Meer resultaat met een effectieve Facebook Advertentie

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van Facebook Adverteren. Na enkele eenvoudige handelingen is het al mogelijk om duizenden mensen in jouw doelgroep te bereiken. Maar hoe komt het toch dat de ene ondernemer succes boekt? En jij nog geen enkele verkoop hebt behaald via een Facebook advertentie? Het antwoord zit hem in het schrijven van effectieve Facebook advertenties.

Ontdek het belangrijkste koopargument

Op de eerste plaats is het van belang te ontdekken wat het belangrijkste koopargument is van je product of service. De meest gemaakte fout van adverteerders is te denken in producteigenschappen. Aanbodgericht denken dus. Wil je effectief adverteren op Facebook, dan moet je niet aanbodgericht denken maar vraaggericht. Vanuit de behoefte van de klant. Het blijkt echter nog een hele kunst om te denken in klantvoordelen of koopargumenten!

Gebruik koopmotieven bij het schrijven van effectieve Facebook advertenties

Klantvoordelen zijn altijd te herleiden tot belangrijke koopmotieven: redenen om iets te kopen. In de basis zijn er 13 verschillende koopmotieven die je kunnen helpen bij het schrijven van effectieve Facebook Advertenties. Hier zet ik ze voor je op een rij:

  1. Geld (besparen of verdienen)
  2. Zekerheid (garanties)
  3. Veiligheid (bescherming, beveiliging)
  4. Erbij willen horen (anderen hebben het ook)
  5. Gemak (lekker vanuit je stoel kunnen bestellen)
  6. Status (niet iedereen kan dat dure horloge kopen)
  7. Tijdsbesparing (een boekhouder bespaart je tijd)
  8. Vernieuwing (bijvoorbeeld nieuwe iPhone)
  9. Lust (spreekt voor zich)
  10. Schoonheid (make-up etc.)
  11. Uniekheid (beperkte oplage)
  12. Ontwikkeling (draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling)
  13. Noodzaak (je kunt niet zonder snel internet)

Voorbeelden van koopmotieven

Om de verschillen te verduidelijken, heb ik hier een een aantal producteigenschappen vertaald naar koopargumenten:

Wat

Auto

Payroll

Aanbouw

Traprenovatie

Loodgieter

Meubelzaak

Eigenschap

Hybride

Personeelsadministratie

Duurzaam

PVC

Warmwaterklasse CW6

Voordelige Slaapbank

Koopargument

Bespaart wegenbelasting

Bespaart tijd

Bespaart onderhoud en energie

Slijtvast en bespaart onderhoud

Meerdere kranen tegelijk warm water

20% voordeel op je slaapbank

AIDA werkt ook voor Facebook advertenties

AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) is een veel gebruikt model in de reclamewereld, dat in zijn simpelheid ook zeer geschikt is voor het schrijven van effectieve Facebook advertenties. Het staat voor de vier fasen van een aankoopbeslissing namelijk:

Attention:

Het is van belang om op te vallen en de aandacht te trekken. Dat kan door kleuren, gebruikte afbeeldingen en andere manieren om de aandacht te trekken. En vasthouden natuurlijk.

Interest:

Daarna is het van belang de interesse te wekken door het noemen van de belangrijkste koopargumenten en eigenschappen van de aanbieding.

Desire:

Hierbij moet de drang tot reageren worden aangewakkerd bijvoorbeeld door het creëren van schaarste (bijvoorbeeld ‘nog maar 2 plaatsen beschikbaar’) of voordeel wanneer er nu wordt gekocht (bijvoorbeeld ‘alleen vandaag 25% korting’).

Actie:

Tot slot moet de handeling zo laagdrempelig mogelijk zijn. Denk bij een webwinkel aan het kopen zonder een account te hoeven aanmaken of bij Facebook door te gebruik te maken van het Facebook formulier waarbij persoonsgegevens automatisch worden ingevuld.

Test altijd meerdere Facebook Advertenties

Hoe goed je ook hebt nagedacht, het blijft altijd verstandig om verschillende advertenties tegen elkaar te testen. Zo kun je bij het schrijven van effectieve Facebook advertenties variëren met het belangrijkste koopargument of koopvoordeel. Daarnaast kun je variëren met de gebruikte afbeeldingen in je advertentie en indeling van je advertentie. Wees niet verbaasd als de resultaten van verschillende advertenties met een factor 10 kunnen verschillen. Daarom loont het ook altijd om te blijven testen.

Vrijblijvend advies over Effectieve Facebook Advertenties

Wij helpen verschillende bedrijven met het opzetten, schrijven en testen van Facebook Advertenties. Advertentiebegeleiding is al mogelijk vanaf €125 inclusief advertentiebudget. Wij besparen je tijd, helpen je aan meer rendement op je Facebook Advertenties en maken unieke promoties die bijdragen aan het succes van je bedrijf.

Adverteren op Facebook

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.