Google heeft dit weekend wereldwijd een belangrijke wijziging doorgevoerd in de vertoning van adwords advertenties: alle advertenties aan de rechterzijde zijn verdwenen! De wijziging geldt voor desktop searches, niet voor mobile searches. Tegelijk vertoont Google niet langer 3 maar 4 advertenties bovenaan de pagina bij hoog concurrerende zoekopdrachten. De hele lay-out van de pagina is veranderd.

Praktijkvoorbeeld: Hypotheekadviseur

adwords rechterzijde

4 advertenties bovenaan

Hypotheek adviseur is van oudsher een zeer concurrerend woord. Je ziet het direct, de hele lay-out is veranderd. Bovenaan staan nu 4 in plaats van 3 advertenties. Gevolgd door 1 organisch zoekresultaat en daarna de resultaten uit Google maps.

Geen advertenties aan rechterzijde

De belangrijkste wijziging valt direct op: Geen advertenties meer aan de rechterzijde. Eerder stonden hier nog 7 kleinere advertenties. Nu niet meer. De pagina lijkt zelfs een beetje kaal zo. Als je verder naar onderen scrollt, zie je ook weer een advertentie. Dit zullen er wel meer worden.

Meer advertenties boven- en onderaan

Conclusie: meer Adwords advertenties aan de boven- en onderzijde. Geen enkele advertentie meer aan de rechterzijde.

Google shopping nog wel aan rechterzijde

Bij het testen van andere zoekopdrachten lijkt de positie aan de rechterzijde nu geserveerd te zijn voor Google Shopping Results.

Wat betekent dit voor je Adwords Campagne?

In Adwords kan je bieden op zoekopdrachten. De kwaliteit en relevantie van je advertentie bepaalt samen met de hoogte van je bod de positie van je advertentie.

Is je positie gemiddeld lager dan 4, dan zul je meer moeten bieden of de kwaliteit van je advertentie moeten verbeteren.

Is je positie gemiddeld 1-4, dan zul je deze posities goed in de gaten moeten houden, want het wordt dringen aan de top.

Wat betekent voor je organische resultaten?

Voor de niet betaalde organische resultaten verandert er ook wat. Er wordt weer 1 resultaat boven de Google Maps resultaten vertoond (dit resultaat was sinds de laatste update verdwenen). Maar de andere resultaten 2-10 zakken door de extra advertentie nog een stukje verder naar beneden. Normaal gesproken levert dat dan ook minder kliks op.

Minder Resultaat uit Google Campagnes?

Zoals bovenstaande duidelijk maakt zijn er winnaars en verliezers. Behaal jij minder resultaat uit je betaalde en/of organische google campagnes, dan behoor je tot de laatste categorie. Maar ook winnaars moeten opletten want het wordt dringen aan de top.

Heb je advies of hulp nodig bij je Adwords Campagne of de vindbaarheid van jet website? Laat het ons weten!

En vind je dit bericht nuttig of leuk? Laat het even weten op Facebook!

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.