Facebook verandering 2018

Er is nogal wat gebeurd rondom Facebook de afgelopen tijd. Begin dit jaar werd een grote update aangekondigd die het voor bedrijven moeilijker maakt hun doelgroep te bereiken. Het gebruik van Facebook door jongeren neemt af. Om het af te maken kwam er een privacyschandaal bovendrijven dat het allemaal nog wat erger maakt.

En toch zie ik de toekomst rooskleurig in. De situatie rondom Facebook doet mij denken aan de ontwikkeling van Google de afgelopen jaren. Hoog staan in Google was altijd erg makkelijk, zeker als je als online marketeer gebruik maakte van de vele hacks, je hoefde alleen het spelletje mee te spelen. Uiteindelijk smoorde Google alle hacks in de kiem met de beruchte Penguin en Panda updates.

Maar ondanks alle voorspellingen van paniekerige online marketeers is SEO niet uitgestorven. Integendeel. SEO is eindelijk gezond, en daagt marketeers uit om waardevolle content te maken in plaats van “hacks” te gebruiken. SEO is niet dood, het is wel veranderd.

De veranderingen in het algoritme van Google waren voor marketeers een “wake-up call” dat ze niet meer konden leunen op trucjes en hacks, maar zich moeten ontwikkelen als “volwassen” marketeers.

Dat is hoe het is vergaan met Google en dat is wat er gaat gebeuren met Facebook.

Laten we voorop stellen dat Facebook nog steeds een relevant kanaal is om je doelgroep te bereiken. Het heeft nog steeds een gigantisch grote gebruikersgroep die dagelijks dankbaar gebruik maakt van alle mogelijkheden. Maar hoe ga je “volwassen” om met Facebook na alle drama en updates? Ik zet de punten voor je op een rijtje.

1. Accepteer dat betaald adverteren niet langer optioneel is

Het ziet er natuurlijk aantrekkelijk uit, gratis je doelgroep bereiken op Facebook. Alleen wie komt er dan “gratis” op je pagina? Dat weet je niet, en zal in veel gevallen niet onder jouw doelgroep vallen. Met adverteren bepaal je vooraf wie je wilt bereiken. De berichten bereiken, mits goed afgestemd, de juiste doelgroep.

In plaats van klagen en zeuren over het “gedwongen worden om te betalen”, kun je ook omarmen dat Facebook Adverteren een van de meest effectieve marketing instrumenten van dit moment is.

Het is natuurlijk niet makkelijk. Bij het maken van advertenties moet je met tal van factoren rekening houden bij zowel het opstellen van de doelgroep als het opmaken van de advertentie. De weg naar effectieve Facebook Ads is niet altijd een makkelijke en vraagt om ervaring en kunde.

2. Kwaliteit boven kwantiteit

De tijden dat je elke dag iets MOET posten zijn voorbij. Waar we eerder vooral veel zichtbaarheid kregen door simpelweg veel te posten, krijgen we nu juist meer zichtbaarheid door kwaliteit te posten. Het constant posten van berichten zonder dat mensen daar echt op reageren in de vorm van een like, tag, deel of reactie heeft nu een negatieve invloed op de aanwezigheid van jouw Facebook pagina op de newsfeed van anderen. Terwijl een post die vaak wordt gedeeld of veel likes krijgt juist voor meer zichtbaarheid zorgt. Zoals het hoort, als je het mij vraagt.

Een goede content marketeer weet hoe je content maakt die als brug fungeert tussen de doelstellingen van een bedrijf en de behoeften en wensen van de doelgroep.

3. Zorg voor engagement, zonder clickbait

Voor sociale netwerken die gebruik maken van een algoritme is engagement altijd een van de belangrijkste factoren die van invloed is op de beoordeling van een pagina. Engagement is alles. Nu treedt Facebook echter steeds harder op tegen pagina’s die trucjes gebruiken om meer engagement te krijgen. “Clickbait” wordt afgestraft. Je moet dus op zoek naar een manier om veel interacties te generen voor een post, zonder dat je daar de bekende trucjes voor gebruikt. Veel content marketeers zullen dit zien als een deceptie, volwassen marketeers zien het als een uitdaging.

4. Werk samen met online influencers

Facebook zit vol met mensen die posten over een bepaald onderwerp en daar ontzettend veel volgers aan over hebben gehouden. Door jouw bedrijf te koppelen aan zo’n persoon kun je niet alleen veel meer bereik genereren. Je merk wordt er ook sterker van. Ga op zoek naar mensen die hun invloed hebben verdiend door jarenlang actief bezig zijn geweest met het creëren van relevante en interessante content. Benader ze voor een samenwerking en wie weet heb je er binnen no-time een online ambassadeur bij.

