product samples met jouw doelgroep. Dat kan zijn kennis (bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper) of andere waardevolle content zoals een video of productdemo. Dit is de eerste stap in het maken van relaties en het opbouwen van ‘trust’.

Jab Jab Hook

Als iemand daarop reageert, biedt je nog iets aan (bijvoorbeeld gratis deelname aan een webinar) en bouw je de relatie verder op. Je ‘jabt’ dus meerdere keren (minimaal 2 keer) tot het moment dat er voldoende vertrouwen is om jouw ‘hook’ uit te werpen: je eerste verkoop!

Thomas Moen, de Jab Jab Methode

Jab Jab methode op Facebook

Als je de Jab Jab methode vertaalt naar adverteren op Facebook, dan bestaat een Jab Jab campagne uit de volgende onderdelen:

1. De prospecting campagne – Cold Audience
Creëer waardevolle content waarmee je de interesse van je potentiële klanten triggert. Bedenk dus je eerste ‘Jab’. En nog beter:  bedenk en maak verschillende versies van je ‘Jab’ en test deze. Geef aan je Facebook Campagne de doelstelling [Website Verkeer] mee en target je doelgroep niet of nauwelijks. Vertrouw op het Facebook Algoritme en laat Facebook zelf bepalen welke Facebook gebruikers het meeste verkeer opleveren.

2. De 7-11 campagne (always on) – Warm Audience
De Facebook Pixel stelt je in staat om bezoekers van je website te reactiveren. Je kan dat doen door aangepaste doelgroepen te maken van bijvoorbeeld mensen die je website de afgelopen 4 dagen hebben bezocht. Je maakt een advertentie waarin je hen op basis van deze interesse, nieuwe relevante content of give aways aanbiedt. Vervolgens zorg je ervoor dat deze geïnteresseerden nog eens een aanbod van je krijgen, via Facebook, E-mail of Facebook Messenger.

3. De Sales campagne – Hot Audience
Pas nadat je warme prospects zijn opgewarmd tot hot prospects, zijn ze klaar om een aankoop bij je te doen. Denk erom dat je de eerste transactie laagdrempelig en extra aantrekkelijk maakt (door bijvoorbeeld korting te geven). De echte marge maak je pas bij de upsell of volgende aankoop.

Maak gebruik van de Facebook Pixel

Bij het opzetten van je Jab Jab campagne speelt de Facebook Pixel een cruciale rol. De Facebook Pixel is het stukje code waarmee je Facebook in staat stelt te zien welke Facebook gebruikers je website bezoeken en wat ze precies doen. Je helpt het Facebook Algoritme te leren zodat je campagnes doelgerichter worden. Met de Facebook pixel kun je daarnaast gebruikers retargetten en kun je soortgelijke doelgroepen maken.

Wat is het Facebook pixel?Trust The Algorithm

Bij het opstellen van je advertentie biedt Facebook verschillende advertentiedoelstellingen aan. Bijvoorbeeld verkeer naar je website, interactie met je advertentie of webshop verkopen. Succesvolle Facebook campagnes, zijn die campagnes waarbij het Facebook Algoritme in stelling wordt gebracht. Naarmate een campagne langer loopt ‘leert’ het Facebook Algoritme om steeds betere resultaten voor je te behalen. Het algoritme is gebaseerd op kunstmatige intelligentie (A.I.) en blijkt in de praktijk veel betere resultaten te behalen dan marketing experts. Trust the algorithm dus.

Facebook gebruikers retargetten

Met de Facebook pixel kan je heel gericht advertenties laten zien aan mensen die bijvoorbeeld:

wel producten in je winkelwagen hebben gedaan, maar niet hebben afgerekend;
bepaalde pagina’s of bepaalde producten op je website hebben bekeken;
je website hebben bezocht in de afgelopen 4 – 180 dagen;
betrokken zijn bij je bedrijf, bijvoorbeeld als pagina volgers;
je fysieke winkel hebben bezocht;
al eerder een aankoop hebben gedaan.

Je doet dit met behulp van de ‘aangepaste doelgroepen’ functie. Ga daarvoor naar Advertentiebeheer, klik op het hamburger menu aan de linker bovenzijde en klik op alle hulpmiddelen. Op de doelgroep pagina kies je vervolgens voor aangepaste doelgroepen en maak je 1 of meerdere doelgroepen aan. Deze doelgroepen kan je daarna selecteren voor het aanmaken van je campagne.

Aangepaste doelgroepen op FacebookSoortgelijke doelgroepen maken

Daarnaast stelt de Facebook Pixel je in staat om soortgelijke doelgroepen te maken. Deze doelgroepen kunnen bijvoorbeeld lijken op je huidige klantenbestand, je website bezoekers of mensen die eerder op je posts of advertenties hebben gereageerd. Je target daarmee een groep mensen die lijkt op de groep mensen die al eens interesse in jouw product toonde.

Maak gebruik van Facebook Messenger

Van Facebook Messenger wordt verwacht dat dit het nieuwe Facebook is. Facebook Messenger heeft een open ratio van 97% en wordt dus veel beter gelezen dan e-mail. Van Facebook Messenger wordt verwacht dat dit het belangrijkste verkoopkanaal wordt binnen 5 jaar. Facebook Messenger stelt je namelijk in staat om ‘echt’ het gesprek aan te gaan met je klanten. Realtime 1-op-1 marketing dus, in plaats van een 1-to-many Facebook post of advertentie. Facebook Messenger vormt daarom een belangrijk onderdeel bij het opzetten van je Jab Jab Facebook campagne.

Gratis Facebook Marketing Tips

Wil je gratis tips ontvangen over Facebook Marketing, de Jab Jab Methode, Facebook Messenger, neem dan contact met ons op via Facebook Messenger.

Ik wil meer Facebook tips ontvangen

Jouw Jab Jab Campagne inrichten

Samenvattend bestaat het inrichten van jouw Jab Jab Facebook Campagne uit de volgende stappen:

  • Installeer de Facebook Pixel
  • Maak verschillende aangepaste doelgroepen om te kunnen retargetten
  • Ontwikkel en publiceer je ‘always on’ campagne met verschillende ‘jabs’
  • Publiceer je traffic campagne met verschillende advertenties om te testen
  • Ontwikkel en configureer jouw sales funnel
  • Configureer Facebook Messenger en/of een Facebook Messenger Bot.

Begin met lage campagnebudgetten en schaal pas op als de cijfers kloppen. Thomas Moon adviseert zelfs met maar €1,- dagbudget per campagne te beginnen. Ook adviseert hij bij de prospecting campagne zo weinig als mogelijk van doelgroeptargeting gebruik te maken. Hoe goed jij ook denkt dat jij, je klant kent, Facebook weet het gewoon beter. Trust the Algorithm dus….

Wil je meer weten over de Jab Jab Methode en nog meer Facebook marketing tips ontvangen? Neem dan contact met ons op via Facebook Messenger! Als je liever gewoon belt dan dat ook via 088-770999 of via mail via sales@saleswizard.nl.

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.