De meest complete formule om je online marketing activiteiten te budgetteren

Online marketing is het verzamelbegrip voor het inzetten van internet voor de promotie van je product, dienst of bedrijf. Omdat er zoveel nieuwe en oudere mogelijkheden van online marketing zijn, is de kans groot dat je al snel door de bomen  het bos niet meer ziet. Als allround Online Marketing Bureau worden wij vaak gevraagd wat nu de beste manier van online marketing is. Er is echter niet 1 manier van online marketing omdat de beste werkwijze verschilt per bedrijf. Er is echter wel 1 goede manier om alle online marketing activiteiten te budgetteren en met elkaar te vergelijken: De Online Marketing Formule!.

Wat is de Online Marketing Formule?

De Online Marketing Formule stelt je in staat online marketing activiteiten door te rekenen en te budgetteren. Zowel qua kosten als qua verwachte resultaten. We hebben deze formule afgeleid uit de Retail Formule en vertaald naar de online wereld. Omdat de middelen van een bedrijf niet oneindig zijn, blijkt de Online Marketing Formule een handige rekenhulp voor het maken van je online marketingplan. De formule bestaat uit de factoren Doelgroep(Dg), Click Through Rate(Ctr), Conversie (Cv) en Bonbedrag(Bb). Hierna worden ze elk afzonderlijk toegelicht:

Doelgroep(Dg)

De factor Doelgroep (Dg) bestaat uit de potentiële klanten die je via een online marketing instrument kan bereiken. De doelgroep kan weer worden onderverdeeld in de factoren Bereik en Targetting. Het totale Bereik van Facebook is bijvoorbeeld 9,8 miljoen mensen. Dat is het aantal mensen dat dagelijks gebruikmaakt van Facebook. De Targetting is de mate waarin je in staat bent precies die mensen binnen de doelgroep te bereiken die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Naarmate je Targetting beter is, zal in de regel je Doelgroep kleiner worden.

Omvang Doelgroep bepalen met Google

Zo kan je website worden getoond op de eerste pagina van Google. Met behulp van de Zoekwoordenhulpplanner van Google Adwords kun je nagaan hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht. Zo kan je het bereik uitrekenen van je zoekterm. Hierna is het bereik weergegeven van het zoekwoord “Linkbuilding Strategie” waarop onze website op positie 1 rankt. De Targetting is 100% omdat je mag aannemen dat dit louter relevante zoekopdrachten zijn. De Doelgroep voor de dienst “Linkbuilding Strategie” in Google is dus 140 mensen per maand.

Zoekwoorden hulpplanner

Doelgroep bepalen in Facebook

Met behulp van advertentiebeheer in Google kan je eveneens de omvang van je Doelgroep bepalen. Op basis van kenmerken als leeftijd, geslacht, locatie en andere kenmerken zoals interesse, gedrag of functie kun je vrij exact je doelgroep bepalen op Facebook. Met behulp van Facebook hebben wij bijvoorbeeld een interessante doelgroep kunnen selecteren met interesse in online adverteren. Deze bestaat uit 470.000 mensen. We zouden deze doelgroep verder kunnen aanscherpen door bijvoorbeeld eigenschappen als DGA, Eigenaar of Directeur toe te voegen.

Doelgroep bepalen op Facebook

Click Through Rate (CTR)

De Click Through Rate (Ctr) is het aantal mensen dat op je online communicatie-uiting klikt, gedeeld door het aantal mensen dat dit heeft gezien. Hoe beter je Targetting, hoe hoger in de regel je Ctr. Maar er zijn nog meer mogelijkheden om je Ctr te verhogen. In Google Zoeken kan je de Ctr verhogen door hoger te ranken. Een positie 1 levert ongeveer 30% kliks op en de 10e positie nog maar 3%. Een hoge positie bereik je door gebruik te maken van Zoekmachine Optimalisatie of door te adverteren met Adwords.

