Rond het weekend van 20 mei 2014 heeft Google een update uitgerold van Panda: Google Panda 4.0. De eerste Panda update werd in februari 2011 geïntroduceerd gevolgd door een ander diertje genaamd Penguin. Daarna volgende een flinke serie van updates van zowel Panda als Penguin die het leven voor zoekmachine marketeers een stuk interessanter maakten. Voor webmasters die even snel geld willen verdienen op internet, is het leven er een stuk moeilijker op geworden. Kwaliteit en een goede inhoud van je website is een vereiste om hoog te scoren in Google: Content Rules!

Penguin, Panda en Hummingbird, wat doen ze ook al weer?

Panda update

De Panda update werd begin 2011 geïntroduceerd om websites met lage kwaliteit of gekopieerde inhoud lager te ranken in Google. Lage kwaliteit websites, uitsluitend bedoeld voor advertentie inkomsten, verdrongen goede echte websites steeds meer uit de zoekmachine resultaten. Met deze update corrigeerde Google dat.

Penguin update

Penguin werd een jaar later uitgerold op 25 april 2012 en had als doel overoptimalisatie en spammy linkbuilding praktijken aan te pakken. Overoptimalisatie betekent kort gezegd onnatuurlijk veel gebruik van het woord woord waarop je gevonden wilt worden op je website of pagina of in links naar je website. Spammy links zijn onnatuurlijk veel en slechte links naar je website, uitsluitend bedoeld om hoger te ranken.

Hummingbird update

Hummingbird werd gelanceerd op de 15e verjaardag van Google en had als doel om semantische zoekopdrachten te kunnen verwerken. Semantisch wil zeggen dat Google tracht te begrijpen wat je zoekt of vraagt en daarop antwoord wil geven met de best passende resultaten. In tegenstelling tot de andere updates was deze update dus niet zozeer bedoeld om spampraktijken tegen te gaan, maar meer om in te spelen op een andere manier van zoeken.

Zowel Panda als Penguin zijn de afgelopen jaren regelmatig van nieuwe date en versies voorzien. Elke keer werden zo’n 3 tot 15% van de zoekmachine resultaten be├»nvloed. Link-assistant heeft er een mooi overzichtje van gemaakt, wat ik je niet wil onthouden.
Penguin-panda-hummingbird

Wat is er nieuw aan Panda 4.0?

Telkens als er een update wordt uitgerold door Google, rollen de SEO experts direct over elkaar heen om er een mening over te geven. Nu het stof wat is neergedwarreld, leek het mij een goed idee om de echte veranderingen van Google Panda 4.0 even op een rij te zetten:

  • Websites met een consistente inhoud worden beloond met hogere posities. Meer inhoud, pagina’s, artikelen over hetzelfde onderwerp leiden dus tot hogere posities ten opzichte van een website waarbij meerdere onderwerpen aan bod moeten komen. Specialisatie loont dus.
  • Websites met veel interactiviteit door social shares en comments krijgen een duwtje omhoog.
  • Websites met een lage kwaliteit inhoud┬á of met gegenereerde pagina’s of tekst, dalen in Google. Een pagina met daarop slechts enkele regels tekst die niets of nauwelijks wat toevoegt, legt het dus af tegen een goed geschreven pagina met unieke tekst.
  • Websites met een duidelijke navigatie en een goede structuur worden beloond met hogere posities. Het loont dus de moeite om na te denken wat een gebruiksvriendelijke manier van navigeren is. En wat een goede structuur van je website is. Google Analytics bied je daarvoor veel gratis inzichten.

Is de inhoud van je website Panda Proof?

Als je vermoedt dat jouw website niet helemaal panda proof is, dan is er een eenvoudige manier om dat te controleren:

  1. Met behulp van Google Analytics kan je zowel het aantal bezoekers als je belangrijkste posities in Google checken. Zie je sinds het weekend van 20 mei een flinke daling, dan wordt het tijd om de kwaliteit van je website te verbeteren.
  2. In Google webmastertools kan je nagaan hoeveel pagina’s van je website zijn ge├»ndexeerd. Heeft je websites bijvoorbeeld 100 pagina’s, en zijn er maar 10 ge├»ndexeerd dan is er wat aan de hand. Google Panda 4.0 kan je website ranking negatief be├»nvloeden.
  3. Er zijn handige tools om de uniekheid van je teksten te controleren. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Copyscape om te controleren of de teksten wel uniek zijn. Zijn je teksten niet uniek en geheel of gedeeltelijk gekopieerd van andere websites, dan kan je deze het beste herschrijven.

Hoe verbeter je de inhoud van je website?

Zoals inmiddels wel duidelijk is, zeker na de uitrol van Google Panda 4.0: Websites met een goede kwaliteit, unieke teksten, goede navigatie, structuur en een goede focus worden beloond met hogere posities. De hoogste tijd om je website dus eens goed onder de loep te nemen. Is je website nog wel gebruiksvriendelijk? Is de inhoud nog wel relevant? Is het tijd voor nieuwere actuele inhoud? Moet er meer informatie op je website? Panda 4.0 betekent misschien wel dat je opnieuw moet beginnen met het opstellen van een content en linkbuildingstrategie. Ben je daar nog niet aan toe, volg dan de volgende stappen om beter in te spelen op Panda 4.0:

Stap 1: Identificeer de pagina’s met een lage kwaliteit

Pagina’s met een lage kwaliteit zijn bijvoorbeeld pagina’s met geheel of gedeeltelijk gekopieerde tekst. Of pagina’s met maar weinig informatie of die eigenlijk maar weinig toevoegen aan je website. Je kan overwegen deze niet te laten indexeren door Google of deze herschrijven.

content-is-kingStap 2: Identificeer de pagina’s die niet bijdragen aan je contentstrategie

Als jouw doel is om beter gevonden te worden op woorden die zijn gerelateerd aan “fietsen”, dan draagt een pagina over “auto’s” niet veel bij aan je contentstrategie. Zoek in plaats daarvan naar synoniemen en andere informatie die nuttig en relevant is voor “fietsen” en voeg deze content toe.

Stap 3: Maak je website interactief

Zorg voor interactie mogelijkheden op je website en pagina’s daarvan. Maak het eenvoudig mogelijk om pagina’s te delen via Facebook, Google Plus en Twitter. Eventueel kan je de mogelijkheid bieden om reacties toe te staan. Het toevoegen van film en andere dynamische onderdelen, draagt ook zeker bij aan de interactiviteit van je website.

Stap 4: Content Rules!!

Zorg voor een goede inhoud of content op je website. Google wordt wel eens verguist vanwege haar Google Updates. Maar de rode draad is toch echt dat wie goed doet, goed ontmoet. Don’t be evil is het mantra van Google. Zorg dus voor nuttige, goede inhoud op je website en je wordt uiteindelijk beloond.
In plaats van op een spammy manier te trachten op positie 1,2 of 3 te komen met 1 zoekwoord, is het beter een uitgebreide zoekwoordenanalyse uit te voeren rondom je eigen website. Waar zoekt de gebruiker op, welke zoekvarianten en welke synoniemen zijn er? Vervolgens zorg je ervoor dat de inhoud van je website daar netjes op aansluit.

Waar kunnen we je bij helpen?

Vul het formulier in voor een offerte of meer informatie



Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.