Het Google Owl project

Google heeft een aantal maatregelen genomen tegen de verspreiding van nepnieuws en nepresultaten. Het project heet het Google Owl project oftewel Google Uil.

Nepnieuws in Google

Sinds de verkiezingen in Amerika waarbij de rol van nepnieuws een grote rol heeft gespeeld, is Google de ernst van nepnieuws gaan inzien. Nepnieuws en -resultaten kunnen voortaan als “ongepast”worden gemeld dankzij een nieuwe feature in Google zoeken.

Zoek suggesties in Google verwijderen

Met de nieuwe functie is het bijvoorbeeld mogelijk om suggesties te verwijderen in Google. Als je begint met zoeken in Google geeft Google soms zeer vreemde suggesties. Het is bedoeld om het zoeken gemakkelijker te maken maar daarmee verschijnen er soms wel zeer vreemde suggesties. Deze kan je nu laten verwijderen. Onjuiste of haatdragende suggesties kunnen nu namelijk gemeld worden.

Onjuiste Featured Snippets verwijderen

Google gebruikt featured snippets voor de weergave van het meeste waarschijnlijke antwoord op hetgeen je zoekt. Bijvoorbeeld als je zoekt op “wie is de koning van Nederland”dan zie je als eerste de featured snippet met content van Wikipedia. Als je feedback op dit resultaat wilt geven, dan kan je nu rechtsonderin op feedback klikken en dan verschijnt een pop-venster waarmee je feedback kan geven. Bijvoorbeeld omdat je het misleidend, niet leuk of niet nuttig vindt. Natuurlijk is dat voor Willem-Alexander helemaal niet nodig, want we zijn trots op onze koning. Maar zou daar iets anders staan, dan kan je dat nu dus direct melden aan Google.

Menselijke beoordeling

Naast deze feedback van gebruikers, maakt Google sinds december 2016 ook gebruik van ruim 10.000 mensen die zij inhuurt. Deze beoordelaars van goede versus slechte content, controleren de resultaten van Google aan de hand van een lijst van 200 pagina’s. De belangrijkste redenen om pagina’s te verwijderen zijn:

  • haatzaaien en aanzetten tot geweld;
  • discriminatie en extremisme;
  • geweld tegen mens en dier;
  • informatie waarmee anderen schade kan worden aangedaan;
  • andere beledigende of onjuiste informatie.

Websites met hoge autoriteit ranken beter in Google

Uiteindelijk zal het erop  neer komen dat websites met een hogere autoriteit beter zullen ranken dan websites die bewust nepnieuws of roddels willen verspreiden. Deze extra focus op domein autoriteit (DA)heeft ook consequenties voor ‘normale’ websites. Websites met een hogere DA zullen hoger ranken dan websites met geen of weinig verwijzingen op het Internet. Google probeert de inhoud van haar index met behulp van miljarden gebruikers te verbeteren. Perfect wordt het natuurlijk nooit, maar het is weel een flinke stap voorwaarts!

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.