Ook kan je de Ctr verhogen door beter op te vallen. In Google Zoeken kan dat door een overtuigende paginatitel en metabeschrijving te schrijven. Of met behulp van de uitgebreide advertentiefuncties van Adwords. Onderstaand voorbeeld geeft 4 belangrijke manieren om de Ctr te verhogen. Ten eerste een aansprekende titel. Ten tweede het gebruik van highlights (USP’s). Ten derde het gebruik van extra meta-informatie. Ten vierde het gebruik van sitelinks. Door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van Adwords kun je zo de Ctr met 20-30% verbeteren.

Extensies in Google

Conversie(Cv)

Call to action

De conversie is het aantal mensen op je website dat contact met je opneemt voor informatie of een offerte of een bestelling doet op je website. Er zijn verschillende factoren die je conversie kunnen verhogen of verlagen. Hierna noem ik enkele van de belangrijkste:

  1. Opvallende CTA (bijvoorbeeld bestelknop);
  2. De mate van aansluiting bij de zoekopdracht/aanbieding;
  3. Overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de pagina;
  4. Indeling van de pagina en het gebruik van afbeeldingen;
  5. Social Proof bijvoorbeeld door recensies of likes en shares;
  6. Het aantal afleidingen op de pagina;
  7. Laagdrempelige procedure.

 

Het komt erop neer dat je websitebezoeker zo weinig moet worden afgeleid (bijvoorbeeld door sliders en bewegende beelden) en zo snel mogelijk wordt geleid naar het doel van je website: iets bestellen of iets aanvragen.

Bonbedrag(Bb)

Het Bonbedrag (Bb) is de omzet per order. Die kan bijvoorbeeld worden verhoogd door bij het afrekenen extra aanbiedingen te tonen. Zo zie je wel eens staan op een check-out pagina “Kopers van dit product waren ook geïnteresseerd in…”. Of “Voeg nu deze accessoires toe aan uw bestelling en ontvang x% korting”.  Deze manier van denken is afkomstig van de retail. Ikea is daar kampioen in. Je wilt snel naar de kassa maar wordt als het ware gedongen langs extra paden en schappen te lopen om zo je winkelmand nog eens extra bij te vullen. De verhoging van het Bonbedrag levert veel rendement op. De acquisitiekosten zijn immers al gemaakt en extra omzet kan dus worden geboekt met een zeer hoge marge.

De Online Marketing Formule: Dg x Ctr x Cv x Bb= Omzet

We zijn nu zover dat we verschillende online marketing activiteiten met elkaar kunnen vergelijken en doorrekenen. Als voorbeeld nemen we een denkbeeldig bedrijf dat Bruidsmode aanbiedt. Gebruik wordt gemaakt van Facebook en Google om het assortiment onder de aandacht te brengen. Maandelijks wordt geadverteerd met behulp van Facebook en Adwords.

Online Marketing formule berekenen

Het voorbeeld laat zien dat vooral de kosten per bereikte persoon in de Doelgroep van Facebook lager zijn dan in Google Zoeken. Weliswaar is de totale omzet met Google hoger, maar de kosten zijn een factor 4 lager. Op basis van deze vergelijking zou een gedeelte van het Google Budget dus beter overgeheveld kunnen worden naar Facebook.

Op deze manier laten alle online marketing activiteiten zich dus eenvoudig met elkaar vergelijken. Ook kan de verwachte omzet op basis van de geplande activiteiten beter worden begroot. Tot slot kunnen acties om de Ctr of Cv te verhogen worden geëvalueerd. Dat is ook de kracht van de online marketingformule: de eenvoud. De Online Marketing Formule blijkt een krachtige tool om je online marketing activiteiten te plannen, evalueren en te verbeteren.

Hulp bij je online marketing planning?

Regelmatig helpen wij ondernemers bij de analyse en evaluatie van hun online marketing activiteiten. Wij beschikken over een ruime hoeveelheid ervaring en benchmark cijfers waarmee we de effectiviteit van jouw online marketing activiteiten kunnen vaststellen. Daarbij adviseren wij je graag vrijblijvend over je online marketing activiteiten. Hulp of advies nodig? Bel 088-7709999 of mail naar sales@saleswizard.nl.

Vrijblijvende Online Marketing Scan

Wil je weten welke online marketing kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met Google, Facebook of Remarketing? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige Online Marketing Scan

ik heb interesse

Categorie: Blog Trainingen