Google heeft Google Plus en Google Places vanaf vandaag omgedoopt tot en geïntegreerd in Google Mijn Bedrijf. Met Google Mijn Bedrijf kan je voortaan en je Google Plus Pagina beheren en je Google Places vermelding. Daarnaast kan je met dezelfde inlog je website statistieken bekijken en heb je inzicht in hoe vaak jouw Google vermelding is bekeken. Voor lokale bedrijven wordt het nu een stuk gemakkelijker hun lokale vermelding in Google te beheren en te optimaliseren.

Wat is Google Places

Google Places LoodgieterMet Google Places kan je als bedrijf je lokale vermelding beheren. Google gebruikt daarvoor Google Maps, wat onlangs ook is vernieuwd. Met Google Maps is het mogelijk om lokaal gebonden bedrijven te vinden. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een restaurant, een bakker of een hovenier. Google weet aan de hand van je IP adres of je mobiele internetverbinding je locatie en geeft jou de vermeldingen van bedrijven in de buurt. Deze vermeldingen zijn te herkennen aan de hand van het kaartje met de letters of het lijstje met bedrijven tussen de organische zoekresultaten.

Als je nu de oude link van Google Places wilt openen krijg je de volgende melding te zien van Google:  “Google Places Zakelijk is nu onderdeel van Google Mijn Bedrijf. Samen brengen ze het beste van Google bij elkaar op één plaats.” Met de nieuwe inlog kan je je bedrijfsinformatie in Google beheren, je vermelding in Google Maps en reageren op je recensies.

Wat is Google Plus

Google PlusNet als bij Facebook het geval is, kan je als bedrijf ook een Google Plus pagina maken. Met behulp van je Google Plus pagina kan je updates delen met je volgers, videomateriaal delen en nog veel meer. Met de introductie van Google Mijn Bedrijf verandert er eigenlijk niet zoveel voor gebruikers van Google Plus. Het enige is dat de plaatsvermelding nu handiger is te beheren. Voor de rest blijven alle functies hetzelfde als je al gewend was.

Als je op de afbeelding hiernaast klikt, kom je op de Google Plus pagina van Saleswizard. Alhoewel Google Plus beduidend minder gebruikers heeft dan Facebook (wat ook te merken is aan het aantal volgers), is het aantal weergaven dankzij o.a. Google Maps behoorlijk groot. Daarnaast draagt een vermelding van je website in Google Plus flink bij aan de vindbaarheid van je website zoals je hier al eerder kon lezen.

Vindbaar worden met behulp van Google Mijn Bedrijf

Als je vindbaar wilt worden met behulp van Google Mijn Bedrijf, dan zul je jouw profiel moeten optimaliseren. De keuze van de juiste branche en zoekwoorden in jouw profiel vormen daarvoor de basis. Maar zorg er daarnaast ook voor dat je het profiel volledig invult zoals je openingstijden, je omslagfoto, je profielfoto en een korte bedrijfsintroductie. Om een lokale vermelding te activeren zul je meestal ook een pincode moeten aanvragen bij Google Deze krijg je na enkele dagen toegestuurd om te vermelding in Google te beheren. Wat vaak bepaalt of minder of meer wordt getoond of lager of hoger is het aantal recensies (goed of slecht). 5 Google reviews kunnen jouw vermelding al net dat duwtje omhoog geven naar de eerste plek.

Google Mijn Bedrijf aanmaken

Google-BedrijvenHeb je nog geen bedrijfsvermelding in Google, dan kan je deze hier aanmaken. Heb je al wel de beschikking over een Google Plus pagina of Google Places account, dan word je automatisch doorgeleid naar de nieuwe pagina van Google Mijn Bedrijf. Google Mijn bedrijf is ook te beheren via je mobiele telefoon voor Android en binnenkort ook met een IOS app. Heb je hulp nodig bij het opzetten van je vermelding in Google Mijn Bedrijf? Wij verzorgen dat gratis voor je. Bel even naar 088-7709999 en wij helpen je graag.

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.