Waarom een hoge positie in Google steeds minder bezoekers oplevert

Een hoge positie in Google levert je steeds minder op. Hoe dat kan? Ik leg het je graag uit. De zoekresultaten op de eerste pagina zijn opgedeeld in Advertenties en Organische Zoekresultaten. Om zichtbaar te zijn in de Advertenties maak je gebruik van Google Adwords. De Google Advertenties nemen een steeds belangrijker deel in van de zoekresultaten pagina. Daardoor verdwijnt ook een steeds groter gedeelte van de bezoekers naar de advertenties ten koste van de organische bezoeken.

Alleen nog maar Advertenties bovenaan in Google

De afbeelding hierboven maakt dat duidelijk. Het resultaat aan linkerzijde geeft het zoekresultaat dat Google in 2010 liet zien als je op Autoverzekering zocht. Zonder naar beneden te scrollen waren toen nog 5 organische zoekresultaten zichtbaar. Helemaal rechts staat het hetzelfde resultaat alleen nu in 2016. De conclusie? Er zijn helemaal geen organische resultaten meer zichtbaar zonder te scrollen. Alleen de advertenties zijn nog maar zichtbaar.

Bij mobiel zoeken in Google zijn vooral Advertenties zichtbaar

mobiel-zoeken-in-googleHet merendeel van de zoekopdrachten vindt tegenwoordig via de mobiel plaats. Op je mobiel moet je flink scrollen voordat de eerste organische zoekresultaten zichtbaar zijn. Zonder te scrollen zijn de eerste 2 advertenties zichtbaar. Als je doorscrolt worden de volgende 2 advertenties zichtbaar. Pas daarna komen de eerste organische resultaten in beeld. Zeker op mobiel zoeken is de kans dus groot dat veel bezoekers verdwijnen via de advertenties.

Veel meer tekst mogelijk in Advertenties

Sinds augustus kan er veel meer tekst aan de advertenties worden toegevoegd. Google noemt deze mogelijkheid Expanded Text Ads. Alle adverteerders moeten voor eind januari 2017 zijn overgestapt op deze uitgebreide vorm van tekstadvertenties.

En veel nieuwe Advertentie Extensies om extra op te vallen

Naast meer ruimte voor tekst zijn er veel nieuwe mogelijkheden om extensies aan de advertenties toe te voegen. In het mobiele voorbeeld van Centraal Beheer zijn bijvoorbeeld gebruikt:

  • Sitelinks
  • Oproepextensie
  • Highlight extensie
  • Extensies voor Website Informatie

Extra extensies die ook nog gebruikt kunnen worden zijn:

  • Berichtextensies (waarmee klanten je een bericht kunnen sturen via SMS)
  • Locatie extensies
  • Recensie Extensies

Het resultaat van al deze extensies laat zich raden: Nog meer ruimte voor de advertenties en dus ook nog meer kliks die verdwijnen via de advertenties.

Organische kliks versus betaalde kliks, hoe zit het?

Percentage kliks in Google
Verschillende onderzoeken maken duidelijk dat de eerste posities in Google de meeste kliks krijgen en dus bezoekers op hun website. Met elkaar verdelen de eerste 4 posities in Google, de advertenties, 62% van alle kliks. De overige 38% kliks worden verdeeld over de organische resultaten en de advertenties onderaan de pagina. Nog maar 2 jaar geleden was het aandeel van kliks via advertenties 52%. Nu is dat dus al toegenomen tot 62%. Ten koste van de organische kliks. Organische kliks tellen dus steeds minder mee, maar lonen nog steeds de moeite.

Kan je als bedrijf nog zonder Google Adwords?

Natuurlijk is het mogelijk alleen met organische posities opdrachten te genereren. Alleen steeds meer kliks en dus klanten verdwijnen via advertenties naar je concurrenten. Ik adviseer een gecombineerde inzet van zowel het streven naar meer en betere organische posities (SEO) als het gericht en goed getimed adverteren in Google Adwords (SEA). Juist de combinatie is sterk en verbetert je concurrentiepositie. De voor- en nadelen op een rij zijn:

Voor- en nadelen van organische posities in Google

  • Resultaten volgen vaak pas na langere tijd
  • Je posities in Google zijn aan verandering onderhevig
  • Je betaalt niet voor kliks en realiseert “gratis” omzet
  • Veel werk, tijd en geld om hoog te staan op alle relevante zoekopdrachten
  • Bezoekers blijven wat langer op je website
  • Bezoekers bevinden zich vaker in de oriëntatiefase
  • Conversie (aantal aanvragen/aantal bezoeken) is daardoor vaak wat lager

Voor- en nadelen van betaalde advertenties in Google

  • Je bent direct zichtbaar in Google en realiseert direct traffic naar je website
  • Op welke posities je zichtbaar wilt zijn, is volledig te sturen
  • Je betaalt voor kliks en kan niet-relevante kliks uitsluiten
  • Vanwege het veilingsysteem kunnen kliks duurder worden naarmate er meer vraag is
  • Volledig flexibel en planbaar en kan dus zorgen voor extra klanten of omzet wanneer nodig
  • Goede aanvulling voor zoekopdrachten waar je (nog) niet goed organisch wordt gevonden
  • Verschaft veel inzicht in rendabele zoekopdrachten en dus ook inzicht voor je SEO campagne
  • Conversie is vaak wat hoger dan bij organische kliks

Wil je ook SEO en SEA effectief inzetten?

Organische kliks in Google tellen zeker nog mee, al neemt het belang wel langzamerhand af. Steeds meer bezoekers klikken op advertenties. Als bedrijf kun je daarom niet meer zonder een goede Google Adwords Campagne. Je kan deze het beste inzetten naast en als aanvulling op je SEO strategie waarmee je organisch vindbaar bent in Google. Op deze manier behaal je het beste rendement op je online marketing inspanningen. Wil je meer weten over Google Adwords of een proefcampagne opstarten? Ik help je er graag mee. Neem contact op met frank@saleswizard.nl of vul het formulier in op deze pagina.

 

 

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.