Sinds vorige week is Google begonnen met het versturen van waarschuwingen voor mobiel onvriendelijke websites. Webmasters ontvangen deze waarschuwingen via Google Webmastertools als hun website mobiel onvriendelijk is. Het is geen aankondiging van een Google penalty, maar wel een waarschuwing van Google. Google wil zo een einde maken aan de frustratie van mobiele gebruikers. Binnenkort wordt er wel een aanpassing van het zoekmachine algoritme verwacht, waarbij mobiel onvriendelijke websites lager in de mobiele zoekresultaten zullen worden vertoond.

Wat is mobiel (on)vriendelijk?

Mobiel vriendelijk webdesignMobiel vriendelijk wil zeggen dat de website geschikt is voor mobiel gebruik en het doel waarvoor de gebruiker je website bezoekt. Als de bezoeker een bestelling wil doen op je webshop, maak dat dan zo eenvoudig mogelijk. Als de bezoeker een blog of artikel wil lezen, richt je dan vooral op het leesbaar maken van de inhoud en minder op de vorm en leuke extraatjes. Via deze link van Google kan je testen of jouw website mobiel vriendelijk is. En als je een Google webmaster account hebt kan je een mail van Google verwachten.

Waarom is een mobiel vriendelijke website noodzakelijk?

Uiteraard is het mogelijk om deze berichten te negeren, maar is dat verstandig? Het antwoord op deze vraag is natuurlijk nee. Het mobiel internet groei al jaren maar is in 2014 met zo’n 67% gegroeid. Is je website niet geschikt voor mobiele apparaten, dan haakt de bezoeker vrijwel direct af.

Mobiel onvriendelijk niet zonder gevolgen

Vandaar dat Google in de mobiele zoekresultaten al enige tijd aangeeft of een website wel of niet geschikt is voor mobiele apparaten. Sinds een jaar merkten wij al dat het een positieve invloed had als je website mobiel vriendelijk is. Binnen enige tijd zal het zelfs negatieve consequenties hebben als jouw website mobiel onvriendelijk is. Meestal volgt er namelijk een belangrijke algoritme update van Google op het versturen van dit soort waarschuwingen in Google.

Hoe maak je een website mobiel vriendelijk?

De wijze waarop je een website mobiel vriendelijk maakt, verschilt per gebruikt platform waarop de website is gebaseerd. Belangrijk is dat de website zich aanpast aan het soort en formaat mobiel apparaat. De techniek die daarbij wordt gebruikt is responsive (adaptive) webdesign (RDW). Er is slechts één website met één inhoud, alleen de wijze waarop deze wordt vertoond, verandert.

 Wat je zeker niet moet doen

faulty-redirectDe afgelopen jaren zijn er een aantal bedrijven die goedkoop je website mobiel maken door een kopie te trekken en bezoekers redirecten naar de door hun gemaakte kopie. Google ziet dat als een kopie website en een ongewenste redirect. Je houdt bezoekers als het ware voor de gek. Voordat je naar de aparte mobiele website klikt, geeft Google je eerst een waarschuwing.
Belangrijk is dus dat je uitgaat van één en dezelfde website en inhoud en deze op een responsieve wijze toont aan je bezoekers.

Kosten van een mobiel vriendelijke website

De kosten van een mobiele website hangen af van het gebruikte platform en de ouderdom van je website. Is je website meer dan drie jaar oud, dan valt het te overwegen een nieuw webdesign te implementeren waarin de responsieve functie is ingebakken. De kosten van een geheel nieuw webdesign zijn vaak lager dan het bouwen van een aparte mobiele website bovenop een bestaande website. Is je website nog niet zo oud en bijvoorbeeld gebaseerd op WordPress, dan vallen de kosten enorm mee. Hier kan je de handleiding vinden om je website mobiel geschikt te maken.

Waarschuwingen en lagere posities voorkomen

Is je website nog niet geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers, dan is het nu echt de hoogste tijd om actie te ondernemen. Door de waarschuwingen van Google mis je nu al bezoekers zonder dat je dat weet. En dat wordt alleen maar erger zodra Google de verwachte update uitrolt en je website flink zal dalen. Heb je hulp nodig bij het mobiel vriendelijk maken van je website? Laat het even weten!

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.