Met de lancering van AMP op 24 februari 2016 hoopt Google een betere gebruikerservaring te creƫren op mobiele apparaten. Afgelopen oktober kon je op onze website al een aankondiging lezen van deze nieuwe ontwikkeling van Google.

Update:
De berichten op deze website zijn nu ook te bekijken in AMP weergave. Bekijk hier een voorbeeld.

Google beloont snellere websites

Ruim 40% van de bezoekers haakt volgens Google af wanneer een website niet binnen 3 seconden laadt op een mobiel apparaat. Dat kan een bijzonder groot deel zijn van jouw potentiƫle klanten. Een website die snel laadt op mobiele toestellen is dus erg belangrijk. Opvallend genoeg doen de meeste websites er voor alsnog langer dan 3 seconden over om te laden. Doordat Google het belangrijk vindt om de gebruikerservaring te verbeteren, zorgt de zoekmachine gigant ervoor dat snellere websites beloond worden met een hogere ranking in Google.

Bedrijven, zoals SalesWizard die technisch goed zijn onderlegd en veel ervaring hebben met het optimaliseren van websites, hebben volgens Google de snelheid van hun website meestal al aardig op orde. Echter is er vanaf nu ook voor de minder ervaren ontwikkelaars een handige manier om websites te maken die razendsnel kunnen openen op mobiele apparaten. Met AMP wil Google ervoor zorgen dat meer websites op een snelle manier getoond kunnen worden op tablets en smartphones.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Een website die uit AMP HTML bestaat, maakt gebruik van statische content om betrouwbare en snellere prestaties te leveren. Deze AMP HTML is volledig gebouwd op reeds bestaande webtechnologieƫn en is in de basis dus niet nieuw. Zaken die niet perse nodig zijn en een website vertragen, worden met AMP weggelaten bij mobiel bezoek van websites. Zonder lang te wachten en te zoeken kun je als bezoeker hierdoor snel vinden wat je nodig hebt.

AMP Voorbeeld

Moet ik nu mijn website omzetten naar AMP?

Doordat SalesWizard haar websites doorgaans maakt met het WordPress CMS, kunnen deze relatief eenvoudig omgezet worden naar AMP. De vraag is alleen; is dat verstandig? Met AMP valt namelijk een groot deel van de website weg. In veel gevallen blijft alleen de tekstopmaak van de website intact. Je kunt je daarom afvragen of dit zinvol is.

Bij iedere website die wij maken, zorgen wij ervoor dat de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk is. Dat betekent dat een website op ieder mobiel apparaat er zo goed mogelijk uitziet en zo snel mogelijk geopend kan worden.

Dit doen wij onder andere door gebruik te maken van responsive webdesign. Vandaar dat wij de meeste van onze klanten niet onmiddellijk adviseren om met AMP aan de slag te gaan. Mocht je echter een website hebben waar je vrijwel alleen artikelen of nieuwsberichten op hebt staan, dan kan het wellicht wel interessant worden om met AMP aan de slag te gaan. Google geeft berichten die met AMP zijn opgebouwd namelijk een betere positie dan andere berichten. Hiervoor maakt Google zelfs gebruik van een speciale carrousel boven de zoekresultaten, zodat bezoekers snel kunnen navigeren naar relevante berichten.

Een onzekere toekomst

Doordat AMP ook voor Google nog nieuw is, blijft het vooralsnog onduidelijk hoe de toekomst van AMP eruit ziet. SalesWizard blijft de ontwikkelingen van AMP tot op de voet volgen en mocht er belangrijke informatie te vermelden zijn, dan zullen wij dat zeker met jullie delen. Deel jij ook dit bericht als je het interessant hebt gevonden?

Over de auteur