Raak je snel het overzicht kwijt in Google Analytics? Je bent waarschijnlijk niet de enige. Dagelijks worden in Google Analytics enorm veel gegevens over uw website opgeslagen. Belangrijke gegevens die inzicht geven in de prestaties van jouw website. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bezoekers, via welke kanalen de bezoekers op uw site komen en hoe ze vervolgens navigeren. De mogelijkheden zijn eindeloos. Niet zo gek dus dat je snel het overzicht kwijt raakt. Gelukkig biedt Google zelf een handige tool: Google Analytics Dashboards.

Wat zijn Google Analytics Dashboards?

Google Analytics dashboards zijn zelfgemaakte dashboards met gegevens van jouw website. Je bepaalt zelf welke gegevens u van belang vindt en deze voegt u door middel van widgets toe aan een overzicht. Je kunt maximaal 12 verschillende widgets toevoegen aan een dashboard. Zo creëer je een handig overzicht met de voor jou belangrijkste gegevens. Telkens zoeken naar de gegevens in de verschillende tabbladen is zo verleden tijd.

Zelf een dashboard maken!

Stap 1:
Selecteer het tabblad Dashboards en klik op ‘Nieuw dashboard’.

Stap 1 Google Analytics dashboards

Stap 2:
Kies voor een ‘Leeg canvas’, geef het dashboard een naam en klik op ‘Dashboard maken’.

Stap 2 Google Analytics dashboards

TIP: Je kunt ook kiezen voor ‘Dashboard voor beginners’. Dit dashboard bevat al enkele widgets die je vervolgens zelf naar eigen wens kunt aanpassen.

Stap 3:
Vervolgens kun je starten met het toevoegen van interessante widgets. Als voorbeeld zullen wij een widget toevoegen die het aantal bezoekers op de website laat zien. Als eerste geeft je de widgettitel een passende naam zoals ‘Aantal bezoekers’. Vervolgens kun je kiezen voor standaard of realtime. Wij willen niet het aantal bezoekers zien die op dit moment de site bezoeken (realtime), maar juist het aantal bezoekers in het verleden (standaard). Hierdoor kiezen wij voor ‘standaard’ en kiezen wij er voor om de gegevens in de vorm van een tijdlijn weer te geven. Tot slot kiezen we bij statistiek voor ‘Sessies’ en klikken we op opslaan.

Stap 3 Google Analytics dashboards

Stap 4:
De widget wordt direct toegevoegd aan jouw dashboard. Je kunt vervolgens meer widgets toevoegen door op ‘+ Widget toevoegen’ te klikken.

Stap 4 Google Analytics dashboards

Stap 5:
Wanneer je het dashboard volledig naar wens heb ingericht, klikt u op ‘E-mail’. Hiermee kun je het dashboard naar jezelf of anderen toesturen. Dit kun je eenmalig doen, maar ook instellen op dagelijks, wekelijks, maandelijks of per kwartaal.

Ontvang gratis Google Analytics dashboards!

Het bepalen van belangrijke gegevens en het vervolgens instellen van uw dashboard kost wat tijd. Daarom hebben wij alvast voor u drie Google Analytics Dashboards samengesteld die u met een druk op de knop kunt toevoegen aan uw Google Analytics. Klik op de download knop, selecteer uw website en klik op toevoegen. Ook deze kunt u vervolgens naar eigen wens aanpassen.

Doelgroep dashboard

Alle belangrijke gegevens rondom jouw websitebezoekers ziet je eenvoudig in dit dashboard.

SEO dashboard

Dit dashboard verschaft je informatie over het organisch verkeer naar jouw website.

Social media dashboard

In dit dashboard zie je alle belangrijke gegevens van jouw bezoekers via social media.

Hulp nodig?

Wil je zelf een Google Analytics dashboard maken, maar heb je nog wat hulp nodig? Vul dan het contactformulier in op deze pagina en wij helpen je hier graag mee. Samen met jou zullen wij de gegevens die je belangrijk vindt toevoegen aan een dashboard en u adviseren hoe je het dashboard eenvoudig kunt aanpassen.

Over de auteur

Tim Tim

Tim is SEO en SEA marketeer bij Saleswizard.