linkbuilding-RIPDat er veel ging veranderen met de laatste update van Google, dat was iedereen wel duidelijk. Maar dat de penguin update 2.0 zoveel effect zou hebben, dat ik had zelf ook niet verwacht.

Linkbuilding is overleden

Ik heb namelijk een experiment uitgevoerd waaruit blijkt dat linkbuilding totaal averechts werkt om hoog te scoren in Google. Hier kan je meer lezen over het experiment. Je kan haast wel concluderen dat linkbuilding verleden tijd is, linkbuilding is overleden!

Waarom was linkbuilden belangrijk?

Linkbuilden heeft sinds jaar en dag bijgedragen aan een hogere positie in Google. Met linkbuilden zorg je voor meer links naar je website op forums, directory’s, blogs, linkruil met anderen en social media.Ā  Een beproefd middel dat door velen is gebruikt. Tot de Penguin Update die Google voor het eerst in mei 2012 introduceerde en afgelopen mei liet volgen door Penguin 2.0

penguin-update 2.0Wat is er veranderd na de eerste Penguin Update

De eerste Penguin Update legde het overmatige gebruik van het getargette keyword in de links aan banden. Dus als je gevonden wilde worden op “schoenen”Ā  en je had veel links met “schoenen” die naar jouw website verwezen, dan werkte dat prima, tot de eerste Penguin update. Er veranderde nog wel meer maar daar kan je hier meer over lezen.

En Penguin 2.0?

In mei 2013 werd Penguin 2.0 geĆÆntroduceerd. Daarmee werd linkbuilding verder aan banden gelegd. Ondertussen is wel duidelijk geworden dat dat lieve diertje voor linkbuilders enorme en vervelende consequenties heeft. Veel linkbuilders zijn nu zelfs druk met het verwijderen van door hun of door anderen verkregen links. De consequenties zijn dan ook enorm.

Lagere posities door linkbuilding

Om die consequenties in kaart te brengen hebben wij een linkbuilding experiment gestart. We hebben 5 websites gelanceerd gericht op de de zoekterm “Penguin Link Building”. Op deze websites hebben we 5 linkbuilding strategieĆ«n los gelaten variĆ«rend van geen linkbuilding tot geoptimaliseerde linkbuilding. De conclusie: het blog zonder linkbuilding is gestegen en als hoogste geĆ«indigd en alle andere blogs zijn gedaald door linkbuilding. Dat betekent nog al wat.

zoekmachineoptimalisatieHeeft linkbuilden dan nog wel nut?

Linkbuilden heeft volgens ons zeker nog zin. Een goede link naar jouw website is voor Google nog steeds een signaal voor een hogere positie. Maar dat moet dus een goede link zijn. Relevant, logisch voor de gebruiker, en niet louter en alleen bedoeld om de zoekresultaten te beĆÆnvloeden. En linkbuilding alleen is onvoldoende om een goede positie te behalen. Dit interessante onderzoek onder 120 seobedrijven geeft een goed beeld van alle actuele ranking factoren waarmee je rekening moet houden. Kortom linkbuilding is alleen nog effectief als je het als onderdeel ziet van een bredere aanpak en dit terughoudend en met beleid uitvoert.

 

 

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.