Bereid je voor op het nieuwe jaar!

Social Media is continu in beweging. Tot voor kort was een groot deel van de Nederlandse bevolking nog te vinden op Hyves, terwijl dit sociale netwerk nu al weer is opgeheven, omdat het nauwelijks meer wordt gebruikt. Als ondernemer wil je natuurlijk weten, waar je doelgroep zich bevindt en hoe je deze zo snel, voordelig en effectief mogelijk kunt bereiken met de juiste boodschap. Om de concurrentie voor te blijven, is het belangrijk om vroegtijdig te anticiperen op trends en signalen in de markt, die van invloed zijn of kunnen zijn op (het gebruik van) Social Media. Vandaar dat ik in dit artikel 6 Social Media trends voor 2014 voor jou op een rij heb gezet.

Google+1. Google+ doet eindelijk zijn intrede

Er zijn in Nederland op dit moment nog maar weinig bedrijven die een Google+ profiel hebben aangemaakt, laat staan dat deze regelmatig gebruikt wordt. Echter gaat 2014 nu écht het jaar worden van Google+. Wereldwijd zijn er op dit moment al vele honderden miljoenen gebruikers actief en dit aantal is explosief aan het groeien. Doordat veel bedrijven inmiddels al beschikken over een Google account, hebben zij automatisch een Google+ account gekregen. Bovendien heeft Google handige koppelingen gemaakt met andere producten, zoals Google Hangouts, Youtube en het Android besturingssysteem, die het gebruik van dit Sociale netwerk zullen stimuleren. Een andere grote stimulans om als bedrijf, Google+ te gebruiken, is omdat dit sociale netwerk enorm bijdraagt aan de autoriteit van een website en daarmee de zoekresultaten van een website positief beïnvloedt. Bekijk de 15 redenen om met GooglePlus te starten.

Facebook thumb down2. Gebruik Facebook neemt langzaam af

Doordat steeds meer personen en bedrijven gebruik maken van Google+, neemt het gebruik van Facebook in 2014 enigszins af. Tevens zullen er komend jaar steeds meer jongeren zijn, die Facebook inruilen voor Twitter en Instagram. Echter blijft Facebook ook in 2014 nog steeds het grootste Sociale Netwerk en zal het grootste deel van de Nederlandse bevolking zeker nog te vinden zijn op dit platvorm. Het bezitten van een Facebook bedrijfspagina, blijft daarom ook komend jaar nog van groot belang. Bekijk 5 tips voor het verkrijgen van meer Facebook likes.

Social page takover3. Social page takover

Een trend die zich heeft ingezet en die ook in 2014 aanhoudt, is de zogenaamde Social page takeover. Dit nieuwe fenomeen is het afgelopen jaar verschillende malen zichtbaar geweest. Zo zijn we onlangs getuige geweest van het feit dat belangenorganisatie Wakker Dier de Facebookpagina van Albert Heijn heeft ‘overgenomen’. Wakker Dier heeft namelijk zijn Facebookfans opgeroepen om er gezamenlijk voor te zorgen dat de plofkip uit de schappen bij Albert Heijn verdwijnt. Zo hebben deze fans massaal gereageerd op de Facebookpagina van Albert Heijn, waardoor de supermarktketen op het eigen kanaal volledig in een negatief daglicht werd gebracht. Een zelfde soort actie heeft Greenpeace ondernomen op het Social Media kanaal van G-Star. Overigens zijn er ook op kleinere schaal voorbeelden te vinden van een dergelijke Social page takover. Deze acties blijken effect te hebben en zullen ook het komende jaar, regelmatig plaatsvinden.

Video content4. Content, content, content

In 2014 zal content een nog belangrijkere rol gaan spelen dan dat het nu al is. Content is een essentiële manier om vertrouwen te winnen en autoriteit uit te stralen. Hierbij gaat het om het publiceren van teksten, afbeeldingen, video’s etc., met als doel een relatie aan te gaan en te onderhouden met bestaande en potentiële klanten en relaties. Om dit te realiseren is het belangrijk om goed te bedenken wat, wanneer, waar en hoeveel je publiceert. Het komende jaar zal er overigens veel meer gebruik gemaakt worden van video en andere bewegende beelden. De opkomst van onder andere Vine en Instagram Video, alsmede het immens populaire Youtube, zal hierbij zorgen voor een nog grotere toename.

Social Media Mobiel5. Meer mobiel gebruik Social Media

Een andere trend die al enige tijd zichtbaar is en zich het komende jaar voortzet, is het gebruik van Social Media op mobiele apparaten. Inmiddels besteedt ongeveer de helft van alle Nederlanders minimaal een uur aan Social Media op een mobiel apparaat. Bovendien wordt er veel meer informatie gedeeld via een mobiel apparaat, dan via een desktop computer. Sociale netwerken zijn doorgaans uitstekend te gebruiken met een mobiel apparaat, maar wanneer er verwezen wordt naar andere platvormen, komt het regelmatig voor dat deze niet geschikt zijn voor het bezoeken via een mobiele telefoon of ander mobiel apparaat. Als ondernemer is het daarom verstandig om er voor te zorgen dat alle content die via Social Media gedeeld wordt, ook mobiel toegankelijk is. Een responsive webdesign is hiervoor een uitstekende oplossing.

Toename6. Social Media krijgt meer invloed op website rankings

Een laatste Social Media trend voor 2014, is het gegeven dat Social Media activiteiten een grotere invloed krijgen op de rankings in zoekmachines zoals Google. Bij het eerste punt, heb ik al aangegeven dat de koppeling met Google+ een grote invloed heeft op de autoriteit van een website. Daarnaast krijgen ook andere Social Media meer invloed op de autoriteit en daarmee de zoekresultaten van een website. Hoe meer relevante volgers, likes en shares, hoe beter het is voor de zoekresultaten van een website. Zorg er dus voor dat je bedrijf aanwezig is op de sociale netwerken en dat deze worden gekoppeld aan je website. Door vervolgens te zorgen voor veel interactie, zal je merken dat je website beter vindbaar wordt in de zoekresultaten van internet zoekmachines.

Anticipeer nu op deze Social Media trends

Wanneer je nu al anticipeert op de Social Media trends in 2014, zullen er binnenkort meer relevante contactmomenten ontstaan met (potentiële) klanten en relaties. Echter merken wij dat het voor veel ondernemers lastig is om Social Media op een effectieve manier in te zetten en om de gestelde doelen te bereiken. Vandaar dat wij speciaal voor deze ondernemers een Cursus Social Media hebben ontwikkeld. Bovendien kun je bij Saleswizard verschillende Social Media abonnementen afnemen, zodat je exact weet hoe je het maximale resultaat voor je bedrijf kunt halen uit de Social Media trends van 2014.

Over de auteur

Jordy