Een klant van mij sloot onlangs een samenwerking met zo’n “influencer”. 2 weken later is niet alleen het bereik van zijn posts en zijn volgers gestegen. Hij heeft er ook tal van video’s bij waar een relatief bekend persoon zijn product gebruikt en in het zonnetje zet. De influencer zelf is dolblij met de samenwerking omdat zij nu direct contact heeft met iemand die alles weet van de producten die ze gebruikt.

Facebook gaat over mensen met elkaar in contact brengen. Denk niet dat dit niet voor jou en je bedrijf geldt.

5. Gebruik social niet alleen voor promotie

Als je al die tijd dacht dat social media alleen maar een medium zijn om jouw product en/of diensten aan de man te brengen mis je een aantal waardevolle capaciteiten.

Social media, met name Facebook, worden tegenwoordig veel gebruikt om een stukje service te bieden aan je huidige klanten. Daar komt bij dat potentiële klanten zien hoe goed jij jouw klanten voorziet van service. Bedrijven die in staat zijn snel in te spelen op klantvragen en problemen steken met kop en schouder boven de concurrentie uit.
Daarnaast stikt het op Facebook van de “groepen”. Groepen heb je in alle soorten en maten. Van besloten groepen waar mannen het hebben over mooie vrouwen tot ondernemersgroepen waar ondernemers elkaar helpen door vragen te stellen en te beantwoorden. Je kunt als ondernemer dus gebruik maken van de hulp die wordt geboden op ondernemers groepen. Je kunt als bedrijf zijnde actief kennis delen door juist weer vragen te beantwoorden. Uiteindelijk haal je er misschien zelfs een lead uit.

Ik kijk uit naar de tijd die komen gaat. Weg met de hacks en de trucs. Laten we het kaf van het koren scheiden en op een volwassen omgaan met een medium dat steeds volwassener wordt.

Wil je zelf meer leren over hoe je in 2018 kunt scoren met Facebook? Schrijf je dan in voor de gratis Facebook workshop voor bedrijven!

Facebook verandering 2018

Er is nogal wat gebeurd rondom Facebook de afgelopen tijd. Begin dit jaar werd een grote update aangekondigd die het voor bedrijven moeilijker maakt hun doelgroep te bereiken. Het gebruik van Facebook door jongeren neemt af. Om het af te maken kwam er een privacyschandaal bovendrijven dat het allemaal nog wat erger maakt.

En toch zie ik de toekomst rooskleurig in. De situatie rondom Facebook doet mij denken aan de ontwikkeling van Google de afgelopen jaren. Hoog staan in Google was altijd erg makkelijk, zeker als je als online marketeer gebruik maakte van de vele hacks, je hoefde alleen het spelletje mee te spelen. Uiteindelijk smoorde Google alle hacks in de kiem met de beruchte Penguin en Panda updates.

Maar ondanks alle voorspellingen van paniekerige online marketeers is SEO niet uitgestorven. Integendeel. SEO is eindelijk gezond, en daagt marketeers uit om waardevolle content te maken in plaats van “hacks” te gebruiken. SEO is niet dood, het is wel veranderd.

De veranderingen in het algoritme van Google waren voor marketeers een “wake-up call” dat ze niet meer konden leunen op trucjes en hacks, maar zich moeten ontwikkelen als “volwassen” marketeers.

Dat is hoe het is vergaan met Google en dat is wat er gaat gebeuren met Facebook.

Laten we voorop stellen dat Facebook nog steeds een relevant kanaal is om je doelgroep te bereiken. Het heeft nog steeds een gigantisch grote gebruikersgroep die dagelijks dankbaar gebruik maakt van alle mogelijkheden. Maar hoe ga je “volwassen” om met Facebook na alle drama en updates? Ik zet de punten voor je op een rijtje.

1. Accepteer dat betaald adverteren niet langer optioneel is

Het ziet er natuurlijk aantrekkelijk uit, gratis je doelgroep bereiken op Facebook. Alleen wie komt er dan “gratis” op je pagina? Dat weet je niet, en zal in veel gevallen niet onder jouw doelgroep vallen. Met adverteren bepaal je vooraf wie je wilt bereiken. De berichten bereiken, mits goed afgestemd, de juiste doelgroep.

