De laatste tijd spreek ik steeds meer ondernemers die wel begrijpen dat ze ‘iets’ met Social Media moeten, maar eigenlijk niet zo goed weten wat en hoe. Hierna zet ik in 6 eenvoudige stappen uiteen hoe je Social Media voor je bedrijf kunt inzetten.

1. Stel duidelijke doelstellingen vast

Voordat je aan het ontwikkelen van je Social Media begint, is het verstandig om op een rij te zetten wat je er eigenlijk precies mee wilt bereiken. In een eerder artikel hebben wij 10 redenen om met social media te beginnen op een rij gezet. Zelf vind ik de belangrijkste:

  • Het vergroten van je doelgroep
  • Het verbeteren van je imago
  • Het verbeteren van de communicatie met je relaties
  • De vindbaarheid van je website verbeteren

Het kiezen en inrichten van social media

Het social media landschap is zo verschrikkelijk groot, dat je door de bomen het bos haast niet meer ziet. Wanneer je net begint met social media, raden wij jou aan de volgen accounts in te richten:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • GooglePlus

Bij het inrichten is van belang dat je een bedrijvenpagina inricht in plaats van dat je een particulier account neemt. Daarnaast kun je met foto’s en logo’s de accounts zodanig stylen dat deze overeenkomen met je huisstijl en de uitstraling van je bedrijf.

2. Integratie en koppeling van je social media met je website

Omdat je website nog steeds je belangrijkste visitekaartje is als bedrijf, is het verstandig deze te koppelen en te integreren. Aan de ene kant moet je het eenvoudig maken voor je website bezoekers om je social media te volgen. Dat kan bijvoorbeeld met de bekende Volg Ons icons van bijvoorbeeld Twitter.. Klik even op het vogeltje dan kun je ons direct volgen.
Aan de andere kant, vind je het natuurlijk ook leuk als bezoekers op je website berichtjes, aanbiedingen, etc. willen delen met hun social media relaties. Dat kun je voor hen vergemakkelijken door op je website de shareknoppen toe te voegen. Onderin deze pagina vind je ze ook. Ik zou het leuk vinden als je dit artikel shared met jou relaties.

3. Je doelgroep vergroten

Heb je de verschillende social media accounts ingericht, dan is het natuurlijk zaak om je doelgroep te vergroten in termen van volgers op Twitter, Likes op Facebook, meer relaties op LinkedIn en Google Plus. Het uitbreiden van je doelgroep lukt alleen als jij je proactief opstel. Vraag dus mensen om je te volgen, ga anderen volgen en nodig bekenden uit om via linkedin en facebook te connecten. Je kunt meerdere beheerders van je bedrijvenpagina’s aanstellen om zo nog sneller je doelgroep te vergroten.

4. Interactie, interactie, interactie

De grootste fout die ondernemers maken, is het inrichten van social media om er daarna niets meer mee te doen. Plan daarom dus elke dag een beetje tijd in om bijvoorbeeld:

  • een leuke berichtje te posten of te tweeten
  • berichten van anderen te delen
  • te reageren op berichten van anderen

5. Monitoren en evalueren van je social media activiteiten

Omdat social media je niet alleen wat oplevert maar daarnaast ook tijd en of geld kost, raden wij je aan regelmatig te evalueren of dat je de doelstellingen die je vooraf hebt geformuleerd, ook hebt behaald. Dat kun je bijvoorbeeld doen aan de hand van het aantal bezoekers op je website, aantallen volgers, etc. Een eenvoudige tool die het mogelijk maakt de ‘invloed’ van al je social media te meten is Klout.com.

6. In 1 dag social media expert worden?

Ik kan me best voorstellen dat zo’n 5 stappenplan eenvoudig lijkt, maar dat je daarbij best wat hulp kunt gebruiken. Daarom hebben wij de starterskit “Social Media Expert in 1 dag” ontwikkeld. Stappen 1 t/m 3 nemen wij jou daarbij uit handen. Een we helpen je met een praktijkgerichte social media miniworkshop om stappen 4 en 5 zelf te kunnen uitvoeren. Ook expert worden? Laat je e-mailadres achter op de aanbieding rechts bovenin dit bericht en krijgt de gratis download direct te zien!

Oh ja, vind je dit 6 stappenplan handig of leuk om te lezen? Wil je dat dan delen met jou relaties?

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.