Doelen instellen en conversies meten

Een website is noodzakelijk om online door je doelgroep gevonden te worden. Onder de aandacht komen bij (potentiele) klanten is daarmee vaak het hoofddoel van een website. Naast dit hoofddoel kan een website meerdere subdoelen hebben zoals nieuwsbriefinschrijvingen, contactaanvragen, verkopen via een webshop of downloads van documenten. Het doel is in deze gevallen bereikt wanneer er op de knop “Verzenden”, “Aanvragen”, “Kopen” of “Downloaden” geklikt wrodt. Als een websitedoel behaald is dan wordt dit een conversie genoemd. Het conversiepercentage is daarmee het percentage van de websitebezoekers die overgaan tot een conversie.

Conversies meten

Om conversies te meten en analyseren op een website gebruiken wij Google Analytics. Met deze gratis software van Google kan je bijvoorbeeld aan de hand van bezoekersaantallen en geografische gegevens meten of je doelgroep jouw website en daarmee jouw bedrijf kan vinden. Ook de subdoelen / conversies kunnen gemeten worden met behulp van Google Analytics.

Wat is een conversie?

Voor het gros van onze klanten voegen wij op iedere pagina van de website een contactformulier toe. Dit formulier stimuleert websitebezoekers om contact op te nemen. Een doel van deze website is dus het genereren van contactaanvragen. Iedere succesvolle contactaanvraag via het contactformulier kan in dit geval als een conversie gezien worden. Door deze conversie als doel in Google Analytics in te stellen kan je zien hoeveel bezoekers een conversie hebben gemaakt. Daarnaast kan je deze resultaten ook vergelijken aan de hand van het type bezoeker. Vullen bezoekers die op mijn website komen via zoekresultaten bijvoorbeeld vaker een contactformulier in dan bezoekers die mijn website vinden via een betaalde advertentie?

Hoe stel ik een doel in?

Om voor bovenstaand voorbeeld een doel in te stellen moeten de volgende stappen doorgelopen worden.

Een nieuw doel toevoegen

Log in bij Google Analytics en ga naar het Beheerders gedeelte. Klik vervolgens op Doelen in de rechter kolom en voeg een nieuw doel toe.

Google Analytics
Om een nieuw doel in te stellen moeten 3 stappen doorlopen worden, te weten:

  1. Doelconfiguratie
  2. Doelbeschrijving
  3. Doeldetails

Stap 1: Doelconfiguratie
In deze stap moeten we aangeven wat voor type doel we willen instellen. In ons geval willen we meten hoeveel websitebezoekers Contact opnemen.
Google Analytics

Stap 2: Doelbeschrijving
Vervolgens geven we het doel een naam en kiezen we voor het type “Bestemming”. Na het invullen van een contactformulier komt een websitebezoeker op een bedankpagina. De bezoekers die dus op deze pagina (bestemming) terecht komen hebben het doel behaald en zorgen voor een conversie.
Doelen instellen

Let op: Het is dus belangrijk dat websitebezoekers alleen na het invullen van het formulier op de bedankpagina komen.

Stap 3: Doeldetails
Bij de laatste stap vullen we in welke url gemeten moet worden als “Bestemming”. In het geval van het bovenstaand voorbeeld is de URL van de bedankpagina www.voorbeeld.nl/bedankt/. We vullen daarom in: Bestemming > is gelijk aan > /bedankt/
Google Analytics

Ik heb een doel ingesteld. En nu?

Google Analytics meet je doelen pas vanaf het moment dat je het doel hebt ingesteld. Doelen kunnen niet met terugwerkende kracht gemeten worden. Een aantal weken nadat je het doel hebt ingesteld kan je het doel gaan Analyseren. Ga hiervoor in Google Analytics naar Rapportage > Conversies > Doelen.

analyse

In het voorbeeld hierboven kunnen we zien dat in de periode 01-01-2016 t/m 17-03-2016 er in totaal 18 succesvolle contactaanvragen zijn gedaan via het contactformulier. Als we verder kijken zien we dat van deze 18 aanvragen 72,22% vanuit een betaalde verwijzing (cpc) en 22,22%  vanuit de organische zoekresultaten in Google op de website terecht zijn gekomen. Je kan dus concluderen dat bezoekers vanuit de betaalde verwijzing beter converteren.

Door bovenstaande gegevens toe te voegen aan je Google Analytics dashboard heb je deze gegevens makkelijk en overzichtelijk bij elkaar. Mijn collega Tim heeft een artikel geschreven over hoe je gemakkelijk gegevens aan je Google Analytics dashboard kan toevoegen.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het instellen van doelen in Google Analytics? Vul dan het contactformulier in op deze pagina en wij helpen je hier graag mee.

Over de auteur

Jordy