Het wordt steeds duidelijker dat Google website statistieken actief gebruikt om de positie van jouw website in de zoekresultaten te bepalen en te veranderen. Als je erover nadenkt is dat natuurlijk ook wel logisch. Google wil de zoekresultaten tonen die het beste bij de zoekopdracht aansluit. Als op een zoekresultaat A meer wordt geklikt dan op een resultaat B, zal Google A hoger gaan ranken. Maar er zijn meer statistieken die de posities zowel negatief als positief beïnvloeden.

Click Through Rate (CTR)

De CTR is het aantal website bezoekers dat daadwerkelijk op het zoekresultaat heeft geklikt gedeeld door het aantal dat het zoekresultaat heeft gezien. Over het algemeen levert een eerste positie in Google meer op dan een tweede en een derde. Maar toch kan het zo zijn dat een tweede positie relatief meer clicks genereert dan je zou verwachten. Je kan de CTR verbeteren met een aanspreken Titel, URL en Metabeschrijving van je pagina of blog. Hierna zie je 2 voorbeelden van dit blog waarbij het eerste resultaat automatisch is gegenereerd en het tweede is geoptimaliseerd.

Automatische SERP

Geoptimaliseerd Resultaat

Dwell time

Kort gezegd is dwell time de verblijfstijd op een pagina, voordat een bezoeker terugkeert naar de zoekresultaten in Google of naar een andere pagina klikt. Hoe langer een bezoeker dus op een pagina blijft, hoe beter dat is voor je posities. Google neemt daarbij aan dat hoe langer je op een pagina blijft hoe beter de content dus is. En hoe beter de content, hoe hoger je scoort in Google. Je kan de dwell time of verblijftijd op een pagina verbeteren door:

  • betere kopteksten te gebruiken
  • goed leesbare teksten te schrijven
  • een snelle laadtijd van je website

Pogo-Sticking

Pogo Sticking beschrijft het gedrag waarbij een gebruiker op een zoekresultaat klikt en direct weer terugkeert om het volgende resultaat aan te klikken. Kennelijk sluit de pagina niet aan bij het zoekresultaat en wordt direct weer verder gezocht. Meestal kenmerken dit soort pagina’s zich door een hoge bounce rate. De bounce rate is het percentage bezoekers dat de website direct weer verlaat na het bezoeken van 1 pagina. Over het algemeen is een bounce rate van:
• 10 – 40 % = Goed
• 40 – 60 % = Redelijk
• 60 – 100 % = Slecht

pogo sticking

Optimaliseer je statistieken en verbeter je posities in Google

Sommige van deze statistieken zijn te manipuleren zoals bijvoorbeeld de CTR en de dwell time. Dat dit werkt blijkt zelfs overduidelijk uit het experiment dat Rand Fishkin daarmee uitvoerde. Binnen 70 minuten zorgde hij ervoor dat een zoekresultaat van positie 4 naar positie 1 steeg. Verleidelijk maar……Niet doen!

Zo langzamerhand elke truck in het boek wordt door Google afgestraft, dus laat je niet verleiden door manipulatie. Wat je wel kunt doen is:

  • zorgen voor goede content die uitnodigt verder te lezen
  • geoptimaliseerde titels en metatags om beter op te vallen
  • de laadtijd van je website verbeteren

Wil je dat wij je helpen bij het verbeteren van je website statistieken? Laat het ons weten. Vul het formulier in of bel 088770999. Wij nemen dan contact met je op voor een vrijblijvende analyse!

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.