Vanaf vandaag is het voor Europese burgers mogelijk om persoonlijk gerelateerde zoekresultaten te verwijderen uit Google. Het Europese Hof heeft Google daartoe opdracht gegeven omdat zij van mening is dat “elke burger het recht heeft om vergeten te worden”. Bijvoorbeeld als je veroordeeld bent, failliet gaat of uit je huis bent gezet. Alle informatie waarnaar verwezen wordt die ontoereikend, irrelevant, niet langer relevant of overdreven is, kan op verzoek worden verwijderd.

Waarom maakt Google dit mogelijk?

Begin mei oordeelde het het Europese hof in het voordeel van een Spanjaard die een rechtszaak tegen Google had aangespannen. Google heeft altijd het standpunt gehanteerd niet verantwoordelijk te zijn voor de gepubliceerde content van derden. Ook nu voerde Google dit ter verdediging aan. Maar het hof oordeelde anders: Mensen hebben het recht hebben om online ‘vergeten’ te worden. Zoekmachines moeten daarom resultaten op verzoek verwijderen als naar informatie verwezen wordt die irrelevant of incorrect blijkt te zijn. Een fikse tegenvaller voor Google, die ondanks de uitspraak fel teenstander blijft van het verwijderen van resultaten uit de zoekmachine.

Nieuwe service ongekend populair

Dat de min of meer gedwongen service van Google aansluit bij een grote behoefte blijkt wel uit het feit dat binnen een dag al 12.000 verzoeken zijn ontvangen. Eerder ontving Google ook wel verzoeken, maar deze legden zij naast zich neer. Google geeft aan per verzoek een afweging te gaan maken tussen enerzijds volledigheid van Google en anderzijds de persoonlijke consequenties. Een behoorlijke klus dus voor Google. Google verwijdert echter wel meer resultaten uit de index. Bijvoorbeeld in verband met schendingen van auteursrecht. In april heeft Google nog 2 miljoen links naar Pirate Bay verwijderd.

Verzoek tot verwijdering indienen

Via deze link kan je een verzoek indienen bij Google om je persoonlijke resultaten te verwijderen. Om het verzoek in te kunnen dienen, heb je een geldig legitimatiebewijs nodig en moet je een aantal velden verplicht invullen. Google geeft dan aan het verzoek te zullen doorsturen naar de webmasters die verantwoordelijk zijn voor de verouderde of persoonlijke inhoud. Het is niet helemaal duidelijk hoe lang het duurt voordat je informatie is verwijderd. Ook geeft Google aan nog in gesprek te gaan met de privacy instanties. De procedure en werkwijze van Google kan dus nog veranderen.

Schadelijke informatie over bedrijven

Ook bedrijven hebben te kampen met resultaten in Google die voor hun niet wenselijk zijn. Voor zover ik heb kunnen nagaan, is het nog niet mogelijk voor bedrijven om verouderde of schadelijke informatie te verwijderen. Als bedrijven informatie uit de zoekresultaten willen hebben, hebben wij wel een oplossing bedacht. We zorgen er dan voor dat andere informatie voor de schadelijke informatie in Google wordt getoond. Zo kunnen we dan de schadelijke informatie naar de 2e of 3e pagina doen ‘verdwijnen’.

 

 

 

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.