In februari van dit jaar rolde Google de zogenaamde Venice Update uit. Deze update bestaat uit de onderdelen namelijk het bekende blok met de lokale zoekresultaten en andere minder zichtbare zoekresultaten.

Google zoekt met locatiegegevens

Google kan op 2 manieren jouw locatie herkennen namelijk als je bent ingelogd en aan de hand van jouw IP adres. Voordat Google de nieuwe lay-out introduceerde zag je heel duidelijk vanuit welke locatie je zoekt. Nu Kan je de locatie wijzigen door zoekhulpmiddelen aan te klikken en vervolgens de locatie te wijzigen. Zorg er dan wel voor dat je bent uitgelogd, anders toont Google als nog de lokale resultaten aan de hand van jouw profiel.

Zichtbare en onzichtbare veranderingen als gevolg van de Venice Update

Ongeveer 25% van de searches zijn lokaal gebonden zoals fietswinkel, schoenmaker of schildersbedrijf. De zichtbare resultaten zijn voor iedereen duidelijk, namelijk het blokje met resultaten, zie hieronder. Maar wat nu blijkt, is dat Google naast dit blok ook de andere zoekresultaten voor een gedeelte aanpast aan de hand van jouw locatie.

Jouw website op de eerste pagina is nu een stuk moeilijker

Door deze update wordt het lastiger om jouw website op de eerste pagina van Google te krijgen. Eerst worden namelijke zichtbare de lokale zoekresultaten getoond, vervolgens nog 1 of 2 onzichtbare en daarna volgen pas de locatieonafhankelijke resultaten.

Inspelen op de lokale zoekresultaten

In beginsel is het zeer eenvoudig om jouw website te tonen in de lokale zoekresultaten. Daarvoor meld je de website aan bij Google Places en zorgt voor actuele en juiste informatie. Google verifieert je aanmelding wel waardoor het enkele weken kan duren voordat deze actief is. Zorg er wel voor dat jij je bedrijf aanmeldt voor alle locaties waar je gevestigd bent.

 

Daarnaast bepalen een aantal andere factoren je lokale positie namelijk:

  • Staan de locaties waar je actief bent op je website
  • Staat er voor elke locatie enige unieke tekst op je website
  • Zijn je locatiepagina’s geoptimaliseerd door URL, Pagetitle, en Metabeschrijvingen
  • Verwijzen er lokale links naar jouw website

Wel of niet lokaal?

De trend naar lokale searches is niet te stoppen. Zeker nu het marktaandeel van mobiele search zo enorm stijgt. Daarvan is bekend dat meer dan 40% van de zoekopdrachten lokaal van aard zijn en misschien nog wel belangrijker dat ongeveer 60% n.a.v. de lokale zoekresultaten contact opneemt of de bedrijfslocatie bezoekt. Lokale zoekmachine optimalisatie is dus onmisbaar als het gaat om de vindbaarheid van jouw website. Onze verwachting is dan dat de Venice Update nog maar aan het begin van haar levenscyclus staat en dat deze ‘onzichtbare’ update nog veel impact zal hebben.

Vind je dit artikel nuttig, share het dan even via onderstaande knoppen.
Google

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.