DTG, De Telefoon Gids, maakt voortdurend reclame met Mo, schoenhersteller in Almere en Amsterdam. Mo is een volgens mij een super leuke ondernemer. Mo is schoenmaker en zijn vrouw is in hetzelfde pand een schoenenwinkel begonnen omdat ze hem nooit meer zag. Hij is de afgelopen jaren namelijk gegroeid van 30 naar 300 meter. Allemaal dankzij DTG. In de reclame van DTG zegt hij zijn succes te danken heeft aan DTG maar is dat zo?

De reclame van DTG

De vindbaarheid van de website van Mo

De website van Mo staat op www.meesterschoenmakers.nl. We hebben zijn posities gecheckt en vinden het volgende:

schoenhersteller

  • schoenherstellers: positie 1
  • schoenhersteller: positie 2
  • schoenreparatie: positie 8
  • schoenmaker Almere: positie 9
  • schoenmaker Amsterdam: positie 3
  • schoenmaker: 11

Al met al best ok toch? Of toch niet?

Hoeveel mensen zoeken er eigenlijk naar “schoenhersteller”?

Met behulp van het zoekwoorden programma kan je opzoeken hoe vaak er naar een bepaald woord wordt gezocht. Ik heb dat gedaan en er zoeken maar liefst 10 mensen per maand op het woord “schoenhersteller”. ¬†Dat wil zeggen in Almere en Amsterdam waar hij gevestigd is, want ik ben er maar vanuit gegaan dat niet veel mensen uit Maastricht zullen rijden voor Mo. Onderstaand de aantallen zoekopdrachten per woord dat voor Mo interessant is:

  • schoenherstellers: 10 zoekopdrachten per maand
  • schoenhersteller: 10 zoekopdrachten per maand
  • schoenreparatie: 10 zoekopdrachten per maand
  • schoenmaker Almere: 110 zoekopdrachten per maand
  • schoenmaker Amsterdam: 720 zoekopdrachten per maand
  • schoenmaker: 20 zoekopdrachten per maand

In totaal zijn er dus ongeveer 880 mensen per maand die op zoek zijn naar de diensten van Mo.

Hoeveel bezoekers heeft Mo dit opgeleverd?

Het aantal zoekopdrachten moet worden verdeeld over alle zoekresultaten in Google. Positie 1 levert gemiddeld het meeste bezoekers op: ca 35%. Positie 3 levert 9,5% op. Positie 10 levert het minste bezoekers op: 2,2%. Posities op pagina 2 en verder moeten met elkaar 8% verdelen. Dus  die posities vinden we niet interessant. Gebruikmakend van deze verdeling heeft Mo per maand ongeveer 73 bezoekers gehad dankzij de website van DTG. DTG heeft Mo dus wel een positie 1 in Google opgeleverd, maar bijna niemand zoekt op het woord schoenhersteller! Op de woorden waarop wel wordt gezocht staat Mo op plekje 3 en 9. Een gemiste kans dus voor Mo.

Hoeveel klanten heeft dit opgeleverd?

Normaal gesproken leidt ongeveer 5% van het aantal bezoekers tot een contact. Daarvan kan wel zo’n 40-50% klant worden. Dat betekent dat de exercitie van DTG toch al snel 3,5 klant heeft opgeleverd……Alleen als tussen die 3,5 klanten per maand Imelda Marcos zat, is de claim van DTG geloofwaardig.

Maar DTG beheert toch ook Adwords?

IMG_5524DTG beheert ook Adwords voor hun klanten. Waarschijnlijk is dat ook de enige manier waarop ze sowieso bezoekers genereren voor hun klanten. Wij hebben inmiddels enkele en campagnes en facturen mogen bekijken van DTG. DTG koopt de clicks in bij Google en belast door aan de klant. Meestal voor een vast bedrag per maand. Het is onmogelijk om te controleren of de clicks relevant zijn of conversies of klanten opleveren. Misschien dat Mo ook Adwords laat beheren door DTG, maar ik hoop dat hij daar niet te veel voor betaalt, want er valt niet veel te beheren met die paar zoekopdrachten per maand.

En die vermelding in DTG dan?

Oorspronkelijk was de Telefoon Gids en De Gouden Gids de inkomstenbron en corebusiness van DTG. Nog steeds kan je vermeld worden voor een flink bedrag in de telefoongids. Alleen gebruikt iedereen tegenwoordig gewoon Google. En het telefoonboek? Dat wordt nog maar selectief verspreid onder huishoudens die hem aanvragen of waarvan DTG denkt ze hem willen. De huishoudens die de telefoongids ontvangen, doen hem steeds vaker in de oud papierbak. Het bereik dat DTG noemt van 2,5 miljoen mensen per maand, tja. Ik heb er mijn vraagtekens bij. Want, wie kent er nog iemand die de papieren telefoongids gebruikt?

Dus, is Mo nu vindbaar of niet?

Ja eerlijk is eerlijk, Mo is vindbaar op het woord schoenhersteller. Maar DTG vertelt er niet bij dat er maar 10 mensen per maand zoeken op het woord schoenhersteller. Op de woorden waarop wel wordt gezocht, namelijk schoenmaker,is Mo ook best goed vindbaar. Maar het succes van Mo wordt er niet door verklaard.

Mo is vast een goede ondernemer want anders had hij zijn zaak niet van 30 naar 300 vierkante meter kunnen uitbreiden. Deze flinke uitbreiding van vierkante meters heeft vast iets te maken met het feit dat zijn vrouw in dezelfde zaak een schoenenwinkel is begonnen. Of misschien juist dankzij zijn medewerking aan het filmpje. Wie zal het zeggen. In elk geval is zijn¬†succes ¬†niet te danken aan de vindbaarheid van zijn website door De Telefoon Gids….

 

 

 

 

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.