De belangrijkste ranking factoren op een rij

De meeste SEO bedrijven schatten dat er ruim 200 factoren van belang zijn voor de positie van je website. Daarnaast verandert Google regelmatig de wijze waarop het omgaat met deze factoren. Wanneer je al deze Google Updates en factoren, moet bijhouden verlies je al snel het overzicht. Daarom zet ik in dit artikel de belangrijkste ranking factoren voor je op een rij.

1. Linkprofiel

Met je linkprofiel bedoel ik de kwaliteit van de links die naar jouw website verwijzen. Een goed en gevarieerd linkprofiel bestaat uit relevante links van goede websites, startpagina’s, blogs en andere bronnen zoals social media. Een goed linkprofiel kan je omhoog helpen in Google. Maar een spammy linkprofiel maakt je al snel onvindbaar. Is je linkprofiel niet op orde of heb jij je bezig gehouden met 1 of meerdere van deze linkbuilding fouten, dan is het verstandig je links op te schonen.

2. Aantal Links

Alhoewel Google alle soorten van linkbuilding bestrijdt, blijkt het aantal links nog steeds van enorm belang voor de positie van je website. Het aantal domeinen waarop jouw links staan, is nog belangrijker. Maar let op te veel links van 1 domein, kan weer tegen je werken. Ook als er te veel links bijkomen in een korte tijd, werkt dat vaak averechts. Meer links werken alleen als er een goede strategie aan ten grondslag ligt.

3. Link Relevantie

Voor veel webmasters is het nog praktijk om zoveel mogelijk aan linkruil te doen. Het onderwerp maakt kennelijk niet uit getuige de stroom van vervelende en irrelevante linkruil verzoeken die wij nog steeds ontvangen. Als je al aan linkruil wil doen, ruil alleen links als deze iets met je website van doen hebben.

4. Link diversiteit

Nog niet zo lang geleden was het praktijk om je website vooral te linken met het woord waarop je gevonden wilt worden. Met de introductie van de Penguin Update, is aan deze praktijk volledig een einde gekomen. Als je nu te veel linkbuild op het woord waarop je wil worden gevonden, word juist niet meer gevonden op dat woord. Ook is het niet slim om alleen naar 1 pagina van je website te linken. Veel afwisseling van links is dus verstandig.

5. Paginatitel

De titel van de pagina is een zeer belangrijke ranking factor. Als je naar top 10 posities kijkt in Google, dan staat ook bijna altijd het woord waarop je zoekt 1 of meerdere keren in de titel. Ook komt het zelfde woord vaak voor in de metabeschrijving van de pagina.

6. Unieke pagina’s

Zorg er altijd voor dat je unieke pagina’s hebt op je website. Zodra je meerdere pagina’s op je website maakt met dezelfde kopteksten en metabeschrijvingen, maak je het moeilijker voor Google om te bepalen wat je belangrijkste pagina is.

7. Zoekwoorden Dichtheid

Alhoewel Google steeds beter begrijpt waarover pagina’s gaan, telt zoekwoorden dichtheid nog flink mee. Zoekwoorden dichtheid is het aantal keer dat het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, voorkomt in je tekst, koptekst en subkoppen. Er lijkt zelfs een minimum te bestaan van minimaal 1,4 %.

8. Aantal woorden

Het aantal woorden op een pagina, is zeer bepalend voor de posities. Vaak staan pagina’s met veel worden hoger in Google dan pagina’s met minder woorden. Het minimum van 300 woorden is bij hoge concurrentie al lang niet meer toereikend. In de top 10 staan vaker pagina’s met 1000 of meer worden.

9. Unieke Content

Enkele jaren geleden werd tekst niet zelden volledig gekopieerd van andere websites. Soms zelfs met speciaal daarvoor ontwikkelde tools. Nu werkt deze praktijk tegen je. Gebruik je gekopieerde tekst op een pagina of op je website, dan merk je dat snel aan je posities. Zorg dus altijd voor unieke zelf geschreven content.

10. Snelheid van je website

Google hecht veel waarde aan de snelheid van je website. Snelle websites scoren hoger in Google. Je kan de snelheid van je eigen website testen via deze link. Zorg er altijd voor dat je website sneller is dan je concurrenten. Vaak is je website sneller te maken door een snellere webserver te kiezen en technische optimalisatie door te voeren.

11. Responsieve/Mobiele website

Vorig jaar heeft Google een update doorgevoerd waarbij het voorrang geeft in de zoekmachine resultaten aan mobiele websites boven niet mobiele websites. In elk geval geldt dat voor de mobiele zoekresultaten. Niet onbelangrijk wat mobiele search bedraag vaak al meer dan 40%. Onlangs heeft Google een eigen platform gelanceerd waarmee mobiele websites nog sneller en beter worden. Grote kans dat het gebruik van dit platform ook een belangrijke ranking factor wordt.

12. Sitemap

Er zijn verschillende tools beschikbaar die een sitemap genereren, het overzicht van je pagina’s en berichten van je website. Het koppelen van je sitemap aan Google webmastertools helpt Google, je pagina’s te indexeren. Als je de sitemap bovendien koppelt aan aan de footer, dan zijn al je onderliggende pagina’s direct vanuit je homepagina te vinden. Ook dat zorgt voor een betere vindbaarheid van je onderliggende pagina’s.

13. Websitestatistieken

Er zijn verschillende aanwijzingen dat een hogere CTR, lagere bounce rate en hogere dwell time, bijdragen aan een hogere positie in Google. Deze statistieken kan je beïnvloeden door betere kopteksten te gebruiken en te werken aan betere teksten en gebruiksvriendelijkheid.

14.  Social Media

Social Mention op Twitter, Facebook en Google Plus, draagt bij aan een betere vindbaarheid van je website. Er is bijna een 1-op-1 relatie tussen bedrijven die hoog scoren in Google en hun social media engagement. Veel activiteit en vooral interactiviteit op social media leidt dus tot een betere positie in Google.

Deze 14 factoren in de praktijk gebruiken?

Als je meer wilt weten over deze 14 factoren en basisbeginselen van Zoekmachine Optimalisatie, dan is onze cursus zeker wat voor je. Wil je vrijblijvend advies over hoe wij jouw website beter vindbaar kunnen maken, vraag dan onze gratis SEO Scan aan. Daarmee nemen we je website onder de loep en adviseren wij je hoe we je website beter vindbaar kunnen maken.

Heb je wat gehad aan dit artikel? Deel het dan!

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.