Wat is nu nog en effectieve linkbuilding strategieSinds de eerste Penguin update wordt mij regelmatig gevraagd wat nou een effectieve linkbuilding strategie is. Bijvoorbeeld omdat hun website is gedaald op bepaalde zoekwoorden of helemaal niet meer gevonden wordt. Of wanneer een nieuwe website maar niet gevonden wordt in Google. Al snel beland je dan bij het onderwerp linkbuilding omdat dit toch nog steeds 40-60% van de ranking factoren beslaat. Maar niemand lijkt echt meer te weten wat een effectieve linkbuilding strategie is. In dit artikel probeer ik een aantal handvatten daarvoor te geven.

Content strategie is de basis van een goede linkbuilding strategieContent is meer dan ooit King

Alhoewel een goede linkbuilding strategie je wel kan helpen, is de belangrijkste voorwaarde een goede inhoud van je website. Bevat jouw website unieke informatie van goede kwaliteit die aansluit bij wat wordt gezocht, dan is de basis gelegd voor een goede linkbuilding strategie. Google is zelfs van mening dat goede inhoud vanzelf wordt gelinkt dus dat een linkbuilding strategie helemaal niet nodig is. In elk geval is wel duidelijk dat de basis van een goede linkbuilding strategie een goede inhoud van de website is.

Wat is een goede content strategie?

Binnenkort zullen we daar nog veel meer over gaan schrijven, maar voor nu beschrijf ik in het kort hoe je een goede content strategie opstelt en uitvoert. Op de eerste plaats zul je moeten bepalen op welke woorden en woordcombinaties je gevonden wilt worden met je website. Deze lijst met zoekwoorden vormt de basis van je contentstrategie.

Er zijn veel tools waarmee je de beste zoekwoorden kunt achterhalen. Ik geloof echter in een combinatie van boerenverstand, analyse van websites van concurrenten en de zoekwoordenplanner van Google. Voor alle zoekwoorden op je lijst, vervolgens inhoud schrijven voor je op je website. Deze inhoud plaats je vervolgens op een logische en gebruiksvriendelijke manier op je website.

Wat je moet weten voordat je een linkbuilding strategie opstelt

Voordat je begint met het opstellen van een strategie, raden we jou aan de volgende artikelen te lezen:

Vooral de laatste link maakt de methoden duidelijk die vroeger goed werkten, maar nu worden bestraft met of een algoritme effect op je website of een manual penalty van Google. De mening van Google is duidelijk: bewust linkbuilden om de positie van je website te verbeteren mag niet. Als je dus gaat linkbuilden moet het lijken alsof dat op een volkomen natuurlijke manier gebeurt. Dat is dan ook het belangrijkste uitgangspunt voor een effectieve linkbuilding strategie. Overal waar “te veel” voor staat, bijvoorbeeld “te veel hoge PR links” of “te veel startpagina links”, is niet goed. Een natuurlijk mix van soorten en bronnen links met verschillende anchorteksten, is de enige manier waarop linkbuilding nog werkt.

Van welke soorten linkbronnen kan je gebruik maken?

Om links naar je website te kunnen genereren, kan je gebruikmaken van de volgende soorten links:

  1. startpagina’s
  2. linkruil
  3. link directories
  4. forums
  5. reageren op blogs
  6. artikelen schrijven en posten
  7. social media links waaronder Facebook, Twitter en Google Plus

Voor al deze bronnen geldt dat de links relevant moeten zijn. Gaat je website over linkbuilden, zorg dan dat je links komen te staan op bijvoorbeeld startpagina’s die gaan over linkbuilden. Maak daarnaast gebruik van een goede natuurlijke mix van soorten linkbronnen. Er is niet 1 link bron die je bovenaan in Google krijgt, het is de combinatie daarvan.

Welke anchortekst moet in de link staan?

anchortekstDe anchortekst is de tekst waarmee de link is gelinkt daar je website. Deze tekst was en is nog steeds van grote invloed op je linkprofiel. Nog maar 2 jaar geleden was het mogelijk om bijvoorbeeld met veel “linkbuilding” links gevonden te worden op linkbuilding. Sinds de eerste Penguin Update is dat echt voorbij. De grens van wat een natuurlijk percentage is, is gezakt van 60% naar nu ca 15%. Dat betekent dat nog maar 15% van de links het woord mogen bevatten waarop je gevonden wilt worden. Lager is wellicht nog beter. Andere anchorteksten kunnen zijn:

  • de naam van je bedrijf of blog
  • de URL van de website
  • woorden als “lees verder” en “klik hier”
  • zinsdelen met 5 of meer woorden
  • variaties en synoniemen

Zeker als je website of domeinnaam nieuw is, raad ik aan om voorlopig alleen maar te linkbuilden op je bedrijfs- of merknaam en je URL. De inhoud van je website bepaalt dan vanzelf waar je op gevonden wordt. Nadat  je website enkele maanden online is, kan je dit een beetje gaan sturen met behulp van artikelen die je post.