In plaats van klagen en zeuren over het “gedwongen worden om te betalen”, kun je ook omarmen dat Facebook Adverteren een van de meest effectieve marketing instrumenten van dit moment is.

Het is natuurlijk niet makkelijk. Bij het maken van advertenties moet je met tal van factoren rekening houden bij zowel het opstellen van de doelgroep als het opmaken van de advertentie. De weg naar effectieve Facebook Ads is niet altijd een makkelijke en vraagt om ervaring en kunde.

2. Kwaliteit boven kwantiteit

De tijden dat je elke dag iets MOET posten zijn voorbij. Waar we eerder vooral veel zichtbaarheid kregen door simpelweg veel te posten, krijgen we nu juist meer zichtbaarheid door kwaliteit te posten. Het constant posten van berichten zonder dat mensen daar echt op reageren in de vorm van een like, tag, deel of reactie heeft nu een negatieve invloed op de aanwezigheid van jouw Facebook pagina op de newsfeed van anderen. Terwijl een post die vaak wordt gedeeld of veel likes krijgt juist voor meer zichtbaarheid zorgt. Zoals het hoort, als je het mij vraagt.

Een goede content marketeer weet hoe je content maakt die als brug fungeert tussen de doelstellingen van een bedrijf en de behoeften en wensen van de doelgroep.

3. Zorg voor engagement, zonder clickbait

Voor sociale netwerken die gebruik maken van een algoritme is engagement altijd een van de belangrijkste factoren die van invloed is op de beoordeling van een pagina. Engagement is alles. Nu treedt Facebook echter steeds harder op tegen pagina’s die trucjes gebruiken om meer engagement te krijgen. “Clickbait” wordt afgestraft. Je moet dus op zoek naar een manier om veel interacties te generen voor een post, zonder dat je daar de bekende trucjes voor gebruikt. Veel content marketeers zullen dit zien als een deceptie, volwassen marketeers zien het als een uitdaging.

4. Werk samen met online influencers

Facebook zit vol met mensen die posten over een bepaald onderwerp en daar ontzettend veel volgers aan over hebben gehouden. Door jouw bedrijf te koppelen aan zo’n persoon kun je niet alleen veel meer bereik genereren. Je merk wordt er ook sterker van. Ga op zoek naar mensen die hun invloed hebben verdiend door jarenlang actief bezig zijn geweest met het creëren van relevante en interessante content. Benader ze voor een samenwerking en wie weet heb je er binnen no-time een online ambassadeur bij.

Een klant van mij sloot onlangs een samenwerking met zo’n “influencer”. 2 weken later is niet alleen het bereik van zijn posts en zijn volgers gestegen. Hij heeft er ook tal van video’s bij waar een relatief bekend persoon zijn product gebruikt en in het zonnetje zet. De influencer zelf is dolblij met de samenwerking omdat zij nu direct contact heeft met iemand die alles weet van de producten die ze gebruikt.

Facebook gaat over mensen met elkaar in contact brengen. Denk niet dat dit niet voor jou en je bedrijf geldt.

5. Gebruik social niet alleen voor promotie

Als je al die tijd dacht dat social media alleen maar een medium zijn om jouw product en/of diensten aan de man te brengen mis je een aantal waardevolle capaciteiten.

Social media, met name Facebook, worden tegenwoordig veel gebruikt om een stukje service te bieden aan je huidige klanten. Daar komt bij dat potentiële klanten zien hoe goed jij jouw klanten voorziet van service. Bedrijven die in staat zijn snel in te spelen op klantvragen en problemen steken met kop en schouder boven de concurrentie uit.
Daarnaast stikt het op Facebook van de “groepen”. Groepen heb je in alle soorten en maten. Van besloten groepen waar mannen het hebben over mooie vrouwen tot ondernemersgroepen waar ondernemers elkaar helpen door vragen te stellen en te beantwoorden. Je kunt als ondernemer dus gebruik maken van de hulp die wordt geboden op ondernemers groepen. Je kunt als bedrijf zijnde actief kennis delen door juist weer vragen te beantwoorden. Uiteindelijk haal je er misschien zelfs een lead uit.

Ik kijk uit naar de tijd die komen gaat. Weg met de hacks en de trucs. Laten we het kaf van het koren scheiden en op een volwassen omgaan met een medium dat steeds volwassener wordt.

Wil je zelf meer leren over hoe je in 2018 kunt scoren met Facebook? Schrijf je dan in voor de gratis Facebook workshop voor bedrijven!

Categorie: Facebook