Terwijl wij allemaal van een heerlijke vakantie genoten heeft Google de boel deze zomer weer lekker opgeschud. De afgelopen tijd heeft Google weer een stroom aan wijzigingen doorgevoerd, waarvan de impact op de rankings varieert van klein naar groot. Hierna zet ik ze op een rij voor je, dan ben je weer helemaal bij.

  • 12 juni: introductie Google mijn bedrijf
  • 28 juni: auteursfoto’s verdwijnen
  • 2¬† juli: toename van nieuwsgerelateerde berichten
  • 24 juli: Pigeon update
  • 6 augustus: HTTPS:// toegevoegd als ranking signal
  • 19 augustus: Google pakt grote linknetwerken aan

Google Mijn Bedrijf

GooglePlusGoogle heeft de afgelopen jaren bedrijven op verschillende manieren de mogelijkheid geboden het eigen bedrijf onder de aandacht te brengen. Dat kon via Google Places, Google Plus en Google Maps. Afhankelijk van de wijze van inloggen, werden je verschillende mogelijkheden geboden. Vanaf 12 juni heeft Google dit ge√Įntegreerd in en samengevoegd tot Google mijn Bedrijf. Via Google Mijn Bedrijf kunnen ondernemers nu gemakkelijker hun recensies, vestigingen, statistieken en foto-,film- en tekstmateriaal over hun bedrijf beheren. Een flinke stap voorwaarts in gebruiksgemak. Hier kan meer lezen over het aanmaken van je Google Mijn Bedrijf account.

Auteursfoto’s verdwenen uit de zoekresultaten

Door je GooSaleswizard-bloggengle Plus account te koppelen met je website, kon je sinds 2012 het auteurschap claimen. Op deze wijze kon je je eigen pasfoto naast de zoekresultaten in Google laten tonen. Ik weet niet of je het hebt gemerkt, maar alle deze auteursfoto’s zijn verdwenen. Voor fanatieke auteurs erg jammer, want door deze foto’s viel de website meer op tussen alle andere resultaten en was de kans dat erop geklikt groter. Het auteurschap kan nog steeds worden gekoppeld en heeft ook nog steeds nut als rankingsfactor, maar het leuke bijkomend voordeel ervan is verdwenen.

 Toename van nieuwsgerelateerde berichteniphone

Op de eerste pagina in Google zul je steeds meer en vaker actuele nieuwsberichten over het onderwerp waar jij op zoekt aantreffen. Als je bijvoorbeeld meer wilt weten over de Iphone krijg je nu vrij prominent in beeld de actuele nieuwsitems over de Iphone. Dat kun je zien op het screenshot hiernaast. Dit soort berichten is ongeveer verdubbeld en het aandeel in de eerste 10 resultaten bedraagt nu ongeveer 12%.

De Pigeon Update

Na Panda, Penguin en Hummingbird updates verscheen opeens uit het niets de Pigeon Update. Alhoewel deze update nog niet in Nederland is uitgerold, kan al wel worden vastgesteld dat Google de wijze waarop zij de lokale resultaten verwerkt, volledig verandert. De Pigeon Update:

  • verkleint het aantal plaatsvermeldingen (het lijstje van lokale bedrijven dat wordt vertoond op de eerste pagina)
  • vergroot het aandeel van bedrijvengidsen
  • verbetert de relevantie van lokale resultaten

In de Engelstalige landen is deze update al uitgerold en daar zijn de verschuivingen heftig. In Nederland is het nog even afwachten.

HTTPS als Ranking Signal

Toen Google op 6 augustus aankondigde dat het HTTPS voortaan als ranking signal ging gebruiken, buitelden de webmasters zich in paniek over elkaar heen. Het HTTPS protocol is een extra beveiliging waarvoor je als webmaster een SSL certificaat dient aan te schaffen en te installeren. Het protocol beveiligt de communicatie tussen computer en website over een weer. Het aantal aanvragen  voor dit certificaten zal flink zal gestegen, maar is dit allemaal wel noodzakelijk?

Voor een goede vindbaarheid is HTTPS beveiliging namelijk helemaal geen must.¬† Google hecht erg veel waarde aan een veilig internet en beschouwt het gebruik van HTTPS als een signaal dat de website veilig en betrouwbaar is. Als webshopeigenaar, waarbij je persoonlijke gegevens verwerkt, kan je eigenlijk niet zonder. Maar voor ‘gewone’ websites, blijft HTTPS voorlopig van een ondergeschikte rol. Het is en blijft dus slechts 1 van de meer dan 200 rankingsfactoren,¬† maar duidelijk is wel dat het belang gaat toenemen.

penguindropGoogle pakt grote linknetwerken aan

Alhoewel linkfarms, -netwerken en linkbuilding al een poosje in de ban zijn gedaan door Google, onderstreepte Google dit weekend nog maar eens dat het menens is met de aanpak tegen dit soort praktijken. Google verstuurde massaal berichten via Google Webmastertools aan Webmasters die zich op deze wijze bezighielden met linkbuilding. Hier kan je er meer lezen.

What’s Next?

Er zijn geruchten dat Google aan een majeure wijziging werkt van de wijze waarop het spam aanpakt. De baas van het webspamteam, Matt Cutss,  kondigde op zijn blog een verlof van enkele maanden aan. Black Hat webmasters speculeren sindsdien op een grote update. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn, dat Matt heerlijk van zijn vakantie geniet.

Hopelijk heb jij ook genoten van je vakantie en ben je nu weer een beetje bij als het gaat om de wijzigingen die Google afgelopen zomer heeft doorgevoerd. Mocht je vragen hebben over 1 over meerdere onderwerpen, laat het even weten. Vond je het interessant? Deel het even op Facebook of Google Plus!

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.