Eind vorige maand lanceerde Google Penguin 2.0 als opvolger van de eerste Penguin update in mei 2012. Beide updates hebben als doel het effect van zogenaamde linkspamming tegen te gaan.

Wat is er veranderd?

Sinds de uitrol van de update is er veel onzekerheid onder SEO bedrijven en website eigenaren over het nut van linkbuilding of sterker nog het negatieve effect van slechte links. Sommige SEO experts geloven zelfs dat linkbuilding in het geheel niet meer werkt. Maar is dat allemaal waar? Tijd voor een onderzoek dus want als je allemaal moet geloven wat er wordt geschreven dan zou je bijna paranoia worden…

Vijf verschillende linbuilding strategieën

Om het effect van 5 verschillende linkbuilding strategieën te kunnen testen heb ik 5 verschillende websites opgezet. Elk met ongeveer 300 woorden, hetzelfde WordPress Template en allemaal met als doel gevonden te worden op “Penguin Link building” oftewel PLB. Ook hebben de websites dezelfde keyword density. Hierna heb ik dit uitgewerkt in een tabel:

Positie van de websites op 25 februari 2014

Proefblog 1 Proefblog 2 Proefblog 3 Proefblog 4 Proefblog 5
Strategie 10 links met 20% PLB op blogs A 10 links met 20% PLB op blogs B 10 gevarieerde links op startpagina’s 10 links met 80% PLB op blogs B Geen links alleen inhoud
Positie van de websites op 2 juli 2013 16 23 18 17 26
Positie van de websites op 9 augustus 2013 59 119 76 36 16
Positie van de websites op 25 februari 2014 85 84 57 66 out

Verschillen in rankings op 2 juli

Op 2 juli is er nog geen enkele link geplaatst. Toch hebben de websites al posities opgebouwd en een verschillende ranking gekregen in Google. De keyword density in de page title kan een rol spelen net als de inhoud van de metabeschrijving. Het woord Penguin komt in de best scorende pagina’s 20% keer voor zowel in de page title als in de metabeschrijving. Interessant om daar nog eens op door te gaan, maar niet het doel van dit onderzoek.

Verschillen in rankings op 9 augustus

De opmerkelijke conclusie is dat de website zonder enige linkbuilding is gestegen en als hoogste is geëindigd. Alle andere websites zijn gezakt. Verliezer is Proefblog2 met een positie van 119. Voor deze linkbuilding is gebruik gemaakt van het blognetwerk van een concullega. Proefblog3 eindigt met een positie van 76 op de een na laatste plaats. Daarvoor is gebruik gemaakt van links op startpagina’s. Daarna volgt Proefblog1 op plekje 69. Hiervoor is ook geblogd maar op ons eigen netwerk. Op de 2e plaats – met positie 36 – staat proefblog4. Daarvoor is ook geblogd, alleen met 80% gebruik van Penguin Link building in de links. Dat valt in de categorie linkspam.
linkbuilding dood

Voorlopige conclusie: Linkbuilding helpt je posities om zeep!

Het is overduidelijk dat de nieuwe penguin update een enorme impact heeft op linkbuilding. Op basis van dit experiment moet je concluderen dat alleen linkbuilding op blogs of op startpagina’s je posities om zeep kan helpen. Content is King en linkbuilding is dood. Precies wat bedoeld is met de updates.

Of toch niet?

Alleen bij oudere websites zien wij het tegenovergestelde als resultante van linkbuilding. Soms zijn er maar enkele blogartikelen nodig om supermooie posities te behalen. Blijkbaar speelt de leeftijd van de website en de opbouw van het aantal links een enorm grote rol. Een ding is duidelijk: pas op met overmatige linkbuilding want de consequenties voor je website kunnen desastreus zijn, dat is inmiddels wel duidelijk.

Vervolg van dit experiment

Ik ben van plan om het experiment nog wat verder uit te breiden. Bijvoorbeeld door de proefblogs van extra content te voorzien. Volgende maand kan je de resultaten van deze maatregelen op deze plek lezen. Hopelijk vind je dit experiment leuk en wil je het delen!

Over de auteur