Google blijft zich als zoekmachine ontwikkelen en wil de gebruiker steeds beter begrijpen en van dienst zijn. Mensen gebruiken bij hun zoekopdrachten niet alleen losse woorden, maar ook zinnen en vragen. Het is belangrijk dat zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten bij wat mensen zoeken. Hiervoor gebruikt Google semantic search.

Wat is semantic search?

Het begrip semantic (semantiek) stamt uit het oude Griekenland en is de wetenschap waarbij de relatie tussen woorden, zinnen en symbolen en hun betekenis onderzocht wordt. Google gebruikt dit om de zoekresultaten logischer te maken, ze noemen dit semantic search.

Context afhankelijk

Zoekresultaten in Google zijn door semantic search niet meer alleen afhankelijk van het zoekwoord, maar ook van de context waarin de zoekopdracht wordt gedaan. Er wordt bij elke zoekopdracht rekening gehouden met locatie, actuele trends en synoniemen en variaties van het zoekwoord. Zo geeft Google betere zoekresultaten doordat ze de zoekopdrachten beter begrijpen.

Rankbrain Update

Semantic search is de snelst veranderende functie binnen de zoektechnologie. Dit komt o.a. doordat Google het systeem RankBrain heeft ontwikkeld. Dit systeem leert van zoekopdrachten die mensen doen en past hierop de zoekresultaten aan.

Hoe werkt semantic search?

Met een algemene zoekopdracht krijg je natuurlijk veel meer informatie dan wanneer je gerichter zoekt. Als je bijvoorbeeld in Google zoekt op “Utrecht” kun je verschillende dingen bedoelen. Hierdoor geeft Google alle informatie die het over Utrecht kan vinden. Je krijgt resultaten over de stad en provincie Utrecht, maar ook over de voetbalclub FC Utrecht. Door te zoeken op “Utrecht stand” weet Google met behulp van semantic search, dat je de voetbalclub en de stand in de eredivisie bedoelt. Door 1 woordje toe te voegen snapt Google al dat je de voetbalclub bedoelt en niet de provincie of plaats.

Zoekterm “Utrecht”
semantic search

Zoekterm “Utrecht stand”
semantic search

Rich answers

Google wil niet alleen zo precies, maar ook zo snel mogelijk antwoord geven op jouw vraag. Daarom toont het bij sommige zoekopdrachten blokjes met relevante informatie boven de zoekresultaten. Deze blokjes worden “rich answers” genoemd.

Bij de zoekopdracht “Utrecht stand” zie je door middel van rich answers meteen waar FC Utrecht staat in de eredivisie. Rich answers verschijnen ook als je zoekt op “weer Utrecht” en “bioscoop Utrecht”. Het Google maps kaartje met loodgieters in Utrecht dat je ziet wanneer je zoekt op “Loodgieter Utrecht” is ook een vorm van rich answers. Eigenlijk is een rich answer positie 0 in Google, want je staat boven het 1e zoekresultaat. Deze positie is erg waardevol en levert nog meer bezoek op dan nummer 1 in de zoekresultaten.

Zoekterm “loodgieter Utrecht”
semantic search

Zoekterm “how to boil eggs” in Google.com
semantic search

Hoe maak ik kans om bij rich answers vertoond te worden?

Rich answers in Google zijn nog volop in ontwikkeling en het is (nog) niet duidelijk hoe je als rich answer getoond kan worden. Het is veel proberen en testen. Op Google.com (Amerika) zie je bij allerlei vragen al rich answers. De vraag “how to boil eggs” bijvoorbeeld. Wanneer dit volledig in Nederland wordt uitgerold is nog niet bekend, maar dit zal ongetwijfeld gebeuren.

Om op algemene onderwerpen met veel voorkomende vragen vertoond te worden is al een goede ranking van je website nodig. Door te kiezen voor gespecialiseerde, minder voorkomende vragen in jouw vakgebied, maak je meer kans om als rich answer boven de zoekresultaten vertoond te worden. Het is slim om niet alleen de diensten die je aanbied te laten zien, maar ook de kennis die je erover hebt te delen op jouw website.

Een aantal punten die de kans op een vertoning als rich answer vergroten zijn:

  • Zet een vraag met het zoekwoord in een van de koppen op je pagina
  • Beantwoord die vraag duidelijk in een volledige zin zo ver mogelijk bovenaan de pagina
  • Kies een specifiek onderwerp
  • Gebruik synoniemen en varianten van je zoekwoord
  • Zorg dat je website een goede mobiele weergave heeft
  • Gebruik opsommingen in je teksten

Richt je op vragen die veel gezocht worden, over onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Je kunt deze vragen vinden door in Google de vraag in te voeren en nog niet op enter te drukken. Google doet dan suggesties van vragen waar veel op gezocht wordt. Klik nu op enter, onderaan de pagina met zoekresultaten zie je gerelateerde zoekresultaten,  die ook veel gebruikt worden. Veelgebruikte vragen starten o.a. vaak met “Wat is…” “Hoe werkt..” “Waar vind..” en “Waarom..”.

Stay Tuned!

Doordat de manier waarop mensen zoeken zich zal blijven ontwikkelen, zal Google ook de zoekmachine en zoekresultaten blijven ontwikkelen. Het is daarom belangrijk dat je hier rekening mee houdt bij het optimaliseren van jouw website. Zorg ervoor dat je de vragen die jouw (potentiële) klanten hebt kunt beantwoorden. Saleswizard houdt alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing in de gaten. Hierdoor kunnen wij jou perfect adviseren en zorgen we ervoor dat jouw site vindbaar blijft.

Over de auteur

melvin

Melvin is bij Saleswizard verantwoordelijk voor linkbuilding.
Hij zorgt ervoor dat de links die worden geplaatst betrouwbaar, relevant en van goede kwaliteit zijn. Hierdoor leveren de geplaatste links het gewenste resultaat, namelijk het verbeteren van de vindbaarheid.

Daarnaast heeft Melvin ervaring met SEO & SEA.