Boek jij eigenlijk wel meer omzet met meer likes?

Vanaf het eerste begin van Facebook heeft Facebook Marketing gedraaid om meer likes op je pagina of op je bericht. Nog steeds wordt het succes van je Facebook Pagina afgemeten aan de hand van het aantal likes, reacties of deelacties. Facebook statistieken als aantal weergaves van je video en aantal bereikte mensen vliegen je om te de oren. En al snel worden het aantal facebooklikes, weergaves en bereikte mensen graadmeters van je succes van je Facebook Pagina. Is dat terecht?

Het antwoord is nee. Meer likes resulteren niet in meer omzet… Misschien vind je het gewoon leuk of is het ‘goed voor je naamsbekendheid’. Deze vragen moeten daarom toch aan je hebben geknaagd: Hoeveel meer omzet of winst heb ik nou dankzij mijn Facebook Pagina gerealiseerd?“. En “waarom hebben andere ondernemers wel succes met Facebook?“.

Het gratis bereik van Facebook daalt al jaren

In het begin van Facebook zagen bijna al jouw Facebook volgens je statusupdates. Het investeren in meer likes op je Facebookpagina verdiende zich zelf daardoor vanzelf terug. Via je Facebookpagina kon je immers gratis adverteren. Enkele jaren terug heeft Facebook Edgerank en andere algoritmes ingevoerd. Deze algoritmes bepalen wat jij als gebruiker krijgt te zien in je persoonlijke nieuwsfeed. En helaas voor bedrijven met een grote fanbase, betreft dat een steeds kleiner aantal berichten.

Tegenwoordig ziet nog maar zes procent van je paginalikes jouw statusupdate, video of bericht. De verwachting is dat dit verder zal dalen tot twee procent. Als je dus veel moeite hebt gedaan om bijvoorbeeld 1000 likes op je pagina te krijgen, dan zien maar 60 facebookgebruikers die je pagina leuk hebben gevonden jouw berichten. En binnenkort nog maar 20. Het is dus echt niet meer zinvol om het aantal Facebooklikes op je pagina als doelstelling te nemen. Het gratis adverteren is voor altijd voorbij.

Waarom een win-en-like actie eigenlijk nooit succesvol is

Bijna iedereen heeft zich er wel eens schuldig aan gemaakt: een win-en-like actie. Ja, wij ook….Je moet alles eens proberen toch?  Maar eigenlijk valt het organiseren van een win-en-like actie ook onder de categorie ‘zinloze facebook marketing’. In eerste instantie krijg je weer die succeservaring. Wat een enorm bereik! Je bemerkt echter al snel dat het aantal Facebooklikes is toegenomen, maar je organische bereik is afgenomen. In plaats van vooruit, ben je achteruit gegaan. Hoe dat komt?

Facebook stelt automatisch je gratis bereik naar beneden als jij je niet houdt aan de regels. Dat je win-en-like actie een enorm aantal mensen heeft bereikt, is leuk maar meestal heb je er geen euro meer door verdiend. En je gratis bereik is alleen maar verder afgenomen. Stop dus met het organiseren van zinloze win-en-like acties en bedenk hoe je met Facebook wel succes kunt boeken.

Een Facebooklike is nog geen bestelling

Natuurlijk is het leuk om te zien als iemand je foto bericht leuk vindt. Of als er iemand reageert op je bericht. Deze interactie tussen jouw pagina en andere facebookgebruikers wordt zelfs als doel op zich verheven. Hoe zorg je voor meer ‘engagement’ of betrokkenheid van je fanbase? Natuurlijk is meer betrokkenheid goed. Het zorgt ervoor dat je gratis bereik toch weer een beetje stijgt.

Zo kan het zijn dat een bericht dat slechts onder 6% van je volgens wordt getoond, toch duizenden andere Facebookgebruikers bereikt. Leuk, zeker leuk. Maar vraag je zelf vooral af of je daar meer omzet meer hebt geboekt. Heb je nieuwe klanten verworven? Heb je bestellingen,  leads of aanvragen via je website verkregen? Heb je meer downloads van je e-book? Als dat allemaal niet het geval is, dan heb je weliswaar veel mensen bereikt, maar geen ondernemersresultaat geboekt. Het streven naar meer Facebooklikes alleen, is dus een beetje zinloos.

Waarom hebben zoveel ondernemers wel succes met Facebook?

Het belangrijkste verschil tussen ondernemers met en ondernemers zonder succes is de bereidheid tot betalen. Het loont serieus niet meer de moeite om uren, dagen en weken te spenderen aan originele Facebookposts, foto’s en video’s in het streven naar meer likes en ‘engagement’. En dat alles om maar niet te hoeven betalen voor promotie. Vertaal de uren van jezelf of je social media manager naar budget om te adverteren in Facebook en je zult verstelt staan van de mogelijkheden.

Wil je echt succes met Facebook? Start met adverteren.

Facebook adverteren stelt jou als geen ander in staan om met een klein budget toch precies jouw doelgroep te bereiken. Dankij het Facebookpixel kan je exact meten wat het resultaat is van je facebook marketing activiteiten. Niet alleen in termen van bereik, maar in termen van omzet, winst en ROI. Investeer dus niet langer in meer facebooklikes op je pagina, of meer betrokkenheid onder je fanbase. Investeer in Facebook advertenties waarbij het direct mogelijk is je opbrengst te berekenen. Start met adverteren in Facebook dus.

Starten met Facebook Adverteren

Voor iedereen met een Facebookpagina is het mogelijk om te starten met adverteren op Facebook:Succes met facebook door te adverterens

  1. Start een advertentieaccount;
  2. Open de advertentiebeheertool of powereditor;
  3. Kies 1 van de 10 mogelijke doelen van je advertentiecampagne;
  4. Stel je doelgroep samen aan de hand van 225+ criteria;
  5. Kies je advertentiebudget en looptijd (vanaf €5 per dag);
  6. Maak je advertentie met de handige wysiwyg editor;
  7. Plaats het facebookpixel op je website;
  8. Dien je advertentie ter goedkeuring in;
  9. Volg het resultaat van je Facebookadvertentie online;
  10. Pas indien nodig de advertentie, doelgroep of het budget aan;
  11. Ga verschillende advertenties/doelgroepen testen .

 

Effectieve Facebook Advertenties laten maken?

We raden iedereen aan om direct te starten met adverteren op Facebook. Het kan al met een klein budget en het is in praktisch alle gevallen winstgevend. Wil je leren hoe je zelf effectieve facebook advertenties kunt maken? Kijk dan op deze pagina voor je persoonlijk aanbod. Wil je Facebook adverteren liever uitbesteden?Wij nemen het adverteren op Facebook al uit handen vanaf €125 per maand(inclusief advertentiebudget). Kijk op deze pagina voor alle informatie!.

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.