Disavow links in GoogleIn juni van dit jaar werd het al aangekondigd door Google maar nu is het eindelijk zover: in navolging van Microsoft’s Bing biedt Google nu ook de mogelijkheid slechte links naar jouw website af te keuren. De nieuwe tool is onderdeel van Google Webmaster Tools en kun je hier vinden.

Wat houdt de Disavow Tool in?

Eerder schreef ik al een artikel hoe je niet moet linkbuilden omdat je website sinds de Penguin Update daardoor┬á kan zakken in Google’s zoekresultaten. Slechte links kun je met de nieuwe Disavow Tool van Google voortaan afkeuren. Als je dus vermoedt dat bepaalde links jouw websitepositie negatief be├»nvloeden, kun je voortaan gebruikmaken van deze tool. Maar Google geeft aan deze tool met grote terughoudendheid te gebruiken en niet voordat jezelf hebt geprobeerd de slechte links te verwijderen. Matt Cutts, hoofd van het antispam team van Google zegt daarover het volgende:

Het effect van linkspam

Als je gebruik hebt gemaakt van linkspam of een bedrijf hebt ingeschakeld dat zich daarmee bezighoudt, dan moet je niet verrast zijn als jouw website is gezakt. De afgelopen weken heeft Google opnieuw een serie updates ingevoerd dat linkspamming tegengaat. Hier kun je lezen welke dat waren.

Hoe kan je je website nu nog promoten?

De enige manier op je website te promoten is dat op een natuurlijke wijze te doen. Zorg voor een website met unieke content die echt wat bijdraagt en aansluit bij wat de gebruiker zoekt. Schrijf unieke en interessante content. Zorg voor goede links naar je website die komen van kwaliteitssites en die relevant zijn voor de inhoud van je website. Zorg voor interactie met je doelgroep en neem actief deel aan social media. Verwijder slechte of gekopieerde content van jouw site. Verwijder gekochte of slechte links naar jouw website.

Google jouw website opnieuw laten beoordelen

Als je ervan overtuigd bent dat jij je nu aan Google’s webmaster guidelines houdt kun je de website insturen voor een review door Google. Op deze pagina je een verzoek bij Google indien. In de praktijk kan het enkele weken duren voordat je verzoek in behandeling wordt genomen.

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.