Adwordsenhanced campaignsGoogle voert momenteel een grote verandering door in het campagnebeheer van Adwords namelijk: Google Enhanced Campaigns.

Daarmee wordt het mogelijk om biedingen aan te passen aan het apparaat (mobiel, tablet of desktop/laptop) dat wordt gebruikt, aan de plaats waar wordt gezocht en het tijdstip waarop dat gebeurt.

Daarnaast is het ook nog eens mogelijk de advertentie en/of de extensies aan te passen aan de hand van het type apparaat dat wordt gebruikt. Via een omweg was dit al mogelijk, maar was je gedwongen voor elke variant een aparte campagne in te richten. Iets wat door het vele werk niet veel gedaan werd. Dankzij deze nieuwe verandering wordt dat veel eenvoudiger.

Hoe het werkt

Ik kan me prima voorstellen dat het de willekeurige adverteerder gaat duizelen, maar de nieuwe opties zijn zeer eenvoudig in het gebruik. In de adwords campagne, vind je bij de Tab Instellingen nu 3 extra mogelijkheden namelijk locaties, advertentieplanning en apparaten.biedingenaapassen In de meest linkerkolom staat nu bodaanpassing. Daarmee kan je het bod in Groningen bijvoorbeeld 80% verlagen. En mobiel bijvoorbeeld 50%. Als de klik dan ook nog eens midden in de nacht plaatsvindt, kan je dat ook aanpassen. Op deze manier voorkom je, zoals in de oude situatie het geval was, te veel betaalt voor sommige regio’s, tijdstippen of apparaten. En om dat dit heel eenvoudig is aan te passen en te beheren, haal je veel meer uit je adwordsbudget.

Voor wie is deze aanpassing van belang?

Veel adverteerders die de campagne zelf beheren, zullen misschien denken “de zoveelste verandering, ik heb daar even geen tijd voor” maar is dat verstandig? Ik vind van niet. De belangrijkste reden is misschien wel dat alle adwords accounts campagnes sowieso worden omgezet per 1 juni 2013. Adwordscampagne upgraden

Dan adverteer je dus automatisch tegen veel te hoge biedingen op mobiele apparaten, zonder dat je dat misschien wenst. Behalve dat je deze nadelige effecten niet wenst, kan je ook veel voordeel behalen met de nieuwe mogelijkheden. Door je campagne goed in te stellen, behaal je tot wel 20-30% meer rendement uit je campagne.

Enhanced Video

In deze video van Google wordt Google Enhanced Campaigns tot in detail toegelicht:

Gratis adwords check?

gratisadwordscheckHet zal je niet zijn ontgaan dat de mogelijkheden van adwords flink veranderen. Tegelijkertijd zorgt de crisis voor minder vraag en dus meer concurrentie op dezelfde zoekwoorden.

Hoogste tijd dus om je campagne tegen het licht te houden. Deze maand doen we dat helemaal gratis. Voor nieuwe en bestaande adverteerders bieden wij deze maand een gratis Adwords check aan.

Iets voor jou? Vul dan het onderstaande formulier in of bel me gewoon even via 088-7709999!

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.