Jouw ideale doelgroep aan je bedrijf binden?

Er was een tijd dat marketing vergelijkbaar was met het afvuren van een schot hagel: er werden zoveel mogelijk boodschappen op zoveel mogelijk doelgroepen afgevuurd, in de hoop daarmee nieuwe klanten aan te trekken. Die tijd is inmiddels wel voorbij. Het draait tegenwoordig steeds meer om het binden van een specifiek bepaalde doelgroep aan jouw bedrijf of merk, door gebruik te maken van waardevolle inhoud op je website. Oftewel: content marketing is het toverwoord! Maar wat is dit nu precies en hoe zorg je ervoor dat potentiƫle klanten zich aangetrokken voelen tot de content op jouw website? Daar gaat dit blog over.

Content op maat: wat bereik je ermee?

Met een op maat gemaakte en uitgekiende contentstrategie trek je via interessante en hoogwaardige inhoud waardevolle bezoekers naar je website. Bij content marketing trakteer je potentiƫle klanten als het ware op relevante content. Dat wil zeggen: inhoud die aansluit bij hun specifieke interesses. Tegelijkertijd laat je op die manier als bedrijf zien wat je allemaal in huis hebt. Maar wat verstaan we precies onder content? Dit kunnen onder meer pakkende webteksten zijn, artikelen, filmpjes, afbeeldingen of social media posts. Met content marketing:

  • Trek je de aandacht van jouw ideale doelgroep
  • Win je het vertrouwen van je doelgroep door meerwaarde te creĆ«ren
  • Investeer je in het opbouwen van een relatie met jouw doelgroep
  • Bind je jouw ideale doelgroep aan jouw bedrijf

Maar hoe doe je dat dan?

Waarschijnlijk verricht je als ondernemer al de nodige inspanningen om klanten naar jouw website te trekken. Je hebt wellicht al een aantrekkelijke nieuwsbrief, een goedlopende Google Adwords campagne en een Facebook account aangemaakt. Content creƫren is ƩƩn ding, maar de echte uitdaging ligt in het aanzetten tot actie en interactie. Hoe zorg je daar dan voor? Hieronder een aantal tips voor je op een rij:

  • Bepaal van te voren jouw ideale doelgroep. Waar ligt hun interesse?
  • Zorg voor een duidelijk en krachtig verhaal dat aansluit op die interesse
  • Maak unieke content, onderscheid je van jouw concurrenten
  • Visualiseer: maak gebruik van afbeeldingen, videoā€™s en infographics
  • Hanteer een call to action: wat verwacht je precies van je online bezoeker?

Door bovenstaande tips te volgen kun je je als het ware als expert in je vakgebied profileren. Want vraag jezelf eens het volgende af: wil jij het irritante reclame-filmpje voorafgaand aan een YouTube-filmpje zijn? Of wil jij zelf het filmpje zijn waarop gezocht wordt?

Een voorbeeld

Stel, je bent de eigenaar van een bouwbedrijf. Hoe zou jouw contentstrategie er dan uit kunnen zien? Dit is een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, niet in de laatste plaats omdat de (online) concurrentie groot is. Als jij je als bouwbedrijf wilt onderscheiden, kies dan bijvoorbeeld voor een actueel onderwerp. Een goed voorbeeld hiervan is duurzaamheid. Verdeel dit thema vervolgens in verschillende blogs over bijvoorbeeld:

  • Subsidie om je huis te isoleren
  • Energieneutraal bouwen
  • Energiezuinige warmtepompen: ā€˜s winters warm en ā€˜s zomers een koel huis
  • Meer over woningisolatie
  • Etc.

Door op deze manier te werk te gaan creƫer je meerwaarde voor jouw doelgroep door hen van relevante en actuele informatie te voorzien. En natuurlijk ben jij de aangewezen partij om deze werkzaamheden voor de klant uit te gaan voeren!

Meer informatie over een contentstrategie voor jouw bedrijf?

Wellicht heb je na het lezen van bovenstaande tips nog vragen. Of wil je meer weten over hoe je content marketing in kunt zetten voor jouw bedrijf. Saleswizard adviseert je graag vrijblijvend over de voor jouw bedrijf meest effectieve contentstrategie. Ook hebben wij verschillende workshops waaraan je deel kunt nemen, zoals de SEO cursus voor beginners, de workshop Facebook voor bedrijven, onze Google Adwords workshop en de social media training. Neem gerust contact met ons op zodat wij samen met jou kunnen bekijken wat wij allemaal voor jouw bedrijf kunnen betekenen.