Kwaliteit van de links

In het algemeen geldt tegenwoordig “less is more”, in elk geval bij nieuwe domeinnamen en websites. Loonde het vroeger om in een zo kort mogelijk tijdbestek veel links te verkrijgen, nu is het tegenovergestelde het geval. Ga dus nooit in op aanbiedingen zoals “10.000 links voor 100 euro”, goedkoop is werkelijk duurkoop. Sterker nog, dit soort links zijn echt schadelijk voor je website. Concentreer je op enkele links met een goede kwaliteit. Kwaliteitsindicatoren zijn:

  • de Pagerank van de website;
  • de inhoud van de website;
  • het aantal bezoekers op de website;
  • de ‘neighbourhood” van de website (andere websites op de server)
  • de Domain Authority en page authority;

Pagerank was een goede indicator van de kwaliteit van de website. Maar sinds Google de Pagerank niet meer bijwerkt, lijkt Domain Authority een veel grotere rol in de kwaliteit te spelen. In dit artikel schreef mijn collega Jordy al het een en ander over Domain Authority. Duidelijk is dat enkele kwaliteitslinks veel meer doen dan bulk links op websites met een dubieuze kwaliteit.

Hoe kom je aan kwaliteitslinksHoe verkrijg je kwaliteitslinks?

Het verkrijgen van kwaliteitslinks is makkelijker gezegd dan gedaan. Kwaliteitslinks kosten namelijk veel tijd, creativiteit en geld. Bij het aanvragen van links blijken de webmasters bijvoorbeeld vaak concurrenten, ‘slapende particulieren’ of commerciële exploitanten te zijn die geld vragen voor plaatsing. Dus hoe ga je dan te werk? Hieronder geef ik een aantal tips die je daarbij helpen:

  • maak ‘eigen; startpagina’s aan. Mijn collega Karel Geenen heeft ze hier verzameld.
  • maak eigen expertblogs aan en verkrijg daarvoor Domain Authority
  • schrijf guestblogs op andere websites
  • investeer in enkele goede links op startpagina’s, maak daarvoor budgetvrij
  • overweg relevante website/domeinen aan te schaffen
  • zorg daarmee dat je wat te ruilen hebt en gebruik dan een a-b-c ruil
  • maak handig gebruik van je eigen social media accounts en die van anderen

De vijf stappen van een effectieve linkbuilding strategie

Samenvattend raad ik je aan de volgende stappen te doorlopen voor een effectieve linkbuilding strategie.

  1. Begin met een goede content strategie
  2. Analyseer je concurrenten en stel vast welke links nodig zijn
  3. Begin met het aanmelden bij startpagina’s
  4. Vervolg met het aanmaken van kwaliteitslinks
  5. Evalueer en onderhoud je linkprofiel

Met behulp van de Web Mastertools (GWT)van Google kan je je eigen linkprofiel goed evalueren. Je kan daarmee zien welke websites naar je website linken en vooral ook welke niet. Dat laatste geeft wat aan over de kwaliteit van de link. Tegelijkertijd kan je volgen op welke woorden je website wordt gevonden. Prima dus om Google daarvoor te gebruiken. Doe je iets niet goed, dan kan je in GWT een melding van “Unnatural Links” ontvangen. Check dus altijd je GWT als je gaat linkbuilden.

Hulp bij je linkbuilding strategie?

Terwijl ik dit artikel schrijf, bedenk ik me hoeveel ik niet heb  opgeschreven. Of hoeveel vragen het artikel weer oproept. Toch hoop ik je, zoals beloofd aan het begin van dit artikel, wel een aantal handvatten te hebben gegeven. Is dat zo, beloon me dan met social shares in Google plus, Linkedin Of Facebook. Blijf je zitten met een boel onbeantwoorde vragen, laat het dan even weten. Dan beantwoord ik ze alsnog graag. Je kan me bereiken via 088-7709999 of bijvoorbeeld via mijn GooglePlus account. en voeg mij toe aan je kringen.

Wil je de linkbuilding uitbesteden? Dat kan natuurlijk ook, kijk daarvoor even op onze pagina met het overzicht van onze linkbuilding services.

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.